Transplantatie versnellingsbak

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Transplantatie versnellingsbak

Berichtdoor tjark63 » 06 mei 2006, 14:43

Ik loop met het idee om de 5-bak in mijn 505GTI te vervangen door een ZF4HP22 automaatbak. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is, en of er aanpassingen moeten worden gedaan?
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Edzo » 06 mei 2006, 17:40

Ik heb die truc met een 405 GRD (diesel) uitgehaald.

Viel bij die auto erg mee, na wat 'droogmeten en droogoefenen'met een sloopblok, gewoon in de werkplaats, was het in 1 avond bekeken, met daarna nog een paar uurtjes afwerking. (kickdownkabel afstellen, interieur rond de pook netjes maken) etc.

Als de bak evenlang is als een 5-bak is het vrij makkelijk, anders moet je ook een langere/kortere cardanas hebben.

Je moet rekening houden met:
Een extra oliekoeler, zit denk ik in de bak, moet je een koelwaterslang voor splitsen.

interieurdelen voor de automaatpook ook zoeken/aanschaffen.

electriek een beetje omleggen voor de startblokkering in de R en D .

Je vliegwiel moet eraf, die wordt vervangen door een veel lichter wiel, met starterkrans en daar komt met een zgn. Flexplaat je koppelomvormer op vast.
Zorg er dus voor dat je die ook van de betreffende automaatauto afsloopt.
Verder een eventueel beugeltje waar de kickdownkabel mee vast zit, bij de aansluiting van je gaskabel op de motor.
(heb ik toen zelf gemaakt, 405 diesels bestaan niet met automaat)
Dat was het voor die 405 wel zo'n beetje, misschien heeft een 505 nog andere hebbelijkheden, maar die weet ik niet.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Ombouw automaat??

Berichtdoor Rob » 06 mei 2006, 21:47

Ombouw van zo'n 505 is wel een heel ander verhaal als bij een 405
505 GTI heeft een heleboel aanpassingen nodig
Radiator, Hierin zit de oliekoeler. leidingen van bak naar radiator.
Tunnelconsole en schakelmechanisme.
Tussenas en koker zijn anders van lengte.
Vliegwiel moet er af en koppelomvormer er op.
Kabels naar de gasklep.
Pedalen vervangen binnenin.
Ik zou een andere auto kopen in plaats van zo'n grote ombouw.
Automaten zijn er meer dan handgeschakelde volgens mij.Die willen de Exportjongens niet hebben.

Succes met je actie.

Oja. Als je wilt kijken bij een GTI automaat.
Er staat nog een sloper bij mij achter de schuur.
Helpen demonteren mag ook, dan weet je gelijk hoe alles zit.
GR
ROB
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Berichtdoor Edzo » 07 mei 2006, 00:39

ja, was ik nog vergeten, details he, :D idd. de pedalen omwisselen (rem/koppeling eruit, breed rempedaal erin, bij de 405 plug en play ),
en de schakelstangen eruit, bij de 405 id de overbrenging pook-bak met een trek-drukkabel. Middenconsole bedoelde ik met interieur-aanpassingen ja.

Dus eigenlijk maar 2 dingen wat moeilijker: die tussenas, en de oliekoeler.
De rest stond min of meer in dat 405-verhaal,
En die ombouw viel mij dus reuze mee, ze verklaarden me eerst voor gek bij die garage waar ik werkte, maar toen hij zo vlug klaar was, keken ze er wat anders tegenaan.....
Als je inderdaad een complete sloop-GTI-automaat hebt, wees zeker dat je alles erafhaalt wat je nodig kan hebben, dan wordt het geen verschrikkelijke heksentoer lijkt me.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tjark63 » 07 mei 2006, 11:54

Mannen, bedankt voor jullie reaktie, maar ik zie er van af. Een andere auto kopen is ook geen optie, daarvoor is mijn 505 te goed en zo erg is die handbak nou ook weer niet!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Edzo » 07 mei 2006, 11:59

Nou moe, waar is die friese stijfkoppigheid gebleven??? :wink: :wink:

groeten uut grunn , Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tjark63 » 07 mei 2006, 15:18

Ben geboren in Tjuchem...
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Edzo » 07 mei 2006, 21:16

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

dan moet je zeker doorzetten..... :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor vijfvijffamdiesel » 13 maart 2007, 23:55

wie wil er nou zo'n automaat?

Camiel
vijfvijffamdiesel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 maart 2007, 21:02

ZF4HP22

Berichtdoor Paull en Paulla » 15 maart 2007, 23:43

vijfvijffamdiesel schreef:wie wil er nou zo'n automaat?


Ikke :mrgreen:

Ik heb inmiddels vijf 6 :lol: 4's V6 (voorheen 5-bak) omgebakken naar 3HP22. Is twee dagen werk.

Het snelst gaat het achterlangs, dus het blok laten staan. Wat je nodig hebt, is behalve een goede automaat, een goede radiateur met oliekoeler, koelleidingen, een draadboom of zelf de draadboom aanpassen en een bijpassend differentieel. Ook moet je de tunnel iets uitkloppen, want die is voor een handgeschakelde bak smaller. :shock:
Verder een hulpstukje maken waar de automaatgreep op past. En je moet natuurlijk het koppelingspedaal verwijderen plus het rempedaal voor een automaatgeschakelde auto ervoor in de plaats monteren.

Ongeveer 9 jaar geleden heb ik iemand geholpen een 6 :lol: 4 GTDT om te bouwen met de 5 :D 5 turbo intercooler motor met 4-traps automaat aandrijving. Dat is wel wat meer passen en meten, want een 4HP22 is ook een stuk langer dan de 3HP22. Je zult dan ook de kardanas moeten (laten) inkorten.

Ik vond wel een nadeel van de lockup, dat rond (meen ik) 80 km de lock up herhaaldelijk in- en uitschakelt. Het was wel een leuke vingeroefening.
Naar mijn weten bestaat er maar één 6 :lol: 4 GTDT intercooler met 4traps automaat van ZF. Ik ben de auto uit het zicht geraakt. Als ik heel diep ga spitten vind ik misschien nog een fotootje.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Ombouw

Berichtdoor jan eend + » 16 maart 2007, 02:11

Hamoi. Wellus en nietus, dus. Het KAN dus WEL :lol:. 't Is maar wat je er voor over hebt (in tijd, werk, uitvinderschap, geld, creativiteit . . . etcetera, etcetera, etcetera, . . . ). Alles kan, als je de vaardigheid en gereedschapjes er maar voor hebt; dat is de boodschap :mrgreen: Gewoon je eigen weg gaan en (proberen te doen wat je wilt) doen 8) :evil: :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

GANGmakers (ook al hou je niet van kaas)

Berichtdoor Paull en Paulla » 16 maart 2007, 18:12

jan eend schreef: Gewoon je eigen weg gaan en (proberen te doen wat je wilt) doen 8) :evil: :wink: Groetz, Vanjan.


Afbeelding

Hallodanjan,

Het is een levensstijlomjeeigengangtegaan. :twisted:

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Doolhof

Berichtdoor jan eend + » 16 maart 2007, 20:23

Moio. Voel me vereerd dat jullie 300ste bericht aan mij gewijd was . . . :oops: 8) Goeie plaat, trouwens :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

conversie handgeschakeld naar automaat

Berichtdoor Paull en Paulla » 25 maart 2007, 22:57

Beste Tjark,

Afgelopen zaterdag heb ik nog even het conversiestuk op de gevoelige plaat gezet. Zo zie je duidelijk hoe je het stuk huisvlijt kunt maken. Ik heb er indertijd eentje extra gemaakt, die dient als maatvoering voor een eventueel volgende keer (zit al in de pijplijn :wink: ). Als van een handgeschakelde auto de koppelingsplaten versleten zijn, is het eigenlijk net zo veel werk en moeite om de boel om te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding
Veel plezier met de exercitie Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor tjark63 » 26 maart 2007, 18:39

Leuk om te zien dat zo'n topic bijna een jaar nadat ik liet weten er van af te zien toch nog zoveel reacties oproept, maar helaas verandert dat mijn standpunt niet. Zeker niet nu ik net de rekening gepresenteerd kreeg van de kosten van het herstel van de Opel Vivaro waarmee ik een nieuwe 505GTI AUTOMAAT uit Frankrijk dacht te gaan halen: bijna 16.000 euro die ik zelf mag ophoesten... kan dus een slotje op!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Doolhof

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 maart 2007, 21:45

jan eend schreef:Moio. Voel me vereerd dat jullie 300ste bericht aan mij gewijd was . . . :oops: 8) Goeie plaat, trouwens :wink: Groetz, Vanjan.


Hahoi,

Zo zie je maar, alles is vergankelijk ook in dit virtuele domein. :wink:

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten