even over dat apparaat welke JT aanhaalde (die van de conrad).
De 12 V-loodaccu wordt eerst met een constante stroom opgeladen en na het bereiken van de maximale oplaadspanning weer actief ontladen. Wanneer de minimale oplaadspanning bereikt is, wordt weer overgeschakeld naar de oplaadwerking. Op deze manier blijft de volledige accucapaciteit behouden. Ideaal voor motoren, oldtimers en cabrio's die lange tijd achtereen niet worden gebruikt.
Technische spec.: Voedingsspanning 230 V, secundair 12 V • Max. oplaadstroom 400 mA • Het apparaat is kortsluitbestendig en beschermd tegen onjuiste polariteit • Oplaad- en ontlaadcontrole-LED. Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
€ 42,50
400mA is wel erg weinig laadstroom.
Een compleet lege accu zal een eeuwigheid gaan duren om weer vol te krijgen.
Ik heb zelf ino nze vorige zelfbouwcamper een schakelbare lader gekocht, het merk is me ontschoten, maar heb hem gekocht bij een automaterialen zaak, voor volgens mij een euro of 50.
De lader had 2 standen:
- gewoon laden met 6 amp (nog niet veel maar wel voldoende om binnen een paar dagen een platte accu weer vol te krijgen)
- En de druppelstand begon bij 6 amp, en liep langzaam terug afhankelijk van de behoefte naar 0 amp.
Inderdaad geen actieve ontlaad functie, maar dat is volgens mij ook niet echt nodig.
Veel simpeler is het bijvoorbeeld om een dergelijke "goedkopre" lader via een tijdschakel klok in het stopcontact te steken, en dan voor 2 a 3 uurtjes perdag het ding te laden laden.
De zelfontalding van de accu, in combinatie met die paar uurtjes laden per dag, zullen je accu in goede conditie houden.
Zo onderhoud ik ook de accu's van mijn camper, en dit gaat reeds lange tijd erg goed.