Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtigingsslang 205, wederom...

BerichtGeplaatst: 21 okt 2004, 23:38
door jon
Ik heb vanavond dit beest onder m'n auto gehangen:
Afbeelding

En dat is dus zo'n vrij zeldzame (schijnt het) elektrische stuurbekrachtigingspomp voor een 205.
Was minder plug and play dan ik dacht, maar het viel me nog niet tegen. Nu het stuurhuis nog en wat slangen...

En om die slangen gaat het nu even. Ik heb ze niet allemaal. Dus ik wil graag weten hoe de slangen lopen naar het stuurhuis. Als iemand daar even een foto van kan plaatsen, dan zou mij dat enorm helpen.

En dan maar hopen dat m'n luchtfilter en m'n accu er weer in passen. Helaas was de accu van m'n camera na deze foto leeg, dus je kunt niet zien hoe geweldig mooi de pomp onder de auto hangt. :)
Volgende keer dan maar.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2004, 18:58
door jon
Ik heb begrepen dat een 106 dezelfde pomp zou hebben... Dus als iemand toevallig zo'n auto heeft....???

Groet, Jon.[/list]

BerichtGeplaatst: 24 okt 2004, 09:08
door JT
Sorry Jon, heb nagedacht of ik iemand ken met zo'n auto en waarbij ik er ook nog even onder mag hangen ...
Helaas.
Kom op mensen! Hebben jullie geen stuurbekrachtiging? Loesje205??

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 00:46
door jon
Vanavond weer een stapje verder...
Eerst hier het stuurhuis vanaf gehaald:
Afbeelding
Zoals je kunt zien, hebben de heren slopers alles doorgeknipt. Dus ook de slangen die ik moet hebben en de stuurkolom. :(

Vervolgens de stuurkolom onder m'n auto geschroefd.
Ik was er al achter dat ik een andere stuurkolom nodig had want er zit dus inderdaad verschil in.
Afbeelding
De bovenste is de onbekrachtigde met een vierkante verbinding en de onderste heeft een ronde getande verbinding.


Maar goed, hij zit eronder. Nu zoek ik alleen nog wat slangen van pomp naar stuurhuis, vice versa en andersom :). De pomp zit voor de duidelijkheid hier:

Afbeelding

Ook het kabelboompje moet er nog in.
Afbeelding

En dan ben ik klaar! :) Wat betreft het stuurgebeuren dan... 1 moer onder het vloerkleed is los en die moer is wel belangrijk. Daar draai je normaal een bout in die het subframe mede op zijn plaats houdt... Ook moet ik dan nog de elektrische raampjes en cv af maken... och och och.. druk druk druk... :)

Morgen naar de sloop voor een stuurkolom en eventueel wat slangen. Als ik die heb, kan dit op slot.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 08:39
door Loesje205
JT schreef:Sorry Jon, heb nagedacht of ik iemand ken met zo'n auto en waarbij ik er ook nog even onder mag hangen ...
Helaas.
Kom op mensen! Hebben jullie geen stuurbekrachtiging? Loesje205??


Hoihoi,

Nee, helaas, ik heb ook geen stuurbekrachtiging! Anders had je uiteraard mogen kijken hoe of wat. Eigenlijk ken ik ook helemaal geen mensen die op een 205 stuurbekrachtiging hebben...... :?

Groet Loesje

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 19:04
door JT
@Loesje205, sorry, ik dacht dat de latere 205's vast wel stuurbekrachtiging zouden hebben....
@Jon, een auto in drie stukken..... straks nog schroeven over?

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 20:05
door Loesje205
JT schreef:@Loesje205, sorry, ik dacht dat de latere 205's vast wel stuurbekrachtiging zouden hebben....


Maakt niet uit hoor. Voor het zelfde geld had die van mij er wel 1 gehad!

Zouden er geen vergelijkbare (franse) auto's zijn?

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 20:33
door Gilletti
Zo Jon, je houdt wel van aanpakken bij je 205 he! :o

BerichtGeplaatst: 26 okt 2004, 23:43
door jon
@giletti: Ja! :)

@jt: Hoe bedoel je, 3 stukken?

Ik ben vandaag naar de sloperij geweest. Ik vroeg naar slangen voor stuurbekrachtiging van een 205 met elektrische pomp. 'Euhm.... ja... euh... das zeldzaam, die hebben we zo niet.' Dit was een sloperij gespecialiseerd in franse auto's. Er stond zelfs al een C2 op de sloop, maar die slangen hebben ze niet! Wel hadden ze het laatste stukje stuurkolom, dus ik kan in ieder geval weer sturen. Nu moet ik nog een manier zien te vinden om het stuurhuis van olie te voorzien. Ik heb 2 slangen liggen die aan elkaar moeten. Daar heb ik een wartel voor gehaald. Die paste prima aan de ene kant, maar dus niet aan de andere. Maar goed, we komen er wel.
Ik weet nu hoe de slangen moeten zitten, dus dat is het probleem niet meer.

Het wordt inderdaad wel een unieke auto zei iemand me. Elektrische stuurbekrachtiging, intercooler... Zie je vrijwel nooit op een 205. Dat maakt het de moeite waard. :)

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2004, 16:03
door JT
jon schreef:@jt: Hoe bedoel je, 3 stukken?

Ik vind het knap dat je dergelijke projecten durft aan te pakken. Het compleet eronderuit schroeven van de voortrein en het modificeren hievan is mi. niet niks... !!

Het stereotiepe beeld dat je hierbij meestal hebt, is dat je bij het in elkaar zetten altijd wel weer iets over houdt....

Vandaar...

BerichtGeplaatst: 27 okt 2004, 17:09
door jon
Dat heb ik al wel eens gedaan, toen ik in m'n vorige 205 een ander blok in bouwde, maar dat doe ik nu dus niet. Die foto van die voortrein is van de donor. :) Het stuurhuis zit met 2 bouten vast aan het subframe. Alleen als dat onder de auto zit, moet het subframe iets zakken om het stuurhuis er weer onder te krijgen. Als het hele blok er uit moest, alleen voor stuurbekrachtiging, dan had ik dat waarschijnlijk ook niet gedaan. Maar goed, ik heb de auto overdag niet nodig, dus ik kan het mooi rustig aan doen. Je kunt rustig kijken hoe het zat en hoe het weer moet zitten. Dat werkt een stuk makkelijker. Als je je gaat haasten is de kans dat je wat over houdt inderdaad wel wat groter ja. Dat heb ik al 's ervaren. :D

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2004, 01:52
door jon
Het is nu kwart voor 2. Ik ben net thuis. Eindelijk werkt alles. Als ik hem op contact zet, gaat de pomp draaien. De slangen zijn allemaal aangesloten. Er lekt niks.

Maar...

Hij stuurt nog steeds zwaar. Oftewel, er wordt volgens mij niks rondgepompt. Als ik weer tijd (en zin) heb, ga ik de slangen 's doorblazen. Ik zou een klein beetje balen als blijkt dat de pomp niks doet, ook al draait hij wel.
Was wel een geklooi om die pomp aan de gang te krijgen. Elke keer als ik hem op contact zette vloog een hoofdzekering van 30 A eruit. Daarna meten en meten aan die kabelboom met 2 relaitjes... 1 blijkt daarvan nodig. Gewoon een overneem contact dat bij een geschakelde plus de plus van de accu met de pomp verbindt. Naja, we komen dichterbij... Ik moet alleen nog een hoop dingetjes vast zetten en wat kabeltjes fatsoeneren. Oh ja, hij gloeit ook niet meer, maar dat deed hij laatst ook zo ineens niet meer. :?

Ik had wel de camera bij me, maar de geheugenkaart thuis laten liggen. Slecht geheugen denk ik... ;)

Groet, Jon. (gaaaap)

BerichtGeplaatst: 30 okt 2004, 10:44
door JT
Jammer dat je er nog niet helemaal uit bent. Succes....

De tijd van het forum staat een uur "verkeerd"....

BerichtGeplaatst: 02 nov 2004, 00:23
door jon
Zo, vanavond zijn we even bezig geweest met de stuurbekrachtiging. Ontluchten had niet veel zin, want de pomp werkt dus gewoon niet. Hij bouwt totaal geen druk op. Daarom hebben we de pomp uit elkaar gehaald.
Afbeelding

Het is wat vaag te zien, maar hier zit een asje in het midden van de motor van de pomp:
Afbeelding

En dat asje valt weer in dit kunststof blokje op een ander asje op de pomp zelf:
Afbeelding

En om dat kunststof blokje gaat het nou net, die is dus compleet uit gesleten. Dit blokje is een koppelstukje voor de as van de motor en en de as van de pomp. Waarschijnlijk heeft die pomp wat vast gezeten en is de motor gaan draaien. Daardoor is dat blokje, waarvan ik niet begrijp dat het van kunststof is, dus niet meer bruikbaar:

Afbeelding

Heeft iemand nog zo'n dingetje liggen? Vast wel... :?

We vinden er wel wat op, misschien vullen met een of ander 2 componenten spul en dan weer in elkaar zetten...? Ben in ieder geval blij dat ik weet waar het aan ligt.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2004, 10:48
door jon
Nou, ik heb de pomp zaterdag in elkaar gezet. M'n moeder had ik naar de sloop gestuurd en heeft een plastic onderdeeltje gehaald van de pomp van een kangoo. Is echt precies 't zelfde. Vervolgens dat dingetje vol gedrukt met goeie kit en de pomp in elkaar gezet. Daarna heb ik het een dag laten drogen en gister heb ik de pomp geprobeerd. Nou, 1 seconde stuurde het heel licht. Toen schoot een slang los en lag de olie op de stoep... Maar de pomp doet het dus prima! Ik heb het elektrische gedeelte nu even fatsoenlijk aangesloten en vanavond wil ik zien dat ik een goeie slang eronder krijg. Dan ben ik klaar!

mij=blij
:)

Heeft iemand nog een slang? Ongeveer een halve meter met een knik erin?

Groet, Jon.