Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door funkyduck » 19 sep 2004, 16:00
Ik heb een 106 1.5 diesel uit '98 aangeschaft. 172000 gelopen.
Nu is het alleen zo dat naar mijn mening het druklager soms in stationaire toestand ratelt. Als ik een beetje gas geef is het weer weg.
Is het verstandig om het spul te vervangen.
Is hier een handleiding van hoe je het zelf kan doen?
-

funkyduck
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 19 sep 2004, 15:57
door 404 » 21 sep 2004, 11:13
Als je druklager rammelt is het geluid weg als je de koppeling intrapt. Als je hem vervangt, doe dan ook meteen de koppelingsplaat, met een beetje sleutelervaring en een vraagbaak kan je een heel end komen, maar als je twijfelt, laat het dan doen.
-
404
-
- Berichten: 892
- Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14
door Scribble » 16 jun 2005, 14:14
Goeiedag,
Met die van mij uit 1992 (106 XT) 181.000 op de teller is precies hetzelfde. Ratelend geluid bij stationair en zodra de koppeling intrap is het weg.
Maar hij moet toch binnenkort voor de grote beurt. Zal ik het ff aangeven druklager en koppelingsplaat vervangen of kan ik er nog wel een tijdje meer door toeren? En weten jullie misschien wat zoiets kost?
PS hij schakelt nog prima
Gegroet Scribble
-
Scribble
-
- Berichten: 16
- Geregistreerd: 21 maart 2005, 14:40
- Woonplaats: Leeuwarden
door Marius » 16 jun 2005, 14:51
reken bij een dealer op een 200 Euro voor de koppelings kit + lager en dan een uurtje of 3 werk (gok ik). Dus ongeveer een goede 400 Euro denk ik, maar dat is gokken.. :)
Mischien weet knutsel het wel precies.
-

Marius
-
- Berichten: 254
- Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49
-
door knutsul » 16 jun 2005, 19:29
je zit heel goed te denken Marius, alleen duurt het wat langer dan 3 uurtjes.
ergens tussen de 4 en 5 uur voor een 106, bij de diesel eerder 5 dan 4 uur.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
-

knutsul
-
- Berichten: 736
- Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
- Woonplaats: Gilze
door Scribble » 17 jun 2005, 08:12
Goeiemorge,
Komt dus ongeveer neer op zo'n 500 a 600 euris. Maar kan ik er nog gewoon mee door toeren of moet het echt vervangen worden?
in ieder geval alvast bedankt voor de prijsindicaties.
Gegroet, Scribble
-
Scribble
-
- Berichten: 16
- Geregistreerd: 21 maart 2005, 14:40
- Woonplaats: Leeuwarden
door Mark » 17 jun 2005, 14:41
Gangbare uurtarieven liggen zo'n beetje tussen 45 en 75 euri pu, ex btw. Dus dat klopt wel zo'n beetje.
-

Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door Scribble » 17 jun 2005, 18:29
Maar ja is het echt nodig om dit te vervangen? Wil natuurlijk zo goed mogelijk voor mn autotje zorgen :lol:
gegroet en nog bedankt voor de reacties
-
Scribble
-
- Berichten: 16
- Geregistreerd: 21 maart 2005, 14:40
- Woonplaats: Leeuwarden
door 404 » 17 jun 2005, 20:21
Je kan er wel even mee door blijven rijden, hoor. Als het geluid je niet stoort. Volgens mij kan zo'n lager ook als het volledig kapot is niet vastlopen, maar helemaal zeker ben ik niet, misschien weet knutsul hier meer van?
-
404
-
- Berichten: 892
- Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14
door knutsul » 23 jun 2005, 21:28
als je druklager vastloopt of te zwaar gaat draaien zullen de drukvingers afslijten en uiteindelijk trap je door je koppeling heen.
dit kan heel snel gaan, maar kan ook lang duren. hangt van je geluk af

Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
-

knutsul
-
- Berichten: 736
- Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
- Woonplaats: Gilze
Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast