Pagina 1 van 1

centreren remschijf 504

BerichtGeplaatst: 02 jul 2021, 09:19
door albertvanleeuwen
Bij het vervangen van de achterwiellagers en achterste remschijven van mijn peugeot 504 berline (2e uitvoering met schijf achter de naaf) kom ik tot de ontdekking dat de schijf zonder pasrand op de naaf zit. Hij centreert zichzelf dus niet, en door de speling tussen bout en boutgat kan je een radiale slingering van zo maar een paar tienden krijgen. Dit lijkt me toch niet de bedoeling. Je zou dit natuurlijk met een losse centreerring kunnen oplossen, die je tijdens de montage gebruikt, maar in het werkplaatshandboek wordt daar niets over gezegd. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?

Re: centreren remschijf 504

BerichtGeplaatst: 02 jul 2021, 22:03
door Michael
maakt niets uit , de baan van de remblokken is altijd gecentreerd.

Re: centreren remschijf 504

BerichtGeplaatst: 02 jul 2021, 23:42
door albertvanleeuwen
Daar maak ik me ook geen zorgen om, maar een niet gecentreerde schijf geeft wel onbalans, die je er niet uitkrijgt als de wielen los van de auto gebalanceerd worden.

Re: centreren remschijf 504

BerichtGeplaatst: 03 jul 2021, 08:54
door Michael
Op die diameter zal 0,1 mm niet veel uitmaken met zo'n kleine massa, maar alle beetjes helpen.

Re: centreren remschijf 504

BerichtGeplaatst: 03 jul 2021, 14:05
door johnssons
... de vier bouten waarmee de schijf op de naaf gemonteerd wordt, zijn pasbouten... dus de schijf zit gewoon gecentreerd ... wel belangrijk is dat het montagevlak schoon is enz .. maar dat zal duidelijk zijn ..
Bouten vast zetten met loctite en momentsleutel 50Nm ..

John