Hoe kun je gereden hebben met een niet werkende koppeling? Ik weet dat door wat klutsen e.d. je op en neer schakelen, maar dat gaat nou niet bepaald echt lekker. Ik vermoed dat er olie uit de hoofd- of werkcilinder gelopen is. Je kunt door een aantal keren flink op het koppelingspedaal wat druk opbouwen. Ikzelf moet dit weleens doen om zonder gekraak mijn 304 in zijn achteruit te krijgen.
Je moet kijken of het peil van de remolie nog goed is, wees wel erg voorzichtig met dit goedje, want het freet je lak op als je ermee knoeit, maar waarschijnlijk wist je dit al. Ontluchten gaat in je eentje niet zo gemakkelijk. Vaak doe ik dit samen met iemand anders of met behulp van een stok die ik telkens tussen de koppeling en de stoel zet.
Ga als volgt tewerk: Probeer eerst de ontluchtingsnippel op de werkcilinder (de cilinder bij de koppeling dus) los te draaien en zet hem weer vast. Zo, deze zit in ieder geval niet vast voor wanneer je hem moet gaan gebruiken om te gaan ontluchten. Monteer vervolgens een doorzichtig benzine slangetje op de ontluchtingsnippel (Een benzine slangetje is bestand tegen de remolie). Duw een aantal malen (5 maal ofzo) de koppeling in tot je voldoende druk voelt en houdt hem vervolgens ingedrukt. Dan zet je de stok tussen de stoel en het pedaal of laat je je compagnon het pedaal ingedrukt houden. Hang het benzine slangetje in een jampotje waarin eventueel al wat remolie zit. Draai de ontluchtingsnippel open en er zal olie uit de werkcilinder via het slangetje in het glazen potje gespoten worden. Denk eraan dat dit met enige druk kan gaan waardoor gemakkelijk olie in de rondte kan gaan slingeren (Oppassen voor de LAK!!!). Draai de nippel weer dicht en herhaal dit totdat je geen luchtbellen meer door het doorzichtige slangetje uit de werkcilinder ziet komen. Let ook goed op dat je het remolie reservoirtje niet leeg pompt op deze manier zodat je weer lucht in de koppelingssysteem, maar eventueel ook je remsysteem krijgt. Vul dus tussentijds bij. Succes verzekerd op bovenstaande manier,
Krijg je na verloop hetzelfde probleem, dan zul je waarschijnlijk de cilinders moet reviseren. Kijk ook of het slangetje tussen de 2 cilinders in goed afdicht, hier horen speciaal remolie bestendige afdichtringen te zitten Ik meen dat deze ringen bij een revisieset voor je cilinders bijgesloten zijn.
Tip, kijk ook eens onder de vloermat aan de bestuurderskant, kan eventueel bij lekkage van de hoofdcilinder remvloeistof bevatten. Direct weghalen en behandelen.
Groet,
Michel
wowo schreef:404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191
Helaas is het geen vastzittende koppeling. Heb 'm vandaag gestart in 2de versnelling, kwam met horten en stoten op gang en ben vervolgens met 30 km/uur bovenop de rem gaan staan. De koppeling is niet los gekomen (maar de remmen doen het iig nog prima

)
Hoe controleer ik het vloeistofpijl van de koppelingscilinders, ik ben er met mijn vraagbaak niet uit gekomen. Wat voor vloeistof gaat hierin, kan je dat gewoon bij de Brezan oid kopen?
B.v.d. voor eventuele tips en antwoorden.
Ik heb 'm vandaag in ieder geval gewassen en er dus een stukje in gereden. Heerlijk, het motortje startte meteen en zoemde als vanouds.