Laadsysteem J7
Geplaatst: 09 aug 2021, 17:36
Ik ben de laatste tijd een paar keer vergeten mijn contact uit te zetten na een rit. Ik tref dan de volgende dag een volledig dode accu aan. Zolang ik het contact uitzet is er niet zoveel aan de hand, maar ik was toch benieuwd wat de lekstroom is als het contact aanstaat.
Dat blijkt 2.6 Ampere te zijn! Ik ben eens gaan puzzelen waar dat vandaan komt en ik begin een beetje 'de draad kwijt te raken'.
Mijn J7 heeft een erg beperkt dashboard. Er is een lampje voor oliedruk, remdruk en motortemperatuur. Ik heb geen contactslot maar een draaiknop.
Als ik het contact aanzet, is het enige lampje dat gaat branden het oliedruklampje. Zodra de motor loopt gaat dat lampje uit en is het dashboard weer helemaal donker. Als ik de motor uitzet (met een ouderwetste trekknop) blijft de oliedruk nog wel even hoog genoeg om het lampje uit te laten; dat is dan ook de reden dat ik soms het contact vergeet uit te zetten, omdat het lijkt alsof deze al uitstaat.
Goed, dat was wat context-informatie voor het probleem. Wat daar misschien ook bij opvalt is dat er géén laadstroomlampje in het dashboard zit.
Terug naar de lekstroom: ik ben begonnen stekkertjes los te trekken en te kijken wat er gebeurt met de lekstroom. Dashboard los (met brandend oliedruklampje): 2.5 Ampere ipv 2.6 Ampere. Daar zit het probleem niet.
De draadboom doorakkerend kwam ik bij draad nummer zeven, die van de 'zekeringkast' naar de spanningsregelaar loopt. Die trek ik los: 0.1 Ampere ipv 2.6 Ampere. Bingo. Maar, dat is raar. Even graven naar de theorie achter de dynamo + spanningsregelaar. Die mogen natuurlijk helemaal geen vermogen verbruiken als de motor niet draait. Daar komt meteen een andere feitje wat ik vroeger herinner: een wisselstroomdynamo moet bekrachtigd worden met een lampje in het dashboard, en die heb ik helemaal niet! Maar ik heb wel een spanningsregelaar en een wisselstroomdynamo (die bovendien erg netjes bijlaadt als de motor loopt: 13.5 V bij stationair, oplopend tot 14.2 V bij hoge toeren).
Wat gaat hier mis? Is de dynamo toch stuk, is 'ie intern doorverbonden ofzo? Hoe kan het dat de dynamo werkt zonder voorbekrachtiging? Of zit die er wel op, maar werkt dat op een andere manier dan met een lampje?
Dat blijkt 2.6 Ampere te zijn! Ik ben eens gaan puzzelen waar dat vandaan komt en ik begin een beetje 'de draad kwijt te raken'.
Mijn J7 heeft een erg beperkt dashboard. Er is een lampje voor oliedruk, remdruk en motortemperatuur. Ik heb geen contactslot maar een draaiknop.
Als ik het contact aanzet, is het enige lampje dat gaat branden het oliedruklampje. Zodra de motor loopt gaat dat lampje uit en is het dashboard weer helemaal donker. Als ik de motor uitzet (met een ouderwetste trekknop) blijft de oliedruk nog wel even hoog genoeg om het lampje uit te laten; dat is dan ook de reden dat ik soms het contact vergeet uit te zetten, omdat het lijkt alsof deze al uitstaat.
Goed, dat was wat context-informatie voor het probleem. Wat daar misschien ook bij opvalt is dat er géén laadstroomlampje in het dashboard zit.
Terug naar de lekstroom: ik ben begonnen stekkertjes los te trekken en te kijken wat er gebeurt met de lekstroom. Dashboard los (met brandend oliedruklampje): 2.5 Ampere ipv 2.6 Ampere. Daar zit het probleem niet.
De draadboom doorakkerend kwam ik bij draad nummer zeven, die van de 'zekeringkast' naar de spanningsregelaar loopt. Die trek ik los: 0.1 Ampere ipv 2.6 Ampere. Bingo. Maar, dat is raar. Even graven naar de theorie achter de dynamo + spanningsregelaar. Die mogen natuurlijk helemaal geen vermogen verbruiken als de motor niet draait. Daar komt meteen een andere feitje wat ik vroeger herinner: een wisselstroomdynamo moet bekrachtigd worden met een lampje in het dashboard, en die heb ik helemaal niet! Maar ik heb wel een spanningsregelaar en een wisselstroomdynamo (die bovendien erg netjes bijlaadt als de motor loopt: 13.5 V bij stationair, oplopend tot 14.2 V bij hoge toeren).
Wat gaat hier mis? Is de dynamo toch stuk, is 'ie intern doorverbonden ofzo? Hoe kan het dat de dynamo werkt zonder voorbekrachtiging? Of zit die er wel op, maar werkt dat op een andere manier dan met een lampje?