Coupé afgekeurd op voorrem

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Coupé afgekeurd op voorrem

Berichtdoor Gilletti » 10 aug 2005, 21:11

Vandaag is de coupé opgeweest voor de APK en op één ding na was ie is prima conditie.
Helaas dus toch afkeur. :(

De remwerking voor blijkt teveel verschil te hebben (27%), wat buiten de toleranties valt. De remtrommels/tangen zijn nog goed.

Wat kan/moet ik doen om dit probleem op te lossen?
Zou om te beginnen het vervangen van de remslangen voor voldoende zijn of moet ik me meer zorgen maken?
Zou het ook aan de hydrovac kunnen liggen?

:?: :?: :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor veen » 10 aug 2005, 22:01

Ik zou de remtrommel er af halen van de slechte kant, en kijken of de remcilinder nog goed is, b.v. olieverlies. Hij kan ook vast zitten, en als je de trommel er weer op zet moet je de remvoering weer goed afstellen met die twee vierkante stelnokken aan de achterkant.Als de remslang niet lekt zou ik er niets aan doen.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor knutsul » 10 aug 2005, 22:03

remslang kan eventueel een beetje verstopt zitten, meestal gaat dit samen met aanlopen bij loslaten van de rem.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor veen » 12 aug 2005, 22:28

Gilletti, heb je al wat aan het remprobleem gedaan ?
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor Gilletti » 12 aug 2005, 23:00

veen schreef:Gilletti, heb je al wat aan het remprobleem gedaan ?


Morgen een poging wagen.
Deze week was eerste week werken na mijn vakantie, dus vrij weinig tijd gehad.

Ga zowel de remcylinder als remslang tips hierboven in ieder geval opvolgen (alvast heb ik ook twee nieuwe remslangen gehaald bij Evert Jonkhart). Als ie het dan nóg niet goed doet. :wink:

Zijn er nog goeie tips m.b.t. het vervangen van de remslangen? Ik heb begrepen dat er weinig kans is dat je systeem leegloopt.
Kan me echter wel voorstellen dat je daarna wat moet ontluchten. Maar waar en hoe?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Gilletti » 22 aug 2005, 21:57

Vandaag de tweede poging voor de APK en.....jawel, goedgekeurd! :D
Door twee nieuwe remslangen (gereviseerde via EJ te H.) en wat verse DOT3 was ie nu helemaal in orde en kan ie dus hopelijk weer een jaartje vooruit.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Peu204 » 22 aug 2005, 23:35

Mijn inmiddels verkochte 204 had ook een dergelijk probleem bij de achterremmen.

Ik had het geluk dat mijn garagist de auto naar de keuring brengt en voordat afkeur plaatsvindt het euvel verhelpt.

Ruim voor de keuring was er al een remcylinder vervangen, die een beetje gelekt had. Juist dit wiel remde beter, had na het schoonmaken wat meer grip.

Door de beide remtrommels achter schioon te maken en goed op te schuren, inclusief de voeringen werd het verschil minder. Ook het van te voren veelvuldig remmen, de remmen als het ware op te warmen..vermindert het verschil.

Van belang blijft natuurlijk wel dat het geheel bij remmen wel rechtdoor blijft gaan en niet scheef trekt.

Gr.

Henri
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten