Gele of witte koplampen?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor MarcelB » 23 sep 2006, 21:40

Dave schreef:Zorgen gele lampen niet voor een beter zicht bji mist en hevige regen, meende dit eens ergens gelezen te hebben...


Dat klopt idd., alleen bij normaal weer is het minder dan wit licht.

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor guy » 05 jan 2007, 17:27

Neen ook in Belgie is dit niet toegestaan.
Mijn cabrio 304 diende om deze reden een tweede maal gekeurd te worden.
Peugeotgroetjes Guy
:evil:
Steven schreef:
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.
:evil:
guy
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 25 apr 2005, 18:35
Woonplaats: MAASEIK

Berichtdoor Steven » 08 jan 2007, 10:45

guy schreef:Neen ook in Belgie is dit niet toegestaan.
Mijn cabrio 304 diende om deze reden een tweede maal gekeurd te worden.
Peugeotgroetjes Guy
:evil:
Steven schreef:
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.
:evil:


Dat begrijp ik toch niet hoor Guy, zowel onze 104, 304 en 205 hebben al jaren gele lichten en elk jaar gaan die naar de keuring, nog nooit een opmerking over gehad.
En in de wegcode staat toch dat lichten wit of geel mogen zijn. (www.wegcode.be)
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor peugeot404 » 16 jul 2007, 15:49

Ik heb net mijn koplampen van wit na geel gewisseld, ziet er mooier uit. Gele lampen zijn overigens van de 404 magazijn.

http://home.12move.nl/bricabrac/peugeot404/5.html
Laatst bijgewerkt door peugeot404 op 06 nov 2007, 12:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
peugeot404
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 23 apr 2007, 13:09

Berichtdoor Jeetje » 16 jul 2007, 15:53

Zowel Jeetje als Griselle zijn voorzien van gele lampen!

Ik vind dat sowieso mooier dan witte...

Bovendien vind ik het wel leuk om in te schatten wat voor auto mij 's avonds tegemoet komt die ook gele lampen erin heeft. 8)

(overigens zijn dat vaak BMW's :roll: )
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Leeuwtje » 16 jul 2007, 16:44

't zijn inderdaad niet altijd (oude) Franse auto's die je ziet met gele lampen. 't Weekeinde zag ik in Nijmegen een schitterende Alfa Romeo Giulia en een oude Opel Rekord met gele lampen.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor peugeot404 » 16 jul 2007, 19:07

En om problemen te voorkomen heb ik de witte lampjes nog en ga deze net voor de APK weer inzetten.

Afbeelding
Avatar gebruiker
peugeot404
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 23 apr 2007, 13:09

wit of geel

Berichtdoor Marinus » 17 jul 2007, 20:20

Herkenbare afwegingen allemaal.
Ik heb witte lampjes in mijn 504 L laten zetten omdat ik daar nog wel eens met minder goed weer mee op uitga. Wit licht is met regen in het donker wat prettiger voor mn ogen. Theoretisch dan, want bij te dreigend weer pak ik toch maar weer de lease-HDiF :? . Uiteraard gaan de gele lampjes niet weg, ze liggen nog in het dashbordkasje van de L.
In de 73-er 504 GL laat ik de gele lampen gewoon zitten, want dat is toch wel veel charmanter (maar die komt zeker alleen bij goed weer buiten :wink: )

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Peter van den Bosch » 08 aug 2007, 00:06

Mijn 404 uit 1965 heeft gele lampen en witte stadslichten en wordt al 3 jaar goedgekeurd! :lol:

Misschien ligt dat aan het bouwjaar?

Groetje Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor wowo » 08 aug 2007, 09:51

Peter van den Bosch schreef:Mijn 404 uit 1965 heeft gele lampen en witte stadslichten en wordt al 3 jaar goedgekeurd! :lol:

Misschien ligt dat aan het bouwjaar?


Zo hoort het gewoon, ongeacht het bouwjaar. Iedere keurmeester die iets anders zegt kletst uit z'n nek.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor martinowic » 23 aug 2007, 11:17

Misschien is de vraag geel of wit al elders beantwoord, maar dit is het volledige verhaal van een franse (juridische) site:

Pour la petite histoire -et parce qu'elle est quand même amusante- les phares jaunes sont longtemps restés une spécialité française, une exception culturelle d’une certaine manière...
L’adoption par la France des phares jaunes ne doit rien au hasard. Cette mesure prise en 1936 répond à un besoin de l’armée française. Celle-ci doit, en effet, pouvoir identifier l’arrivée d’une colonne ennemie. Les phares des véhicules allemands sont blancs... les français seront donc jaunes.
Assez mystérieusement l’interdiction des phares blancs est restée en vigueur bien après le débarquement allié et même la chute du Mur de Berlin... Ce n’est toutefois qu’en 1993 que la France autorise l’utilisation des phares blancs. La France est alors le seul membre de l'Union européenne à rouler encore "jaune"...

Le Décret no 92-494 du 4 juin 1992 modifiant certaines dispositions du code de la route relatives à l'éclairage et à la signalisation vient en effet « modifier » les dispositions des articles R. 83 et suivants du Code de la Route.

Art. 1er. - L'article R.83 du code de la route est remplacé par les dispositions suivantes:
Tout véhicule automobile doit être muni à l'avant d'au moins deux feux de route émettant vers l'avant, lorsqu'ils sont allumés, une lumière jaune ou blanche éclairant efficacement la route la nuit, par temps clair, sur une distance minimale de 100 mètres.

Art. 2. - Le premier alinéa de l'article R.84 du code de la route est remplacé par les dispositions suivantes:
Tout véhicule automobile doit être muni à l'avant de deux feux de croisement, et de deux seulement, émettant vers l'avant, lorsqu'ils sont allumés, une lumière jaune ou blanche éclairant efficacement la route la nuit, par temps clair, sur une distance minimale de 30 mètres sans éblouir les autres conducteurs.

Art. 3. - Le premier alinéa du 1o de l'article R.92 du code de la route est remplacé par les dispositions suivantes:
Feux de brouillard: tout véhicule automobile peut être muni de deux feux de brouillard émettant de la lumière jaune ou blanche.

Voilà le blanc est autorisé... et maintenant on regrette le jaune, l'herbe est toujours plus verte chez le voisin, c'est ce que m'expliquait déjà il y a quelques années un étudiant qui venait des Etats-Unis et qui ramenait chez lui des clignotants « big orange » pour sa bettle... super exotique m'avait-il dit! Au même moment, chez nous la grande mode était de monter des clignos US sur nos cox...


Of te wel: sinds 1936 zijn in Frankrijk op last van het franse leger gele koplampen verplicht, om zo de eventuele opmars van buitenlandse (lees: Duitse) legercollones op te kunnen merken (in 1936 bezette Duitsland het Rijnland). De wet is na de oorlog niet veranderd. Per 1 januari 1993 is wit toegestaan. In Frankrijk is zowel wit als geel toegestaan.
Mogelijk (geen bewijs kunnen vinden) is wit toegestaan om de regels conform EU-richtlijnen te krijgen.
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Niek020 » 24 aug 2007, 15:50

[quote="peugeot404"]En om problemen te voorkomen heb ik de witte lampjes nog en ga deze net voor de APK weer inzetten.

Doe ik ook altijd,en daarna doe ik ze er weer( de gele lampjes) in! ben ik van een zooitje gezeur af,scheelt mij weer een discussie. :wink:

Groetjes Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor rick » 23 okt 2007, 21:46

Ik heb in mijn 205 momenteel zowel gele stadslichtjes alsmede gele H4'tjes.

Voor de liefhebber: ik kan deze gele H4 nog gewoon bestellen. Bij kapotte H4 gewoon kapje wisselen op een normale witte H4 en dan is die weer geel.

De gele stadslichtjes had ik overigens gevonden bij Autostyle. Dus ik denk dat menig auto-plastic-versier-winkel die gele stadlichtjes wel heeft.

mvg Rick
205 Terberg 2,1 TDI '92
rick
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 05 apr 2007, 21:21
Woonplaats: Obdam

Berichtdoor Riko » 24 okt 2007, 12:13

Dus als ik het goed begrijp hadden origineel Nederlandse Peugeots geen geel licht? Dan blijf ik gewoon met mijn witte doorrijden.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor martinowic » 24 okt 2007, 14:39

Ik denk, dat het af kan hangen, welke voorraden vooraan in het schap lagen. Als de gele lampen voor het grijpen lagen, werden het gele lampen, anders witte. Alleen in frankrijk was geel verplicht in andere landen is geel of wit toegestaan.
Op deze manier hebben veel 205jes duplo lampen gekregen: een oude voorraad die opgemaakt moest worden.
Onze alfa 75 v6 america had af fabriek gele lampen, een italiaanse auto die misschien wel voor frankrijk bestemd was, maar uiteindelijk door de importeur in NL geleverd is? Misschien kan er ook nog verschil optreden als je kijkt waar de fabriek stond waar de productie plaatsvond, al werden alle peugeots bij mijn weten in frankrijk gemaakt(?)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Mockenrue » 25 okt 2007, 01:17

Geel licht vind ik het mooiste bij een Franse klassieker. En het heeft wel wat.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2744
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

gehe lampen

Berichtdoor jerome » 07 nov 2007, 13:02

Het is de mooiste kleur voor koplampen
mijn hele leven heb ik gele lampen en dat blijft zo
incl mijn 106 Rallye Phase 1 1994

eigenlijk kan dat net niet meer in 1993 is het afgeschaft in frankrijk
maar daarvoor was het VERPLICHT voor alle voertuigen motoren, vrachtauto's, brommers, fietsen en natuurlijk auto's

Vive les Phares Jaunes!!!
Jerôme
205 XL 1984
205 GTI 1.9L 1987
205 GT 1.4 1984
106 1.3 Rallye 1994
205 1.3 rallye 1988
jerome
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 mei 2007, 18:48
Woonplaats: Utrecht

Vorige

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten