Pagina 1 van 1

blowerprobleem 205

BerichtGeplaatst: 21 jul 2005, 21:52
door geuzzz
Hallo dit is mijn eerste bericht op dit forum. ik heet frank en heb een peugeot 205 1.1 i uit aug 92.

ik reed laatst op de snelweg rustig 140 en ineens ging vol mijn blower aan, allemaal takjes en blaadjes in mijn gezicht je kent het wel. ik probeer mijn blower weer uit te zetten maar dat gaat dus niet meer ik kan hem nog wel harder en zachter draaien maar uit kan ie niet meer. heb het dashboard er al afgehaald daar achter zit een soort schuifweerstand met een draaischijf erop waardoor de blower harder of zachter kan zetten maar dier zie ik niets raars aan.

weet iemand wat het kan zijn kan wel mijn zekering eruit trekken maar dan doet mijn bezine meter enz het ook niet meer dus dat schiet ook niet op?

BerichtGeplaatst: 28 jul 2005, 12:35
door jon
Je kunt heel even de stekker van de aanjager (blower) eraf halen. Die ziet bij je bijrijders voeten. Met 3 schroefjes heb je hem eruit en kun je de stekker er uit halen. Vaak is dit wel de oorzaak van de schakelaar die versleten is. Dus dat wordt op de sloop even zoeken naar een andere schakelaar. Er zijn 2 verschillende merken van die schakelaar en die zijn niet uitwisselbaar, dus let daar wel op. Misschien zou je eerst nog 's wat contactspray aan die schakelaar kunnen wagen... Je weet maar nooit.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2006, 09:29
door roadkill
hat ik ook er zit een weerstand onder je dashboard achter je radio er zit een stekker in hij zit met 2 schroefjes vast die gaat nog wel eens kapot kost 5 euri's op de sloop 5 min werk

BerichtGeplaatst: 11 jun 2006, 10:03
door Remon309
Zelfde soort vraag, dus even in dit topic....

Bij mijn 309 heeft de blower nog maar 2 standen, uit(knop naar boven) en vol aan(knop iets naar rechts tot helemaal onderaan)

Met dit weer is het erg irritant, want uit is niets, maar vol aan is ook niets.

Is dit een probleem met de kachelweerstand of is het iets anders?

BerichtGeplaatst: 11 jun 2006, 10:14
door Edzo
ik denk inderdaad de kachelweerstand, zie reply van Roadkill. Succes!

gr. Edzo

BerichtGeplaatst: 11 jun 2006, 10:26
door Remon309
Oke, maar waar ga ik die vinden bij een 309 want achter de radio zit een hele grote loze ruimte, met de bekabeling voor de radio en voor de asbak, maar verder niet zoveel toch?

BerichtGeplaatst: 11 jun 2006, 11:47
door Edzo
Ik vermoed dat hij daar ook bij een 309 ergens zit, is maar een klein ding, je ziet er niet veel van, alleen een stuk zwart plastic van ca. 8 x 3 cm. met een stekker erin. En er zitten twee kruiskopschroefjes in. Van onderen af vastgeschroefd. Bij een 205 heb je zo'n kort vuistschroevedraaiertje nodig om ze los te krijgen.
Als ze los zijn (en de stekker eruit) kan je het ding er naar beneden toe uittrekken, dan zie je dat er aan het stuk plastic nog een metalen plaatje zit, (ca. 8 x 10 cm. ) met wat weerstandjes enzo.

succes! Edzo

BerichtGeplaatst: 02 jul 2006, 10:49
door znoek
Nene, ik had dat ook voor het probleem zit ergens anders mannen...
die weerstand op je dashbord is maar een stukje van het systeem,
achter de radiator zit een elementje dat de oorzaak is van jou probleem:
een koelplaat met een transistor die de "blower" aandrijft...
die transistor moet je er zeker is uithalen en nakijken
zijn de solderingen nog goed en werkt het bimetaaltje op zen rug nog.
Ik ben zeker dat het probleem daar zit...
K had vorige maand hetzelfde voor, en na dat spul trug te solderen en dat bimetaalken te kuisen werkt ie trug prima...

BerichtGeplaatst: 02 jul 2006, 11:27
door Edzo
@ znoek: dat ding bedoelde ik hoor, :mrgreen:
da's mooi, nou heeft hij 2 omschrijvingen om te zoeken, makkelijker vinden dus.

gr. Edzo

BerichtGeplaatst: 03 jul 2006, 19:10
door znoek
ok :-)

BerichtGeplaatst: 07 aug 2007, 20:04
door uitschrijven aub
Remon309 schreef:Zelfde soort vraag, dus even in dit topic....

Bij mijn 309 heeft de blower nog maar 2 standen, uit(knop naar boven) en vol aan(knop iets naar rechts tot helemaal onderaan)

Met dit weer is het erg irritant, want uit is niets, maar vol aan is ook niets.

Is dit een probleem met de kachelweerstand of is het iets anders?


Beter laat dan nooit zakmaarzeggen.... :wink:

Wat bij m'n 205 heeft geholpen is de contactplaat achter de knoppen op in te vetten.