door Pininfarina504 » 11 jan 2005, 11:00
Jan er zit een sensor(temperatuurgevoelige weerstand) in het motorblok(rechtsachter bij cilinder 1) en er zit een sensor/voeler in de radiateur.
Die op het blok houdt de omgevingstemperatuur van het motorblok in de peiling.
Hoe hoger de temperatuur des te hoger is het stroompje(indien in serie) wat er gaat lopen of indien paralel geschakeld de spanning die afgegeven wordt en hoe groter de uitslag v/d meter.
De sensor in de radiateur is voorzien van een bimetaal(thermokoppel) dat dichtklapt als de temperatuur te hoog wordt(ergens boven de 80%) als dat gebeurd wordt de ventilator aangestuurd middels het elektromagnetisch contact aan de onderkant en wordt de ventilator onkoppelt en gefixeerd en loopt dus niet meer vrij, als het water in de radiateur voldoende afgekoeld is springt het bimetaal weer uit en wordt de stroomkring tijdelijk onderbroken.
De temperatuur in het watercircuit is ook nog afhankelijk van het type themostaat welke er in zit, dus het aantal graden(78-92).
Hoe kleiner de doorstroom opening hoe meer de circulatie geknepen wordt en hoe hoger de temperatuur en hoe eerder de ventilator inslaat.
Bij de latere modellen 504's, vanaf 75 heeft de temperatuur ook nog consequenties voor de werking v/d automatische choke(bimetaal) op de Zenith carburateurs.
Ook de kwaliteit van de radiateur(roest/kalk) heeft grote invloed op de temperatuur.
Bij auto's in Frankrijk zie je heel vaak dat de ventilator mechnisch of elektrisch gefixeerd is.
Een veelvoorkomende kwaal de kapot koppakking bij 404 en 504 is kan ondermeer ook wel het gevolg van een niet of slecht werkende ventilator.
Gr,
Wim
205 1.4,1995,Roland Garros.
205 1.4,98(2*).
205 1.4,97(1*).
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77.
Peus 504Ti,78,gris fum.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst.
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue.
Peus 404, Fam zwart,1970,ex-prefect