Wouter,
Misschien wat laat, deze reactie, maar ik was even in het buitenland.
Ik heb hier nog een vraagbaak voor een 504 liggen. Daarin staat het volgende over de schokbrekers:
"Vervangen van de schokbrekers (sedans); Open het kofferdeksel en draai de moer van de bovenste bevestiging los terwijl de zuigerstang met een 5 mm-steeksleutel wordt tegengehouden. Verwijder de metalen schotelring en de rubber ring en ga bij de andere schokbreker op dezelfde wijze te werk. Verwijder de bout waarmee de schokbrekers aan de wieldraagarmen zijn gemonteerd en neem de schokbrekers via de opening in de draagarmen onder de wagen uit. Monteer schokbrekers altijd met nieuwe rubber ringen, metalen schotelringen en zelfborgende moeren. Trek de zuigerstang geheel uit en plaats achtereenvolgens op de zuigerstang: de steunring met de holle zijde naar beneden, de beschermkap, de centreerring met de holle zijde naar boven, de rubber ring en de kleine nylon opvulring. Steek de schokbreker vervolgens door de opening in de wieldraagarm en en door de veer naar boven en geleid de zuigerstang door de opening in de traverse. Breng de bout voor de onderste bevestiging aan evenals een nieuwe borgring, maar draai de moer nog niet vast. Plaats de tweede rubber ring op de zuigerstang, gevolgd door de schotelring met de holle zijde naar boven en de nieuwe moer; draai de moer met 1,25 m-kg vast. Draai de moer van de onderste bevestiging alleen vast als de wagen op de wielen rust. Aantrekkoppel 4,5 m-kg. Monteer de andere schokbreker op dezelfde wijze."
Dit is de officiële handleiding, ik heb geen 504, dus praktijkervaring heb ik niet, maar volgens mij is het wel te doen. Speciaal gereedschap heb je niet nodig. Ik weet niet of je de auto op bokjes moet zetten voordat je er aan begint, dit moet je even uitproberen. Maar als het sleutelen aan een eend lukt, moet een 504 zeker geen probleem zijn...
Op de koppelingswerkcylinder na dan.
