Pagina 1 van 1

Handremkabel vervangen 205 1.1

BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 21:31
door roelofsz
Om mijn 205je weer door de keuring te krijgen moest het nodige worden vervangen. Na de stuurkogels, ruitensproeier en nummerplaat lampje strand ik bij de handrem kabel. Als ik alles goed bekeken heb gaat deze in de remtrommel toch? Die zal dan dus open moeten om de kabel te vervangen. Nou krijg ik die grote zware moer dus met geen mogelijkheid los. Ook de manier van borgen is niet ideaal(de moer vast slaan in een uitsparing in de as). Enige tips hoe dit te doen?

Verder lekt de motor heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel olie uit het rechter hoekje voor en de koppakking steekt daar een stukje uit. Heeft iemand een mooie handleiding anders dan de haynes met misschien wat duidelijke foto's over hoe een koppakking te vervangen?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2005, 12:43
door knutsul
die moer zit erg vast ja, maar met een wringijzer en dop 32 moet he toch lukken, er is simpelweg geen andere metode.

wat betreft die koppakking, dat is een redelijk simpel klusje bij de tu moter, mits je weet waar je mee bezig bent.
vergeet in ieder geval niet de distributieriem te vervangen, anders kan alles voor niks zijn geweest als je weer gaat rijden.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2005, 15:42
door roelofsz
wringijzer om de schroefdraad weer te herstellen/schoon te maken?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2005, 17:54
door Marius
denk dat knutsel een wringijzer bedoelt, als verlengstuk op de ratel/t-stuk van de doppen set.
Kun je ook de steun uit een hoge asbok voor pakken..:) voor als het echt vast zit. :mrgreen:

inderdaad een wringijzer is ook zo een ding waar je een tap, cequ draadraam in doet..:)

BerichtGeplaatst: 13 jul 2005, 16:38
door roelofsz
goed, morgen maar weer proberen. Denk dat ik maar een hefboompje van een meter of 2 maak. Hoop dat het dan lukt

BerichtGeplaatst: 13 jul 2005, 19:40
door GoodOldDiesel
Als je de borging los hebt dan moet het idd met veel kracht, maar let wel op dat je knap materiaal hebt... een doorsnee ratel word niet blij van een meter verlengstuk bijvoorbeeld..

Zelf gebruik ik gewoon een luchtsleutel werkt altijd...

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 11:57
door roelofsz
2 dagen wd40 en een hefboom van 1,5 meter.... en de moer is los. Helemaal top! Nu de kabel en het ruitenwisserpompje vervangeng en hij is klaar om gekeurd te worden.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 12:07
door 205GRIFFE
2 dagen wd40 en een hefboom van 1,5 meter.... en de moer is los.


:shock:

En alles is verder nog heel?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 12:36
door roelofsz
alles is nog heel, ik kon zonder al te veel kracht de moer losmaken, een beetje leunen on de "sleutel" was voldoende. Alleen een nieuwe moer halen dus.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 12:57
door 205GRIFFE
OK, gelukkig maar. :wink:

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 16:33
door jon
Schrik je al van 1,5 meter?

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 17:40
door roelofsz
De trommel komt nu 1,5 cm naar voren, maar blijft dan hangen. De haynes beschijving is als volgt:

3 Withdraw the hub/drum from the stub axle.
If difficulty is experienced, due to the shoes
wearing grooves in the drum, insert a
screwdriver through one of the wheel bolt
holes and depress the handbrake lever on the
rear brake shoe so that it slides back behind
the shoe. This will retract the shoes and allow
the hub/drum to be removed.

Wat bedoelen de precies, heeft iemand misschien een foto?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 19:51
door Marius
Heb gee foto voor je maar wel een uitleg die je mischine verder helpt.

Door het slijten van de trommel, zullen de remschoenen (door het aanwezige zelfstellende mechanisme) zich verder naar buiten bewegen.
Er vormt zich als het ware een rand in de remtrommel (daar waar de schoenen nooit komen, dus de trommel niet slijt)
Achter deze rand blijven dus de remschoenen hangen, als je de trommel er afwilt halen.

Het zelfstellende mechanisme kun je terug draaien.
Bij sommige auto's bevind zich acterop de trommel een rubbertje wat je er uit kunt trekken om hier bij te komen, en bij jouw auto zul je dit door een bout gat van een wielbout moeten doen.
Dit is een prull klussje, dus bereid je voor op wat gevloek, tenminste als je het voor het eerst doet, als je het door hebt is het een fluitje van een cent.

Je draait de trommel met een bout gat naar beneden, maar dan net niet naar beneden, op ongeveer 10 over half (klok wijzers..:)) zet je een boutgat.
Hier door heen steek je een schroeven draaiertje, en daarmee ontspan je De zelfsteller.

Kijk anders even met een zaklampje door het boutgat in de trommel, Je ziet dan de remschoen, met direct daar achter een anderkleurig stuk metaal, dit druk je richting de buitenzijde van de trommel

Ik weet het uitleg is wat moeilijk, maar kijk maar eens met een lampje door het gaatje.
Ik heb me net nog suf gezocht op het net naar een plaatje voor je maar kan niks vinden... sorry

als je 5 minuten geduld hebt staat er een plaatje op mijn site..:)

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 20:01
door Marius
Okay iets minder dan 5 minuten dan..:)

Afbeelding

zie je nu wat er bedoeld word..?? waar het pijltje staat moet je dus een boutgat voordraaien, en je drukt dan dat gedeelte richting de buitenzijde van de trommel, naar beneden.
Achter de remschoen zit dus in de zelfde ronding een stuk metaal, met aan de onderzijde wat karteltjes, daar tegen aan zit een klein palletje met de zelfde karteltjes, dat palletje druk je dus naar onderen.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 11:24
door roelofsz
ah, dat maakt het allemaal iets duidelijker. Vanmiddag maar weer proberen dan.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 18:27
door roelofsz
na veel moeite komt dus uiteindelijk de hub er af. Blijkt het toch wel een ander type rem te zijn. Girling ipv DBA. Ik kwam er op tijd achter en heb met wat vroeten links boven in de rem alles los gekregen. Handremkabel vervangen. Alles wat voor de keuring nodig is is nu gedaan. Alleen om een beetje gas te kunnen geven ook die koppakking maar vervangen.