Pagina 1 van 1

gierende bak van 504

BerichtGeplaatst: 12 jan 2005, 21:41
door L'Animal
Sinds een paar dagen maakt mijn versnellingsbak behoorlijke herrie. Bij zo'n gangetje van 100 in de 4e versnelling hoor je een zacht gierend geluid bij versnellen, een heel hard gierend geluid als je gelijkmatig rijdt, en geen vreemde geluiden als je afremt op de motor.
Duid dit op iets speciaals of is de bak gewoon kapot?

Re: gierende bak van 504

BerichtGeplaatst: 12 jan 2005, 22:41
door Pininfarina504
Zit er nog olie in de bak??
Ik denk overigens wel dat hij kapot is, dat wil echter niet zeggen dat je hem meteen moet vervangen, vermoedelijk kun je er een nog een hele tijd mee doorrijden, het gierende geluid is natuurlijk niet echt je van het.
Je kunt het met een hoogwaardig smeermiddeltje(additief) proberen.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 13 jan 2005, 11:40
door JT
Check idd die olie!
Is een klusje van niks...

BerichtGeplaatst: 16 jan 2005, 20:01
door L'Animal
Ik hoopte op een raktie van " de hoes om de pook sluit niet meer goed", maar Wim en JT zullen waarschijnlijk wel gelijk hebben. Ik heb de olie al een tijdje niet gecontroleerd en de stenen van de oprit hebben een bepaalde glans gekregen.
Januari is niet de ideale tijd om op je rug onder de auto te liggen maar dat zal toch moeten. Die Doe Het Zelf garages, daar moet toch echt een markt voor zijn. We zullen het vandeweek weten.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2005, 21:14
door JT
Snel twee oprijbokjes kopen!
Het klusje stel echt niets voor:
Wat wel handig is: een cartersleutel (zo'n vierkante) en een spuit waarmee je olie uit de fles kunt halen en daarna ook omhoog met een slangetje in de versnellingsbak kunt laten lopen.
Er zit één afdichting aan de onderkant en één aan de zijkant.
Probeer eerst de afdichting aan de zijkant, als die los is, zal er waarschijnlijk niets uitlopen, want dat is dezelfde die je moet openen om te kijken of het niveau nog goed is.... :-)
Daarna de onderste open, hopelijk stroomt er nog uit! Misschien leuk/nuttig om te kijken hoeveel er uit en hoeveel er straks in gaat.
Dan onder weer dicht. Daarna met de "spuit" via het gat aan de zijkant vullen!
Dit is echt wel een 5 minuten klus!
Jammer dat Duiven zo ver weg is (volgens mij zijn er zelfs 2 duiven's ??), anders was het sneller geweest om het te demonstreren!

Helaas in tegenstelling tot het ontluchten van mijn koppelingscylinder vandaag, :( zie http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 1&start=12

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 21:23
door L'Animal
JT schreef:Snel twee oprijbokjes kopen!

Bokjes en spuit liggen al klaar. Ben bang dat met twee bokjes de auto te schuin staat om goed het nivo te meten. Eigenlijk zou je er 4 nodig hebben, of een smeerput, of een schaarhefbrug.......
Maar je hebt gelijk het is een klusje van niets. Gewoon een dik stuk karton en warme kleren. De motorolie staat al klaar.
Goede tip om even te meten hoeveel er uitkomt. Zal ik doen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:26
door L'Animal
OK ik zal het verhaal even af maken. Eerst heb ik gewacht op de koudste dag van de eeuw, Dronten -22 graden.
Toen de 504 op mini bruggen, en achter een garagekrik onder de trekhaak. Dan staat hij toch aardig neutraal.
Versnellingsbak kwam een halve liter olie uit, dus te weinig. De diff kwam alleen een armetierig grijs kloddetje uit. Da's dus niet goed. Meteen afgelopen zondag op de Forummeeting een diff van Frank overgenomen.
Intussen is het geluid met olie erin een stuk minder geworden maar dan staat de stereo ook wel erg luid. Binnenkort dus een mooi klusje, diff wissel.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:42
door 205GRIFFE
Heb je naast je oprijbokken geen garagekrik en assteunen ofzo?

Voorzijde op de oprijbokken en de achterzijde opkrikken en de assteunen eronder, werkt perfect. :wink:

BerichtGeplaatst: 23 maart 2005, 13:14
door Mark
Als je een additief wilt gebruiken, kan ik je deze aanraden, de pro's gebruiken het: Forté Diff & Gear Treatment, www.forte-nwe.com