En waarom heeft mijn 305 geen gele koplampen, ik vind dat wel karakteristiek!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel. Dit is de reden dat ook in Nederland steeds meer auto's rondrijden met zogenaamde 'gold'-halogeenlampen.
Ron de Groot, Amsterdam
Een gele lamp is meestal een witte lamp met een geel glaasje ervoor dat andere kleuren tegenhoudt. Het nadeel is duidelijk: een gele koplamp geeft minder licht dan een even sterke witte. Maar daartegenover staat een belangrijk voordeel: geel licht is minder verblindend en vermoeiend voor de ogen.
Welke kleur het beste is, hangt af van de toepassing. Bij dimlicht vinden sommige automobilisten de gele verlichting prettiger, omdat het de ogen bij lange nachtelijke ritten minder vermoeit. Maar de meeste mensen geven de voorkeur aan de hogere lichtopbrengst van het witte licht. Nadeel is dat de tegenligger in bochten en op hellingen eerder verblind wordt. Bij dimlicht is er dus geen eenduidige keuze voor de beste kleur.
Bij groot licht is de keuze duidelijker: wit is daarvoor het beste. Het nadeel van verblinding speelt hier geen rol. Op het moment dat we een tegenligger zien, moeten we het licht immers dimmen.
Voor aparte mistlampen valt de keuze weer anders uit. Deze lampen geven een stralenbundel die breed en aan de bovenkant scherp afgesneden is. Dit om de 'witte muur' te voorkomen, die ontstaat wanneer het licht van de koplampen door de mist wordt gereflecteerd. Geel licht is daarbij de beste keus. Het gevaar van zelfverblinding wordt erdoor verminderd.
Django Mathijsen, Geleen
Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.
Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.
Leon Poels, Maastricht
De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.
Gee van Duin, Amsterdam
Tijdens de vroegere Monte Carlo rally's reden de auto's vaak in sneeuw en mist. Men plakte de lampen wel eens af met kranten om het licht meer te spreiden, zoals bij mistlampen. Vergeelde kranten leken een beter zicht te geven dan nieuwe, witte exemplaren. De gele lampen zijn dus bedoeld om in de mist te rijden.
Jan Willem Broekema, Leiden
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.
Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.
Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.
Steven schreef:Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.
ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.
pp schreef:adres zou ook welkom zijn!!!![]()
![]()
zijn het halogeen of gewone ??
Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten