Laadsysteem J7

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Laadsysteem J7

Berichtdoor mkatgert » 09 aug 2021, 17:36

Ik ben de laatste tijd een paar keer vergeten mijn contact uit te zetten na een rit. Ik tref dan de volgende dag een volledig dode accu aan. Zolang ik het contact uitzet is er niet zoveel aan de hand, maar ik was toch benieuwd wat de lekstroom is als het contact aanstaat.
Dat blijkt 2.6 Ampere te zijn! Ik ben eens gaan puzzelen waar dat vandaan komt en ik begin een beetje 'de draad kwijt te raken'. :lol: :oops:

Mijn J7 heeft een erg beperkt dashboard. Er is een lampje voor oliedruk, remdruk en motortemperatuur. Ik heb geen contactslot maar een draaiknop.
Als ik het contact aanzet, is het enige lampje dat gaat branden het oliedruklampje. Zodra de motor loopt gaat dat lampje uit en is het dashboard weer helemaal donker. Als ik de motor uitzet (met een ouderwetste trekknop) blijft de oliedruk nog wel even hoog genoeg om het lampje uit te laten; dat is dan ook de reden dat ik soms het contact vergeet uit te zetten, omdat het lijkt alsof deze al uitstaat.

Goed, dat was wat context-informatie voor het probleem. Wat daar misschien ook bij opvalt is dat er géén laadstroomlampje in het dashboard zit.

Terug naar de lekstroom: ik ben begonnen stekkertjes los te trekken en te kijken wat er gebeurt met de lekstroom. Dashboard los (met brandend oliedruklampje): 2.5 Ampere ipv 2.6 Ampere. Daar zit het probleem niet.
De draadboom doorakkerend kwam ik bij draad nummer zeven, die van de 'zekeringkast' naar de spanningsregelaar loopt. Die trek ik los: 0.1 Ampere ipv 2.6 Ampere. Bingo. Maar, dat is raar. Even graven naar de theorie achter de dynamo + spanningsregelaar. Die mogen natuurlijk helemaal geen vermogen verbruiken als de motor niet draait. Daar komt meteen een andere feitje wat ik vroeger herinner: een wisselstroomdynamo moet bekrachtigd worden met een lampje in het dashboard, en die heb ik helemaal niet! Maar ik heb wel een spanningsregelaar en een wisselstroomdynamo (die bovendien erg netjes bijlaadt als de motor loopt: 13.5 V bij stationair, oplopend tot 14.2 V bij hoge toeren).

Wat gaat hier mis? Is de dynamo toch stuk, is 'ie intern doorverbonden ofzo? Hoe kan het dat de dynamo werkt zonder voorbekrachtiging? Of zit die er wel op, maar werkt dat op een andere manier dan met een lampje?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor Ivovanduijn » 10 aug 2021, 06:38

Dynamo met lampje is dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Dynamo met losse spanningsregelaar heeft geen lampje.
Misschien moet je een andere spanningsregelaar proberen. Als je er geen hebt kan je er een bij me ophalen.
Groet Ivo.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor johnssons » 10 aug 2021, 10:57

.. het is een diesel ... met een stopkabel enz en geen automatische voorgloeier.. de ventilator van de motor staat niet elektrisch doorverbonden .. met het contact aan maak je natuurlijk een circuit met de dynamo ... er is echt maar een oplossing ... contact uit en sleutels er uit nemen ...

.... als het belangrijk is dat het contact aan staat bij stilstand, kies dan de accessoires stand van het contactslot enz ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor mkatgert » 10 aug 2021, 11:10

Dank voor de antwoorden. Van mijn eerdere 504en weet ik dat ze een losse spanningsregelaar hadden én een lampje in het dashboard. Is dat bij J-zevens anders dan? Zit er dan ergens een weerstandje in het systeem dat de voorbekrachtiging verzorgt ipv een lampje? Ik heb nog een paar spanningsregelaars liggen om te testen, alhoewel de huidige er pas twee jaar in zit.

John: het is echt een hele vroege diesel, met een trekknop om de pomp af te kappen en een trekknop voor het voorgloeisysteem. Ik heb ook geen accessoirestand/startstand (althans, de draaiknop heeft wel twee standen maar de tweede stand is niet aangesloten want starten gaat via de trekknop waar ook het voorgloeisysteem op zit). De hoge (lek)stroom komt dus niet van voorgloeisysteem of van stopventiel.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor Maarten Deen » 11 aug 2021, 07:55

Ik kan van vroeger herinneren dat mijn vader het niet goed vond dat ik de auto op contact zette om radio te luisteren omdat er dan iets zou kunnen doorbranden. Dat kan dus best die stroom door de dynamo zijn.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor Ivovanduijn » 11 aug 2021, 14:00

Dat zal wel met de ontsteking te maken hebben, als de punten dicht staan en het contact aan.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor dimi_v » 11 aug 2021, 15:59

'doorbranden' kan mogelijk de bobine mee bedoelt zijn, en meteen ook je relatief hoge stroom verklaren. Kunt er eventueel een transistoronsteking (Velleman) tussen zetten, dan slijten de contactpunten ook niet meer door inbranden. Ala het een diesel is zijn het mogelijk de gloeispiralen?
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor johnssons » 11 aug 2021, 17:34

... beste monteurs en adviseurs... het is een J7 diesel ... een van de eersten, uit 1965 .. zonder alle technische upsmuck ... dus aan een knop trekken om te gloeien, wachten tot het spiraaltje in de houder gloeit, daarna doortrekken om te starten en weer een trekkabelknop om te stoppen ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor mkatgert » 11 aug 2021, 17:48

Ik heb vandaag nog even gekeken, en vergeleken met de boeken. Het lijkt ten eerste alsof mijn dynamo wat anders aangesloten is dan de bedoeling. Dit is bij mij de situatie:

Afbeelding

Dit geeft het handboek aan:

Afbeelding

Ik heb dus een extra verbinding tussen D- en massa van motorblok. Ik wilde vandaag proberen wat het verschil is als ik die weghaal, maar toen ik wilde meten hield mijn multimeter er mee op. Later verder.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor mkatgert » 12 aug 2021, 11:23

En met een nieuwe multimeter heb ik kunnen meten dat dat extra draadje geen verschil maakt. Hier overigens een draadje over een Hyundai met dezelfde problemen, en daar wordt de dynamo toch verdacht: https://problemcar.nl/topic/hyundai/lek ... namo-51718
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor EJH405 » 13 aug 2021, 13:34

Op zich vind ik het niet helemaal onlogisch dat er 2,5A loopt met het contact aan. De dynamo heeft een veldregeling die de stroom omhoog regelt als de spanning te laag is. Een primitieve regelaar zal dus bij stilstaande motor de maximale veldstroom door de dyname heen sturen.

Misschien dat er een centrifugaal-contact hoort te zijn die voorkomt dat er stroom loopt door de veldwikkeling bij stilstaande motor, zo'n contact kan natuurlijk vast gaan zitten.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Laadsysteem J7

Berichtdoor mkatgert » 01 sep 2021, 10:46

johnssons schreef:.. het is een diesel ... met een stopkabel enz en geen automatische voorgloeier.. de ventilator van de motor staat niet elektrisch doorverbonden .. met het contact aan maak je natuurlijk een circuit met de dynamo ... er is echt maar een oplossing ... contact uit en sleutels er uit nemen ...

.... als het belangrijk is dat het contact aan staat bij stilstand, kies dan de accessoires stand van het contactslot enz ...

John


Ha John, bij herlezing zie ik pas wat je precies hier gezegd hebt, en dat dat inderdaad zo is: mijn dynamo functioneert naar behoren, en verbruikt dus als de bus op contact staat 2.6 Ampère als voorbekrachtiging. En dat schijnt dus zo te horen. Dan blijf ik nog wel even hangen op je opmerking over 'accessoire-stand': er is nogal wat (Frans) gebeund aan mijn bus. Mijn bus heeft dus een draaiknop om de auto op contact te zetten, met drie standen: helemaal naar links is contact uit, ééntje naar rechts is contact aan, en nog ééntje verder is een (veergeladen, dus terugschietend naar standje twee) standje waar je normaal gesproken mee zou starten. Toen ik de bus kocht moest ik starten door én aan de trekknop in het dashboard te trekken, én de draaiknop naar standje drie te draaien. Dat is een jaar zo gegaan, tot de bus niet meer wilde starten in Frankrijk. In samenspraak met een J-kenner op de camping heb ik toen 'standje drie' van het contactslot er tussen uit gesnoeid zodat de stuurstroom van de startmotor niet meer door zowel trekknop als contactslot moest gaan. Sindsdien start de bus vele malen beter, maar ik heb nu dus een contactslot dat drie standen heeft waar ik er maar twee van gebruik. Dat zal dus ook niet origineel zijn, en misschien bijdragen aan het originele probleem.

Weet iemand hoe het oorspronkelijk hoort te zitten voor een J7 2.1 diesel uit 1974? Als ik het elektrisch schema uit de RTA er naast leg klopt er sowieso al weinig van draadnummering en aanwezigheid van diverse elementen van het elektrisch systeem...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron