'Zingend' geluid 306 cabrio 1.6 8v?

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

'Zingend' geluid 306 cabrio 1.6 8v?

Berichtdoor Sir Hiss » 22 mei 2020, 12:16

Mijn 306 cabrio 1.6 8v (handgeschakeld) uit november 1998 maakt helse geluiden… Ik heb de auto sinds vorig jaar zomer in bezit. Toen maakte de auto (vooral bij warm weer) een hard ‘schurend’ en vooral ‘zingend’ geluid alsof er een lager aanliep in de voortrein. De vorige eigenaar was hier al mee bekend. In de herfst en de winter én nu in het voorjaar ben ik de auto blijven rijden en toen was het geluid weg. De auto wordt dagelijks gebruikt. Sinds gisteren (21 mei 2020) is het weer aanwezig (dit was overigens de eerste echte warme dag en ik ben een flink stuk gaan rijden). Diverse bevriende techneuten en monteurs hebben al rijdend een diagnose proberen te stellen, maar ze komen allemaal met iets anders: lager in de bak, aandrijfas, wiellager, dynamo, pomp stuurbekrachtiging, homokineet, aircopomp. Ik kan al deze onderdelen natuurlijk laten nakijken, maar dan wordt het een wel heel prijzig avontuur, vrees ik. Dan moet de halve auto uit elkaar. Misschien heeft iemand van jullie dit euvel ook meegemaakt, wat mij kan helpen om het probleem gerichter op te sporen en eventueel te verhelpen. Wiellagers en de complete ophanging met rubbers en al heb ik pas laten nakijken en waar nodig laten repareren. Die lagers waren goed op het exemplaar rechtsachter na: dat is dan ook vervangen. Homokineten waren ook in orde. Een kapot wiellager/kapotte homokineet zou je bovendien altijd moeten horen en/of voelen. De auto heeft ruim 8 maanden nergens last van gehad. De 306 is schadevrij.

Het geluid treedt op vanaf accelereren vanaf ongeveer 20 kilometer per uur en blijft dat doen tot snelheden boven de 130 per uur. Veel harder heb ik maar niet geprobeerd. Gisteren werd het geluid aanvankelijk hoger bij het stijgen van het toerental en lager bij minder toerental. Niet veel later (een paar kilometer verder) was het geluid constant even hoog en hard, bij welk toerental dan ook. Vooral bij rechtuit sturen is het geluid aanwezig. Bij naar links sturen minder, bij minimaal naar rechts sturen gaat het weg (maar het komt ook meteen weer terug bij rechtuit). Het maakt niet uit of de versnellingsbak in vrij of in een versnelling staat, of de koppeling in of uit is, of de motor aanstaat of niet; ik had hem zowel op contact, als met de motor uit laten rollen en het geluid bleef. Ook dan maakt het niet uit of hij in versnelling staat of niet. Airco/verwarming (koud/lauw/warm) vol aan of zacht of uit: geen verschil. Bij afremmen blijft het geluid (even hard aanwezig) tot bijna stilstand. Vanaf ongeveer 5 km per uur tot stilstand is het pas weg. Het geluid lijkt rechtsvoor te zitten, maar dat is lastig precies vast te stellen; het is nogal overheersend... Aangezien het van september tot gisteren helemaal weg is geweest en het gisteren behoorlijk warm was buiten, heb ik wel het vermoeden dat de buitentemperatuur op een of andere manier van belang is.

Hieronder een opsomming van wat er de laatste 5 jaar aan de auto gedaan is (alleen wat met dit euvel te maken zou kunnen hebben).
2015 bij 170.000km multi-riem, krukas & dynamo nieuw
2017 bij 180.000km achteras vervangen
2018 bij 190.000km thermostaat vervangen
2019 bij 198.000km dynamo, distributieset, waterpomp nieuw & aandrijfas rechtsvoor vervangen. Andere cilinderkop (niet nieuw), kop gevlakt, nieuwe koppakking.
2020 bij 210.000km stuurkogel linksvoor & wiellager rechtsachter nieuw, remschijven en - blokken voor nieuw.

Iemand een idee? Mijn dank is groot.
Laatst bijgewerkt door Sir Hiss op 22 mei 2020, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Sir Hiss
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 mei 2020, 11:57

Re: 'Zingend' geluid?

Berichtdoor Doornekamp33 » 22 mei 2020, 14:36

Wiellager of aandrijfas zouden mijn verdachten zijn, vooral omdat het rijdend is en met sturen dus belasten minder of even weg is.

Of er loopt een plaat aan achter de remschijf, maar dat zou je gelijk horen.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: 'Zingend' geluid 306 cabrio 1.6 8v?

Berichtdoor maan » 23 mei 2020, 21:55

Stofkapje wat de stuurkogel beschermt kan aanlopen aan de remschijf. Of zit de velg te krap om de remklauw? Heb je al eens gevoeld of de ene velg warmer is dan de andere na een rit met het kabaal? Hoor je het ook of voel je weerstand als de auto opgekrikt is en je met de hand het wiel ronddraait?
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten