Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor IVARIO » 14 maart 2020, 15:42

Ik dacht altijd dat je het koppelingspedaal juist wel moet intrappen bij het starten...
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".

Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?

Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?

Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...

Klopt mijn verhaal?
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor Keezx » 16 maart 2020, 01:35

Ik zou er niet teveel gedachten aan wijden, het maakt IMO geen fluit uit.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor jacqabe » 16 maart 2020, 08:57

Maakt inderdaad niet zoveel uit. Als je een oude versnellingsbak hebt met dikke (motor)olie dan zal de motor misschien makkelijker aanslaan met ingetrapte koppeling omdat de bak dan niet meedraait. Met ingetrapte koppeling belast je wel weer je druklager of in het geval van o.a. mijn eigen 403 het koolstoflager.
Zelf start ik altijd gewoon met de versnellingsbak in de vrij en zonder ingetrapte koppeling, de motor draait dan iets sneller dan met de koppeling ingetrapt omdat het koolstoflager toch enige weerstand geeft. Met warme motor is dit verschil nog groter omdat de olie in de bak dan dunner is.
Zelf belast ik altijd het koolstoflager zo weinig mogelijk, dus ook niet met ingetrapte koppeling voor het stoplicht.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2020, 10:15

Als je de auto start terwijl deze in een versnelling staat, is het wel aan te raden om de koppeling in te trappen.... :lol:

Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is. Als alles gewoon in goede staat verkeert, maakt het niet zo heel veel uit.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor Michael » 17 maart 2020, 19:56

Mijn voorkeur is de koppeling los te laten, het axiaal lager van de krukas staat nog droog en zal extra slijten.
De weerstand van de versnellingsbak valt reuze mee, draai maar eens aan de price-as bij een losse bak.
Verder denk ik dat de weerstand van het koolstoflager samen met de belasting van het axiale lager veel hoger is dan de bakweerstand.

Brand maar af als je er anders over denkt.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor Nanno » 18 maart 2020, 14:40

Toen ik in de jaren 70 met 304's reed (met de versnellingsbak in het motorcarter) adviseerde de Peugeot-dealer om met deze auto's te starten ZONDER ingetrapt koppelingspedaal om problemen met de koppeling te voorkomen. Het precieze waarom weet ik niet meer.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor IVARIO » 22 maart 2020, 11:36

Bedankt, iedereen!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor jacqabe » 22 maart 2020, 12:14

In het instructieboekje van 1963 wordt alleen gesproken over het in de vrij zetten van de versnellingshandel. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppeling ingetrapt?

Berichtdoor Koeneke » 22 maart 2020, 21:31

IVARIO schreef:Bedankt, iedereen!


Mooie foto op je avatar Ivar maar Nora staat ondertussen al 5 jaar bij ons in de garage. :D (y)
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten