Pagina 1 van 1

Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 15:42
door IVARIO
Ik dacht altijd dat je het koppelingspedaal juist wel moet intrappen bij het starten...
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".

Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?

Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?

Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...

Klopt mijn verhaal?

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 01:35
door Keezx
Ik zou er niet teveel gedachten aan wijden, het maakt IMO geen fluit uit.

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 08:57
door jacqabe
Maakt inderdaad niet zoveel uit. Als je een oude versnellingsbak hebt met dikke (motor)olie dan zal de motor misschien makkelijker aanslaan met ingetrapte koppeling omdat de bak dan niet meedraait. Met ingetrapte koppeling belast je wel weer je druklager of in het geval van o.a. mijn eigen 403 het koolstoflager.
Zelf start ik altijd gewoon met de versnellingsbak in de vrij en zonder ingetrapte koppeling, de motor draait dan iets sneller dan met de koppeling ingetrapt omdat het koolstoflager toch enige weerstand geeft. Met warme motor is dit verschil nog groter omdat de olie in de bak dan dunner is.
Zelf belast ik altijd het koolstoflager zo weinig mogelijk, dus ook niet met ingetrapte koppeling voor het stoplicht.

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 10:15
door Jeetje
Als je de auto start terwijl deze in een versnelling staat, is het wel aan te raden om de koppeling in te trappen.... :lol:

Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is. Als alles gewoon in goede staat verkeert, maakt het niet zo heel veel uit.

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 17 maart 2020, 19:56
door Michael
Mijn voorkeur is de koppeling los te laten, het axiaal lager van de krukas staat nog droog en zal extra slijten.
De weerstand van de versnellingsbak valt reuze mee, draai maar eens aan de price-as bij een losse bak.
Verder denk ik dat de weerstand van het koolstoflager samen met de belasting van het axiale lager veel hoger is dan de bakweerstand.

Brand maar af als je er anders over denkt.

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 18 maart 2020, 14:40
door Nanno
Toen ik in de jaren 70 met 304's reed (met de versnellingsbak in het motorcarter) adviseerde de Peugeot-dealer om met deze auto's te starten ZONDER ingetrapt koppelingspedaal om problemen met de koppeling te voorkomen. Het precieze waarom weet ik niet meer.

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 11:36
door IVARIO
Bedankt, iedereen!

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 12:14
door jacqabe
In het instructieboekje van 1963 wordt alleen gesproken over het in de vrij zetten van de versnellingshandel. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 21:31
door Koeneke
IVARIO schreef:Bedankt, iedereen!


Mooie foto op je avatar Ivar maar Nora staat ondertussen al 5 jaar bij ons in de garage. :D (y)