Beste medeforumleden;
We zijn met ons gezin net terug van vakantie. Moby heeft zich weer kranig geweerd bijna 3000 km, inclusief (binnendoor) de alpen over -en terug natuurlijk! Een maal moesten we stoppen omdat de ong. 2700 kilo behoorlijk last van de zwaartekracht had, en remmen op de (XD2) motor niet voldoende bleek. Het was wel spektakulair al die steile berg-op-vluchtwegen-voor vrachtwagens-zonder-remmen die we onderweg zagen. Enniewee, de afdaling was net te lang zodat we uit voorzorg maar stopten (achteraf bleek dat we net voor de laatste haarspeld -en toen was het weer horizontaal- waren gestopt.) Toch goed dat we waren gestopt want de remmen werkten al duidelijk minder, en de brandgeur van remblokken hing al stevig in de bus. Enfin na koeling ging het allemaal weer, maar toch wel schrikken.
De remmen werken weer prima (bij de APK knalden bij de remmentest overigens de stoppen uit de kast van de remmentestbank: nog nooit gebeurd zei de keurmeester;-)
Ter zake; waarvoor ik eigenlijk aan het typen ben:
In Duitsland kon ik zonder problemen een kruissnelheid van 105 km/u aanhouden. Soms ietsje harder zonder echt te 'planken' (want dat voelt alsof ik 'm pijn doe). Op de terugweg begon bij 100 km/u het batterij/dynamo lampje op het dashboard langzaam steeds feller te branden. Ik heb ook een extra amperemetertje, en die begon al zwaaiend naar het rood te zakken. Als ik 100 rij: geen probleem!
In de derde versnelling blijkt het lampje ook te kunnen branden; als ik hem (te) hoog in zijn toren jaag gaat ie ook aan.
De riem voor de dynamo lijkt in orde.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen? Kan dit duiden op een kapotte dynamo? Mijn logica zo eerder andersom zijn: bij lage toeren te weinig bijladen. maar goed, ik ben geen monteur.
Ik hoor graag jullie mening(en)
Grt Moby