Pagina 1 van 2

Gele of witte koplampen?

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 19:29
door Idranor
Veel oudere Peugeots hebben gele koplampen in plaats van witte. Waarom is er dit verschil? En is er hierin een lijn te trekken? Ik bedoel: is er een jaar in welke Peugeot is overgegaan naar witte koplampen of verschilt dat per model of uitvoering?

En waarom heeft mijn 305 geen gele koplampen, ik vind dat wel karakteristiek! :wink:

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 19:35
door Gilletti
Franse auto's (auto's die dus in Frankrijk zelf rondreden) hadden vroeger gele verlichting. In NL is dat nooit gewoon geweest.
Had ook met wetgeving te maken. Ergens in de jaren 80 is geel in Fr. geloof ik afgeschaft.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 19:57
door pp
sterker nog, nergens meer te krijgen, tenzij iemand een adres weet????
:mrgreen: :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 20:21
door Idranor
Maar het zijn niet alleen origineel Franse auto's die in Nederland rondrijden met gele koplampen. Waarom reden (en rijden) er dan in NL toch wagens met gele koplampen rond?

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 20:51
door pp
omdat het "nostalgisch"is, en voor 1980 mocht het geloof ik, dus auto;s voor bepaalde datum is toegestaan, nadien niet meer, heb er ooit een boete voor gekregen( met een Volvo :( :evil: )

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 20:55
door Hans
Had inderdaad voor mijn Citroen ook gele koplampem willen hebben maar kan ze ook nergens meer vinden.Dan maar wachten tot Frankrijk aankomende zomer.Neem tenminste aan dat ze daar nog wel te krijgen zijn.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 21:10
door Idranor
Ja het is zeker nostalgisch en daarom wil ik ze ook wel voor m'n 305. Als het tenminste origineel is want ik wil m wel origineel houden.

Maar ik krijg het idee dat er zowel auto's met witte als auto's met gele koplampen zijn geimporteerd destijds. En daarvan rijden er nog enkelen rond heden ten dagen. Klopt dit of niet?

Ik zou het wel flauw vinden als je nu een boete kunt krijgen als je 504 voorzien is van gele koplampen. Waarschijnlijk zal het voor bepaalde jaren wel mogen en voor andere niet, net zoals een derde remlicht voor auto's van bepaalde bouwjaren niet verplicht is.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 23:28
door knutsul
Karel Verhoeven heeft ze volgens mij gewoon op voorraad,

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 00:17
door pp
op http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=3445 staat het volgende>


De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel. Dit is de reden dat ook in Nederland steeds meer auto's rondrijden met zogenaamde 'gold'-halogeenlampen.

Ron de Groot, Amsterdam

Een gele lamp is meestal een witte lamp met een geel glaasje ervoor dat andere kleuren tegenhoudt. Het nadeel is duidelijk: een gele koplamp geeft minder licht dan een even sterke witte. Maar daartegenover staat een belangrijk voordeel: geel licht is minder verblindend en vermoeiend voor de ogen.
Welke kleur het beste is, hangt af van de toepassing. Bij dimlicht vinden sommige automobilisten de gele verlichting prettiger, omdat het de ogen bij lange nachtelijke ritten minder vermoeit. Maar de meeste mensen geven de voorkeur aan de hogere lichtopbrengst van het witte licht. Nadeel is dat de tegenligger in bochten en op hellingen eerder verblind wordt. Bij dimlicht is er dus geen eenduidige keuze voor de beste kleur.
Bij groot licht is de keuze duidelijker: wit is daarvoor het beste. Het nadeel van verblinding speelt hier geen rol. Op het moment dat we een tegenligger zien, moeten we het licht immers dimmen.
Voor aparte mistlampen valt de keuze weer anders uit. Deze lampen geven een stralenbundel die breed en aan de bovenkant scherp afgesneden is. Dit om de 'witte muur' te voorkomen, die ontstaat wanneer het licht van de koplampen door de mist wordt gereflecteerd. Geel licht is daarbij de beste keus. Het gevaar van zelfverblinding wordt erdoor verminderd.

Django Mathijsen, Geleen

Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.
Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.

Leon Poels, Maastricht

De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.

Gee van Duin, Amsterdam

Tijdens de vroegere Monte Carlo rally's reden de auto's vaak in sneeuw en mist. Men plakte de lampen wel eens af met kranten om het licht meer te spreiden, zoals bij mistlampen. Vergeelde kranten leken een beter zicht te geven dan nieuwe, witte exemplaren. De gele lampen zijn dus bedoeld om in de mist te rijden.

Jan Willem Broekema, Leiden


BerichtGeplaatst: 21 nov 2005, 09:12
door Emile
Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2005, 09:22
door Steven
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2005, 12:59
door deVreugd
Bij de 404 zitten de stadslichten ook apart, en bij mij zijn die wit, terwijl de koplampen geel zijn. Ik heb er bij de laatste keuring geen opmerking over gehad. Kijken wat ze deze maand zeggen...

BerichtGeplaatst: 22 nov 2005, 08:55
door Emile
Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2005, 13:31
door Marcel
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


Volgens mij hebben ze de APK regels verkeerd geïnterpreteerd.

Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.


Aan de achterzijde was het geen probleem geweest.
Ze moesten je wel hebben he :wink:

alle regeltjes op : http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/02%20Personenauto.htm

BerichtGeplaatst: 22 nov 2005, 13:35
door Steven
Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.


Rode reflectoren zijn ook in België verboden vooraan een voertuig, witte zijn wel toegestaan
En voor de lichten staat duidelijk in de wetgeving dat voorlichten wit of geel mogen zijn, en daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen jaartallen, maw ook een nieuwe wagen mag gele voorlichten hebben.

BerichtGeplaatst: 01 jan 2006, 15:41
door Idranor
Ik heb m'n gele koplampen! Hier zit een auto-onderdelenwinkel die nog een voorraadje heeft! Zal wel effe een fotootje plaatsen binnenkort.

BerichtGeplaatst: 01 jan 2006, 15:43
door pp
adres zou ook welkom zijn!!! :idea: :D
zijn het halogeen of gewone ??

BerichtGeplaatst: 02 jan 2006, 20:50
door Arjo
Steven schreef:
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.


Ik rijd behalve mijn 306 met geel licht al bijna 17 jaar Citroën GS/GSA voorzien van gele lampen. Zowel bij invoer bij de RDW als de APK nooit op en aanmerkingen gehad. Volgens mij heb je alleen te maken met afkeur als je 1 wit en 1 geel licht monteert.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2006, 21:36
door Jerroen
Ik heb eventjes met gele lichten gereden maar ben weer overgestapt naar de vertrouwde witte lampen. Enerzijds omdat de gele lampen niet goed pasten wat de tegenliggers niet fijn vonden plus dat ik een witte auto heb en ik vind gele lampen daar niet echt op staan.. (witte auto, gele koplampen en witte stadslichtjes.. brrr)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2006, 22:26
door Idranor
pp schreef:adres zou ook welkom zijn!!! :idea: :D
zijn het halogeen of gewone ??


Gewoon H4. Het bedrijf zit in De Kwakel/Kudelstaart. Maar deze gele H4 lampjes blijken nog op veel meer plaatsen te krijgen te zijn, zie ook het topic bij "onderdelen".

BerichtGeplaatst: 07 jan 2006, 01:08
door Idranor
Ik heb er eens op gelet wat voor auto's er nu met gele lampen rijden. Het zal niemand verbazen dat het vooral oude Citroens zijn die met gele lampen rijden. 2CV, DS, CX, GS (ja ik zag er gisteren eentje rijden!) en ook sommige AXen rijden ermee. Verder rijden ook sommige vrachtwagens met geel licht.
De overige gele lampen zitten op de meest uiteenlopende wagens, van Ford Focus tot VW Polo en Nissan Micra. De ongeveer 10 auto's met gele lampen die ik de afgelopen week zag zaten aan de bovenstaande auto's.

Toevallig deze week nog geen Peugeots met gele koplampen gezien...

geel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2006, 02:10
door Edzo
Heb een tijdje gele lampen gehad in mijn 405.
Dat waren H4 lampen met geel kapje.
Heb ze eruitgehaald omdat ik op vakantie ging naar een land waar geel niet mocht.....en kwam er toen achter dat witte H4's toch een beetje meer licht geven. Geel is trouwens wel rustig aan de ogen.

Groeten, Edzo

toch maar weer 'retro'......(fotootjes)

BerichtGeplaatst: 12 jan 2006, 19:26
door Edzo
Toch maar weer gele lampjes......vind ik toch apart :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding


Jah jaaah......... :shock: ik had 'm eerst wel even moeten wassen zekers???
Maar na 1 dag hier, ziet-ie er weer zo uit... :wink:

groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 22 sep 2006, 21:47
door MarcelB
Vandaag ook ff gele H4 lampjes geplaatst in mijn GTI. Ik had al gele verstralers (besteld via de dealer), dus nu is het mooi één geheel.

Afbeelding

gr. Marcel

BerichtGeplaatst: 23 sep 2006, 13:58
door Dave
Zorgen gele lampen niet voor een beter zicht bji mist en hevige regen, meende dit eens ergens gelezen te hebben...