koppelingproblemen J7

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koppelingproblemen J7

Berichtdoor ries adriaansen » 24 sep 2005, 19:06

Ik ben net 60 en heb dit nog nooit meegemaakt :

Ik wilde vandaag de Lady ( zo noemen we thuis onze J7 kampeerbus) uit de stalling halen om er weer eens mee op uit te trekken, stond alweer 4 weken niks te doen daar.....motor starten.......prima......koppeling in......en wat voel ik : helemaal geen druk op het pedaal.
Nog nooit meegemaakt. Ik schrok mezelf ook een beetje lan!!
l
Hoe kan dat nou?
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?

En wat was toen de oorzaak?
Is het gevaarlijk om naar een garage proberen te laten slepen of zo?
ries adriaansen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 aug 2005, 18:38

Berichtdoor Freek » 24 sep 2005, 20:17

Hallo Ries,

Ik had destijds nogal een zeperd van een J7, en heb veel kwalen meegemaakt... Ook deze!

De koppeling van de J7 wordt hydraulisch bediend, waarbij gebruikt wordt gemaakt van een hoofd- en een werkcylinder. De hoofdcylinder is met het pedaal verbonden. Als je dit intrapt wordt door een zuigertje remvloeistof door een cylinder gedrukt, die uitmondt in een leiding. Die leiding gaat naar de werkcylinder. Aldaar wordt door de druk van de remvloeistof opnieuw een zuiger bewogen die de koppelingshefboom bedient. Voila: je ontkoppelt.
De hoofdcylinder zit direct onder je pedaal en is van onder de auto goed zichtbaar en bereikbaar. De werkcylinder zit op een waardeloze plaats, nl aan de bovenzijde van het koppelingshuis. Je komt er bijna niet bij, en bovendien heeft dit ding de neiging enorm vast te roesten/rotten. Bij mij geschiedde de demontage met een voorhamer, waarbij ik het geluk had dat de motor er al uitlag. Tip: je zit het niet, maar hij zit vast met een circlip!

Weet je hoe je moet ontluchten? Indien ja:door naar volgende alinea :-) . Je kruipt onder de auto en plaatst een slangetje op de ontluchtnippel, in dit geval van de werkcylinder. Dat slangetje stop je in een potje met remvloeistof. Je bedient nu van onder de auto het koppelingspedaal (gaat makkelijk). Aan het begin van de neergaande slag open je de ontluchtnippel, met sleutel 8 ofzo. Net voor het einde van deze slag draai je de nippel dicht, maakt de slag af en laat het pedaal dan opkomen. Dan opnieuw: neergaande slag beginnen, nippel open, enzovoort.

Heb je bij het ontluchten een forse verplaatsing van vloeistof door je slangetje, dan lijkt de hoofdcylinder het goed te doen. De vloeistof moet echt met kracht uit de nippel komen, dus niet een paar druppeltjes. De diagnose gaat dan de vervelende kant op: werkcylinder. By the way: als je veel lucht uit de cylinder ziet komen kan dat de kwaal zijn. Doorgaanmet ontluchten tot de lucht weg is.
Ik gok echter dat het probleem in de hoofdcylinder zit. Dat is je geluk dan, want die vervangt een stuk makkelijker...

Er kunnen twee dingen stuk zijn. Ten eerste de cupjes. Om de voornoemde zuigertjes zitten rubber cupjes die voor de afdichting zorgen. Als deze stuk zijn wordt door het intrappen van het pedaal geen vloeistof meer verplaatst, zodat je geen druk voelt. Dit kan in beide cylinders zitten.
Veel waarschijnlijker, want je hebt het ineens na stilstand: een cylindertje zit vast. Dit leidt alleen bij de hoofdcylinder tot verlies aan pedaaldruk. Als dit bij de werkcylinder zit, gaat het pedaal juist zwaar of is niet in te drukken.

Mijn noodoplossing, want mij overkwam dit in Frankrijk: Het probleem was, althans dat moet wel, een vastzittend cylindertje in de hoofdcylinder. Ik heb van onder de auto steeds "ontkoppeld" waarbij ik met een hamer op de cylinder tikte. Langzaam schoot de boel los, zodat ik naar huis kon rijden.

Tenslotte: als een cylinder vastzit komt dit door oude vloeistof. Die vloeistof is erg hygroscopisch, wat wil zeggen dat het de neiging heeft in de loop der tijd water op te nemen. Dat water zorgt voor corrosie, en dus vastzitten. Bovendien verlaagt water in de vloeistof het kookpunt, en dat is erg gevaarlijk omdat het reservoir gedeeld wordt met de remmen! Je loopt dan bij een heuvelafdaling veel sneller de kans op kokende vloeistof, met geen remwerking tot gevolg! Vervangen dus.

Jouw laatste vraag: naar de garage slepen kan geen kwaad. Vrij zetten en slepen. Rijden kan ook, dan start je hem in zijn 1. Als je een beetje op het toerental let kan je zonder koppelen schakelen. Bij het stoplicht is dit wel heel lastig :-)

Succes!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron