Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging 504

BerichtGeplaatst: 09 aug 2005, 10:51
door B02
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het bevestigen van een stuurbekrachtigingspomp op een motor XN2 uit '72?

Voor zover ik het kan zien zijn er niet dezelfde bevestigheidsmogelijkheden zoals bij de latere modellen van de XN2.

Groet,
Pieter

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 17:37
door PeuTriton
Volgens mij heb ik dat: Mijn 504 uit 78 met stuurbekrachtiging heeft een TI-motor uit 73. Deze motor heeft echter niet de juiste bevestigingspunten voor de stuurbekrachtiging. Volgens een kennis moet de pomp, via speciale beugels in het motorblok gebout worden en bevestigd worden aan de linkerkant van het motorblok (als je ervoor staat). Op dit moment zit mijn stuurbekrachtigingspomp echter provisorisch rechts onder mijn oliebadfilter ( en dus ook bovenop mijn gaskop). Geen fijne oplossing. De pomp zit aan de distributiedeksel vast met twee bouten en vervolgens was er een bevestiging met een bout naar het oliecarter. Dit laatste heb ik anders gemaakt, maar nog steeds niet alles. Probleem bij mij is dat de pomp niet vast genoeg zit en om de paar duizend kilometr weer op zijn plaats gezet moet worden. Ik heb zelfs al meegemaakt dat de v-snaar zo slap was dat deze eraf liep en de v-snaar van dynamo en waterpomp meenam; oververhitte motor. Bovendien maakt deze opstelling het oliecarter kwetsbaarder.

Ik ben dan ook van plan om mijn stuurbekrachtiging eruit te slopen en te vervangen door een gangbare stuurkolom. Er zijn echter ook oplossingen met 505 onderdelen mogelijk heb ik gehoord; ik weet echter niet precies hoe.

Even polsen: Heeft iemand interesse in mijn stuurbekrachtiging??

Pomp lekt niet, systeem moet wel nagekeken, en waarschijnlijk slangen verlengt worden.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 17:55
door JT
Ja ikke!
Ga niet op gas rijden en heb dus ruimte zat....
Prijsje?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 18:11
door PeuTriton
Ik heb eerst nog een apk te ondergaan en moet daarna eerst nog op zoek naar normale stuurinrichting. Weet jij hier weer iemand voor?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 18:34
door JT
Wim!
Wim heeft alles....

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 18:41
door PeuTriton
Dank je, ik moet er echt eens heen, ben erg benieuwd. Ik wacht de apk even af, vrees ook voor lekke benzinetank (troep tussen benzinetank en carrosserie stinkt sterk naar benzine, durf er niet aan te komen zo vlak voor de apk)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 18:50
door JT
Dan vlug half leegrijden.
En niet meer tanken tot de keuring...

Tank wisselen is simpel...
(heeft Wim ook)...

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 19:31
door B02
Geen fijne oplossing. De pomp zit aan de distributiedeksel vast met twee bouten en vervolgens was er een bevestiging met een bout naar het oliecarter. Dit laatste heb ik anders gemaakt, maar nog steeds niet alles.

Ik zie niet echt waar ik de pomp aan de linkerkant kwijt kan, aan de rechterkant is er inderdaad veel plaats maar geen (goede) bevestigsmogelijkheden... :(

Waar heb je die laatste bout aan vastgemaakt?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 21:57
door PeuTriton
Tja, eigenlijk meer een noodoplossing. Aan de zijkant van je motorblok (rechts als je ervoor staat) zit een plaatje op het blok met twee bouten. Onder een van die bouten heb ik een metalenstrip bevestigd. Die kan net overal tussen door naar de achterkant van de bekrachtigingspomp. Ertussenin heb nog een stelmogelijkheid zitten. Op deze wijze trek je de pomp strak in zijn riem en in lijn met de motorpolie. Ook dit is echter slordig en geen duurzame oplossing. Het is eigenlijk meer een 'langs de kant van de weg' oplossing. Als deze strip vrij degelijk uitgevoerd wordt kan het misschien langer mee. Risico blijft dat je de andere bevestigingsmogelijkheid achter op je pomp tegen het oliecarter aantrekt met grote kans op beschadiging. Ik denk dat de enige goede oplossing, afgezien van het origineel, is om op de beschikbare ankerpunten een frame te bouwen waarin de pomp met beide bouten aan de achterzijde in opgehangen en gesteld kan worden. Het moet dan netjes kunnen. Ik heb echter geen ruimte meer onder de kap en wil eigenlijk een auto met iets simpelere techniek (combi TI en LPG is al ingewikkeld genoeg in het buitenland).

BerichtGeplaatst: 06 nov 2005, 22:21
door B02
Bedankt voor je tips!