Ontluchten Nieuwe koppelingscylinder 504 uit '69

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ontluchten Nieuwe koppelingscylinder 504 uit '69

Berichtdoor B02 » 08 jan 2005, 18:37

Omdat mijn koppelingscylinder een klein beetje lekte (aan de binnekant bij de voetmat), heb ik een nieuwe aangeschaft en er vandaag in gezet.

Vloeistof ververst (dot3) even door laten lopen lucht nippel dichtgedraait, geprobeert druk op te bouwen door pedaal zonder resultaat div. malen in te trappen. Koppeling ingetrapt gehouden ontluchtings ventiel (met inmiddels gemonteerd slangetje voor de luchtbelletjes) opengedraaid maar omdat er geen druk opgebouwd was komt er bijna geen vloeistof uit.

Wat ik niet begrijp is dat als ik de koppeling weer op laat komen de vloeistof wel weer stroomt en de luchtbellen verdwijnen.

Ik weet niet wat ik anders nog zou kunnen proberen. :(

Groet,
Pieter
Avatar gebruiker
B02
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 dec 2004, 16:04
Woonplaats: Montauban (fr)

Berichtdoor Bert » 08 jan 2005, 21:18

je kan ontluchten via het remsysteem ( eerst even verversen misschien) dan een ontluchtslang vanaf de remcylinderontluchtnippel ( leuk scrabblewoord :-) ) naar de koppelingscylinderontluchtnippel, beide openen en remvloeistof doorpompen naar koppelingcylinder ( dan druk je de lucht naar boven weg. en is het systeem ontlucht.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jos overvliet » 08 jan 2005, 21:52

Werkt perfect, dit is voor de j7/9 ook DE oplossing welke ik al jaren gebruik.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor B02 » 08 jan 2005, 22:08

Bedankt voor jullie reacties! :D

Had ik niet aan gedacht, wat voor ontluchtslang gebruiken jullie daarvoor en hoe bevestigen jullie die?
Avatar gebruiker
B02
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 dec 2004, 16:04
Woonplaats: Montauban (fr)

Berichtdoor jos overvliet » 08 jan 2005, 22:49

Ik zelf gebruik silicone slang omdat deze niet verhard door de remvloeistof.
Maar gewoon plastic slang werkt ook (gaat alleen niet zo lang mee).
Voor wat de bevestiging betreft ,gewoon over de ontluchtingsnippels drukken.
Het doorpompen van de remvloeistof met het rempedaal moet je ZEER voorzichtig doen, daar anders je slang er van af schiet .
sucses.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Re: Ontluchten Nieuwe koppelingscylinder 504 uit '69

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 jan 2005, 23:11

Je kunt het ook met een plastic spuitflacon gevuld met remolie (b.v zo een van een of anders soort afwasmiddel,of anders met een spuitfles die de ze bij 't vak scheikunde gebruiken)rechtstreeks op de ontluchtingsnippel aan te sluiten middels slangetje werkt goed.
Zo doe ik het althans meestal.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor B02 » 09 jan 2005, 18:26

Bedankt voor jullie hulp :D

Ik heb voor de optie "sileconenspuit" gekozen.

Lege sileconenspuit genomen, remvloeistof erin, slangetje erop, aansluiten ontluchtingsnippel en een paar keer pompen...

5 minuten werk :-)
Avatar gebruiker
B02
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 dec 2004, 16:04
Woonplaats: Montauban (fr)

Berichtdoor 404 » 09 jan 2005, 22:15

Ik dacht dat je altijd met twee personen moest ontluchten, maar blijkbaar is dat niet meer nodig? :shock:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Pininfarina504 » 09 jan 2005, 22:19

Je hebt ook nog een ander systeem een handpompje op het remvloeistof reservoir plaatsen, paar keer pompen waardoor er druk op het systeem komt te staan en ontluchten maar, werkt feilloos pompjes zijn we duur.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 09 jan 2005, 23:14

er zijn ook nog ontluchtketels (waarmee je druk op de remvloeistof zet) maar dat is weer een meer professionele oplossing om het ontluchten gemakkelijker te maken. voor thuisgebruik is een oplossing zoals via het remsysteem of met een knijpfles o.i.d vele malen goedkoper. het gaat tenslotte om het resultaat :-)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor veen » 10 jan 2005, 21:22

Ik ontlucht mijn remsysteem met eezi bleed, daarmee kun je het remsysteem of koppeling ook alleen ontluchten
Dit setje is te koop bij www.bccp.nl en is op iedere auto te gebruiken
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JeroenB » 13 jan 2005, 17:42

Heb ik ook een keer moeten doen (P504 Cab, 1971) en kostte nogal wat moeite. Voorzover ik me kan herinneren hoef je niet je hele remsysteem te ontluchten omdat daar geen lucht in kan als je alleen je koppelingscylinder hebt vervangen en niet alle olie hebt door laten stromen. Via http://www.peugeot-504-cc.com [techniek] [koppeling] goede tip gevonden: "ontluchten gaat het beste door de bandenligter weer tussen de koppelingsarm en het huis van de bak te zetten en een keer of 10 in en uit te drukken." Ik heb geloof ik een schroevedraaier gebruikt en werkte perfect. Na een paar keer proberen had ik weer druk.

Wat betreft onluchten zelf heb ik een (doorzichtig!) benzineslangetje gebruikt, laten lopen in een plastic flesje (kosten ongeveer 1 euro voor het slangetje).
Met vr. gr, Jeroen
JeroenB
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 jan 2005, 17:29
Woonplaats: Lisse

Berichtdoor JT » 16 jan 2005, 13:48

Nou, ik probeer m'n coupé aan de praat te krijgen, maar het wil niet erg met de koppeling....

Heb alle tekst hierover gelezen, moet wel erkennen dat ik een beginner op dit gebied ben.

Ik heb de set die Veen aanraadde gekocht (Btw, die bccp is een prima, vriendelijke en snelle leverancier!!! ik had diezelfde avond besteld, 2 dagen later binnen, incl tankcoating die ik ook nodig heb).
Dat betekent dat ik van onderuit druk op het systeem kan zetten. De lucht zou dan aan de bovenkant kunnen ontsnappen.
Maar zover komt het helaas niet.
Als ik de nippel eruit haal komt er niets uit. Voor zover ik het juist heb begrepen zou nu toch wel remvloeistof uit het systeem moeten lopen.
In het plastieke reservoir bovenin zit ruim voldoende remvloeistof.
Als ik druk op de losgedraaide nippel zet (met die bleed-set, zet je 1.4 bar op het systeem) gebeurt er niets, en volgens mij zou aan de bovenkant de lucht moeten ontsnappen.
Het koppelingspedaal laat zich heel licht bedienen en ik heb er al wel 100 keer op gedrukt...

Als ik een schroevedraaier onder op de bediening zet, zie ik wel vloeistof van onderen naar boven borrelen en weer terugzakken als ik 'm loslaat.
Ik dacht, dat probeer ik ook eens bij mijn andere 504, die schroevendraaier. Nu heb ik hetzelfde probleem daar ook... :(

Welke richting moet ik op?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor B02 » 17 jan 2005, 00:52

Het lijkt mij het beste en makkelijkste van onderaf (ontluchtingsnippel) de vloeistof naar boven te pompen.

Dat kan met behulp van een knijpfles (Wim), silecone slangetje tussen de ontluchtingsnippels van rem en koppeling (Jos).

Je hoeft hierbij niet het koppelingspedaal in te trappen en geen schroevendraaier te gebruiken.

Succes
Pieter
Avatar gebruiker
B02
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 dec 2004, 16:04
Woonplaats: Montauban (fr)

Berichtdoor JT » 17 jan 2005, 19:55

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De koppelingsplaten kleven ook aan elkaar. Bij de coupé natuurlijk door het lange stilstaan. Bij de cabrio omdat ik gisteren heb lopen experimenteren, daar heb ik een schroevendraaier aan de onderkant gebruikt om de koppeling te bedienen :oops: .

De topic over het loskrijgen van de platen ken ik.

Maar, moet ik nu eerst ontluchten of eerst de platen proberen los te krijgen? Of is nog een andere manier om dit combinatieprobleem op te lossen (niet roepen "inruilen").
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 22 jan 2005, 15:52

JT schreef:Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De koppelingsplaten kleven ook aan elkaar. Bij de coupé natuurlijk door het lange stilstaan. Bij de cabrio omdat ik gisteren heb lopen experimenteren, daar heb ik een schroevendraaier aan de onderkant gebruikt om de koppeling te bedienen :oops: .

De topic over het loskrijgen van de platen ken ik.

Maar, moet ik nu eerst ontluchten of eerst de platen proberen los te krijgen? Of is nog een andere manier om dit combinatieprobleem op te lossen (niet roepen "inruilen").

Awel, de cabrio "doet het weer". De ontluchtingsnippel was verstopt! Let daar dus in het verolg ook op!

Probleem blijft bij coupe. Is ontlucht, maar koppeling blijft licht gaan dus die platen zullen wel kleven.

Vraag blijft dus: moet ik nu eerst de platen proberen los te krijgen? Of is nog een andere manier om dit combinatieprobleem op te lossen ?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 jan 2005, 18:00

Klevende platen kun je oplossen door de auto is zijn versnelling te zetten, koppeling los en starten maar, een keer vooruit een keer achteruit.
Bokt hij wel een beetje, kunnen ze echter wel tegen.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Mark » 24 jan 2005, 22:54

Wim van Boekel schreef:Klevende platen kun je oplossen door de auto is zijn versnelling te zetten, koppeling los en starten maar, een keer vooruit een keer achteruit. Bokt hij wel een beetje, kunnen ze echter wel tegen.

Zie ook deze topic (uit mei 2004 :wink: jaja er staat al meer op forum dan soms gedacht):
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 25 jan 2005, 00:33

Ik had dat draadje gezien (natuurlijk, ik zoek sinds een bepaalde periode altijd eerst op het forum ;-))
Ik heb er nog een seieus aggresieve methode bijgezet... :twisted: Ik hoop niet dat ik die nodig heb...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 20 feb 2005, 20:14

M.b.t. Eezibleed:
Je hebt een extra accessoire nodig!
Een grote lege pot pindakaas!
:?:

Die pot van Ezzibleed die gaat onder druk, is een smalle hoge pot. En als die onder druk komt, dan gaat de onderkant bol staan!
En dan valt die makkelijk om, en als ie omvalt, dan kan er een leidinkje losschieten, en als er een leidinkje losschiet en het systeem staat onder druk, dan spuit dat busje ALLES onder. De auto, de vloer, en.... MIJ...
:evil:

Mensen, zet dat busje in een pindakaaspot, die van Calvé, dan heeft ie speling zat...
mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, mopperdemopper, mopper, ....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten