Electrische ramen 504

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Electrische ramen 504

Berichtdoor peugeot-304 » 06 okt 2005, 16:00

Zo, het is gelukt.
Afgelopen zaterdag, op weg naar de meeting in Breukelen begaf mijn zijraammechanisme het en het raam ging niet meer onhoog. Een reserveschakelaar die ik bij me had bracht op dat moment niet de gewenste oplossing (naar later bleek: verkeerd aangesloten, zie verder in dit verhaal)

Gisteren dan maar het deurpaneel open gemaakt en alles gedemonteerd. Het hele mechanisme uitgebouwd en nagekeken. Alles leek in orde, het raam gleed soepel in zijn geleiders – handmatig geprobeerd. Dan de motor uit elkaar gehaald en koolborstels schoongemaakt en hij werkte perfect na samenbouw. Ook het opwindmechanisme was in orde. Dus moest het of aan de kabels of de schakelaar liggen. Kabels gecontroleerd op lekkage maar ook deze waren in orde. Dan maar weer aan de schakelaar denken.
Het verschil tussen die twee was dat de oude een 4-pins aansluiting heeft en de reserveschakelaar en 5-pins. Dus dat was puzzelen hoe de ansluitingen moesten zijn.
Hierbij bleekt dus dat de oude schakelaar van 1 massa kabel voorzien was en de nieuwe van 2.
Na veel doormeten en testen met een lampje kwam het volgende resutaat voor de 5-pins aansluiting (van boven naar beneden):

Pin 1: kabel naar de motor
Pin 2: massa
Pin 3: spanning
Pin 4: massa
Pin 5: kabel naar de motor

In ruststand wordt de massa in de schakelaar boven en beneden continu doorverbonden. Druk ja aan 1 kant dan wordt daar de massaverbinding verbroken en de spanning van pin 3 op gezet. Resultaat de motor draait bv. links om. Druk je op de andere kant gebeurt er hetzelfde aan die kant. Zo wordt de polariteit veranderd en draait de motor rechts om. Clever bedacht.

Gelukkig had ik werkplaatsdocumentatie betreffende het zijraammechanisme en kon ik zo te weten komen over hoe alles gedemonteerd en weer terug geplaatst moest worden.
Alles is nu weer ingebouwd en het werkt weer als vanouds.

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Mark » 08 okt 2005, 14:50

Mooi! Daarmee heb je niet alleen jezelf geholpen, maar mogelijk ook een toekomstige lezer van deze topic. En da's nou precies wat dit forum zo mooi maakt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten