Hellluupp! Hulpnodig met mijn Chinese android boordcomputer
Geplaatst: 22 aug 2020, 19:05
Nou het moet eerlijk gezegd wel van heel ver komen wil je als ICT/IT'er een vraag hebben over een computer notabene..
Maar ik zit met mijn handjes diep het haar... Daarom dacht ik kom misschien heeft hier iemand ene zelfde ervaring gehad en heeft die persoon zomaar de golden ticket tot succes in handen.
Oke vanaf den binnen, toen er nog geen licht (oeps te ver terug).
Nou even weer on topic.
Ik heb afgelopen week met een 1 Dag's delivery laten overkomen de aftermarket vervanger voor het wel bekende RT3 systeem met android 10 en een touchscreen ter vervanging van het originele scherm. Waarom je originele RT 3 werkte toch goed. Jawel prima zelfs, alleen 4 minuten wachten op een cd totdat meneertje Peug eindelijk eens de straatnaam heeft geladen is niet meer echt uit deze tijd, right? Precies. Daarom dus en alle andere functies.
Hoe dan ook, ik netjes een compatible device gekocht had ook wel zo iets van het moet wel goed zijn dus ik ga eens niet el-cheapo en doe en nuttige investering in het voertuig, https://nl.aliexpress.com/item/32814459 ... 2a4dBivUoA (er zijn er nog maar 2 op dit moment).
Afijn ik dat ding een dag later binnen gekregen (Ali was nog nooit zo snel) en ben gelijk begonnen met de installatie ik moet toegeven die chinezen weten wel wat ze doen als het neerkomt op duurdere segment producten enz. ( ja logisch dat iets rommel is van Ali als je het goedkoopste van het goedkoopste wil, niet altijd btw vaal wel)
Ik het ding ingebouwd samen met mijn buurman (eigenaar van universele garage in Middelbrug) alle connectoren waren plug en Play. Dus dat was zo gedaan, kwestie van minuten, leuk dacht ik dus contact aan en.... NIETS wij de kabel boom doormeten, die werkte prima.
Toen kwam ik er achter dat er nog een paar draadjes over bleven, maar na een simpele google zoekterm en het bestuderen van het diagram op de achterkant kwam ik er vrijvlot achter wat wat is.
ILL Lumi (de verlichting van het panel, die afgetakt van het rood zwarte draadje (geschakelde massa)), Ant (extra antenne draadje kan je vast maken aan de antenne kabel) en dan blijven key 1 en 2 over die zijn voor het stuurkolom paneel bediening).
Top job done dus, poging 2.. Weer niets overigens ik weet dat het toestel geen DOA (dead on arrival) is want ik heb hem zelf al een keer even op een accu aangesloten in huis om het systeem te testen, werkte echt super goed.
Nou zekering checken en alle andere troubleshooting zoals kabels controleren, aansluitingen, kabels wel op de juiste plek (al is er maar 1 goede manier die past) alles losgekoppeld 30 seconden gewacht. En alle stekkertjes weer op hun plaats gedrukt en als laatste de can bus connector en can bus controller (voor het behouden van de signaleringen functionaliteit van het voertuig...) Bij die can bus connector viel me direct al iets op, boven de originele rt3 can bus wen onder de aansluiting van de nieuwe uitvoering boordcomputer. Iedereen ziet wel dat dit anders is. is dit een probleem? Nee blijkbaar niet want ik krijg wel stroom. op de andere kant van de connector (radio zijde).
Maar ja en u zit ik dus zonder audio en boordcomputer naja een functionerende dan. Ik heb gister nog even snel de originele rt 3 aangesloten op de can bud om uit te sluiten dat het de connector niet beschadigd zou zijn, maar nee die ging wel gelijk aan.
Dus ja dat was wel een beetje het verhaal.
Nu de vragen, hebben jullie dit mee gemaakt zo ja wat is in hemelsnaam de simpele truc waar ik overheen tuur?
Kloppen de aftakkingen die ik heb gedaan op de kabels? (just to be sure).
Wat doe ik verkeerd?
Weet jij het antwoord?
Wil je me helpen?
Woon je in Zeeland? App dan even naar 0857851011 we komen graag bij je langs voor uitleg en instructie met een kratje bier naar keuze voor de moeite!
en voor de Zeeuwen onder ons de vraag Oemoemenoe en a jie 't oak?
Maar ik zit met mijn handjes diep het haar... Daarom dacht ik kom misschien heeft hier iemand ene zelfde ervaring gehad en heeft die persoon zomaar de golden ticket tot succes in handen.
Oke vanaf den binnen, toen er nog geen licht (oeps te ver terug).
Nou even weer on topic.
Ik heb afgelopen week met een 1 Dag's delivery laten overkomen de aftermarket vervanger voor het wel bekende RT3 systeem met android 10 en een touchscreen ter vervanging van het originele scherm. Waarom je originele RT 3 werkte toch goed. Jawel prima zelfs, alleen 4 minuten wachten op een cd totdat meneertje Peug eindelijk eens de straatnaam heeft geladen is niet meer echt uit deze tijd, right? Precies. Daarom dus en alle andere functies.
Hoe dan ook, ik netjes een compatible device gekocht had ook wel zo iets van het moet wel goed zijn dus ik ga eens niet el-cheapo en doe en nuttige investering in het voertuig, https://nl.aliexpress.com/item/32814459 ... 2a4dBivUoA (er zijn er nog maar 2 op dit moment).
Afijn ik dat ding een dag later binnen gekregen (Ali was nog nooit zo snel) en ben gelijk begonnen met de installatie ik moet toegeven die chinezen weten wel wat ze doen als het neerkomt op duurdere segment producten enz. ( ja logisch dat iets rommel is van Ali als je het goedkoopste van het goedkoopste wil, niet altijd btw vaal wel)
Ik het ding ingebouwd samen met mijn buurman (eigenaar van universele garage in Middelbrug) alle connectoren waren plug en Play. Dus dat was zo gedaan, kwestie van minuten, leuk dacht ik dus contact aan en.... NIETS wij de kabel boom doormeten, die werkte prima.
Toen kwam ik er achter dat er nog een paar draadjes over bleven, maar na een simpele google zoekterm en het bestuderen van het diagram op de achterkant kwam ik er vrijvlot achter wat wat is.
ILL Lumi (de verlichting van het panel, die afgetakt van het rood zwarte draadje (geschakelde massa)), Ant (extra antenne draadje kan je vast maken aan de antenne kabel) en dan blijven key 1 en 2 over die zijn voor het stuurkolom paneel bediening).
Top job done dus, poging 2.. Weer niets overigens ik weet dat het toestel geen DOA (dead on arrival) is want ik heb hem zelf al een keer even op een accu aangesloten in huis om het systeem te testen, werkte echt super goed.
Nou zekering checken en alle andere troubleshooting zoals kabels controleren, aansluitingen, kabels wel op de juiste plek (al is er maar 1 goede manier die past) alles losgekoppeld 30 seconden gewacht. En alle stekkertjes weer op hun plaats gedrukt en als laatste de can bus connector en can bus controller (voor het behouden van de signaleringen functionaliteit van het voertuig...) Bij die can bus connector viel me direct al iets op, boven de originele rt3 can bus wen onder de aansluiting van de nieuwe uitvoering boordcomputer. Iedereen ziet wel dat dit anders is. is dit een probleem? Nee blijkbaar niet want ik krijg wel stroom. op de andere kant van de connector (radio zijde).
Maar ja en u zit ik dus zonder audio en boordcomputer naja een functionerende dan. Ik heb gister nog even snel de originele rt 3 aangesloten op de can bud om uit te sluiten dat het de connector niet beschadigd zou zijn, maar nee die ging wel gelijk aan.
Dus ja dat was wel een beetje het verhaal.
Nu de vragen, hebben jullie dit mee gemaakt zo ja wat is in hemelsnaam de simpele truc waar ik overheen tuur?
Kloppen de aftakkingen die ik heb gedaan op de kabels? (just to be sure).
Wat doe ik verkeerd?
Weet jij het antwoord?
Wil je me helpen?
Woon je in Zeeland? App dan even naar 0857851011 we komen graag bij je langs voor uitleg en instructie met een kratje bier naar keuze voor de moeite!
en voor de Zeeuwen onder ons de vraag Oemoemenoe en a jie 't oak?