Pagina 1 van 1

Roffelend de bocht door....

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 10:27
door Wolfert
Hoi allemaal!

Ik heb een 106 uit 95, maar sinds een klein tijdje hoor ik geroffel in bochten. Ik heb ongeveer elk onderwerp hierover gelezen op dit forum. Toch vraag ik me nog iets af:
Er staat pas 105000 op de teller, sinds de apk twee maanden geleden zitten er nieuwe hoezen op de aandrijfassen. Er is toen ook een draagarm rechtsvoor vervangen.

Moet ik nu eerder aan de homokineet denken of de wiellagers? Ik wil het zelf repareren. Ik ben technisch, ik heb alleen nog niet veel ervaring met auto's. Mijn schoonvader wil me er graag bij helpen.

En wat voor gereedschap heb ik er bij nodig?

Groeten Wolfert

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 17:22
door john
"geroffel in bochten"
Klinkt inderdaad toch als verseleten homokyneten.

"sinds de apk twee maanden geleden zitten er nieuwe hoezen op de aandrijfassen"
Hoe lang heb je gereden terwijl de hoezen kapot waren, als die al even kapot waren is het goed mogelijk dat er in die tijd veel vuil in de homokynetische koppelingen is gekomen.En dan slijten ze erg snel!

Met normaal handgereedschap kom je een heel eind voor deze reparatie.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 19:46
door Wolfert
Hoi John, bedankt voor je reactie.
Zojuist een testritje gemaakt met mijn schoonvader aan boord. Natuurlijk was er toen niets te horen ... althans, niet zo duidelijk als ik het gisteren hoorde. Het geluid hoor je voornamelijk als je niet al te scherp stuurt en al dan niet hard uitaccelereert uit een bocht. Bij scherpe bochten hoor je (ongeveer) niets. Misschien was de motor te koud, of de aandrijving???

Hoelang ik met die oude hoezen gereden heb weet ik niet omdat ik deze auto net een half jaartje heb. ik heb er nu 22.000 mee gereden. Motorisch goed in orde, al tikken de kleppen lichtjes. Nooit mee stil gestaan maar de apk was vrij duur.... Het zat voornamelijk in de ophanging en aandrijving. Ik hoop dat
het bij achterstallig onderhoud hoort en er snel een eind aan de kosten komt...

Groeten Wolfert

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 21:28
door john
Speling op de aandrijfassen is in ieder geval niet direct een reden voor apk afkeur.
Meestal is een versleten homokyneet beter te horen bij een volle stuuruitslag.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2005, 06:43
door Marius
inderdaad homokineet koppelingen die versleten zijn hoor je het beste met volle stuuruitslag, en dan optrekkend vanuit stilstand.
Hoor je dan dit roffelend geluid niet, dan zijn het niet de homokineetkoppelingen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 17:47
door Wolfert
Het frappante is dat je vrijwel niets hoor bij volle stuuruitslag, maar juist als je een bocht uitstuurt en het stuur dus terugdraait. En speling op de aandrijfassen, wat kan dit inhouden, waardoor komt het en wat kan ik er aan doen?

Groeten Wolfert

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 19:43
door Marius
mijn gok..??
veerschotels, en of de schokdempers..
kijk die eens goed na.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 21:01
door Wolfert
veerschotels, en of de schokdempers...
Klinkt mij, (als wanna-be-techneut) vreemd in de oren, maar ik sla je raad niet in de wind. Bedankt !

BerichtGeplaatst: 13 okt 2005, 06:44
door Marius
Is voor mij ook maar een gok, maar via een forum een rofelend geluid thuis brengen.. met eventuele oplossing..
Homokineten maken duidelijk een andergeluid, dus die zijn het niet, vandaar mijn gedachten in een andere richting.
Niet dat je meteen dat allemaal moet vervangen, maar je zou eens aan diverse onderdelen kunnen voelen/vrikken om te kijken of er ergens speling opzit, waar jij vermoed dat het niet op hoort te zitten. 8)

BerichtGeplaatst: 13 okt 2005, 21:41
door Wolfert
dit weekend gaat de krik er eens onder,
kijken wattie doet ;)

Wolfert