Dimlicht indicator brandt niet

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dimlicht indicator brandt niet

Berichtdoor Jonny » 26 maart 2006, 13:29

Op het dashboard van mijn P. 405 break brandt de indicator van het dimlicht niet.

Nu wou ik 't lampje v.d. indicator controleren, maar 't dashboard verwijderen is lastig. Hoe gaat dat in zijn werk?

Zijn er andere veel voorkomende oorzaken (behalve lampje stuk) voor het niet branden van dashboard lampjes? Het komt regelmatig voor dat een lampje het een tijdje laat afweten, en dan weer gaat branden. Vocht?
Jonny
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 aug 2005, 19:38

Berichtdoor Edzo » 26 maart 2006, 15:29

lampjes gaan gewoon stuk, zeker die van je dim- en stadslicht, die maken veel branduren.
Als je de boel los hebt, kan je beter in 1 keer alle lampjes vervangen, anders blijf je bezig.

Welk type 405 is het?? Mk. I of Mk. II ?? (ruwweg voor of na 1993??)

als het type 2 is kan ik je wel omschrijven hoe je het dash eruitkrijgt.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Jonny » 26 maart 2006, 17:27

De auto is van na 1993.
Jonny
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 aug 2005, 19:38

Berichtdoor BertPleizier » 16 apr 2006, 12:11

Hallo,

Ik lees dit topic en in het dashbord van mijn 405 uit '94 branden niet alle lampjes meer achter de wijzerplaten en metertjes. Van 80 tot 140 km is het donker en het metertje van de benzine licht ook niet op, net als de toerenteller van 2500 - 4000 toeren als ik met licht aan rij in het donker.

Een monteur bij mijn garage zei dat het niet een kwestie was van lampjes vervangen, maar dat het hele dashbord waar de metertjes en lampjes inzitten vervangen moet worden, omdat de relaitjes (ik weet niet preceis meer hoe de monteur het zei, maar zoeits was het) die de lampjes aansturen / laten branden kapot zijn. Maar je kan dus wel lampjes vervangen?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 16 apr 2006, 22:44

Ja hoor, gewoon lampjes vervangen, dat relaitjes verhaal heb ik nog nooit gehoord, en inmiddels wel van 10 405-en de dashverlichting gedaan. Altijd was het alleen een kwestie van lampjes. er zitten er ruwweg 24 in. (ligt een beetje aan de uitvoering) dash gaat er makkelijk uit, en dan maar een half uurtje lampjes uittrekken en instoppen.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Jonny » 16 apr 2006, 23:13

" Dash gaat er makkelijk uit".
Hoe gaat die dash er uit?
Jonny
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 aug 2005, 19:38

Berichtdoor BertPleizier » 16 apr 2006, 23:30

Ik denk dat ik het schroefje bovenaan het plastic plaatje voor de wijzerplaten en metertjes los moet schroeven?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 16 apr 2006, 23:40

eeuuh.....even in 't geheugen graven.........het gaat om nieuw type 405 dus.

stuurhoogteverstelling: stuur helemaal naar beneden, Peugeot-logokapje erafpeuteren, Moer losdraaien, stuur eraf wrikken / trekken.

schroefje midden bovenaan eruit.

zwart afdekplaatje onderaan je tellerbak (loopt helemaal van li. naar re. onder je tellerbak door) met een plat schroevendraaiertje naar boven loswippen, daaronder zitten links en rechts nog twee schroeven, die ook los, dan tellerbak naar je toe eruittrekken, gaat het makkelijks als je met een schroevendraaier eerst de bovenkant wat naar je toe kantelt.

Dan stekkers loshalen, en voila.

lampjes zitten in die zwarte plastic ronde dingetjes, kwartslag draaien, en eruithalen. dan kan je met een schuurpapiertje voor meer grip de lampjes uit die fitiinkjes trekken, en nieuwe erin drukken.
Het beste allemaal tegelijk vervangen.....als er 1 stuk is, volgen er meer......

succes! Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BertPleizier » 17 apr 2006, 10:36

Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik heb nog één vraagje over het stuur eraf halen: hoef ik niet bang te zijn dat wanneer ik het stuur niet goed vastdraai bij het terugplaatsen, ik tijdens het rijden ineens aan m'n stuur draai zonder dat er iets met de stuuruitslag gebeurd? Of is het systeem zo gemaakt met inkepingen in het stuur en stuurstang dat dat niet kan?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 17 apr 2006, 10:50

Dat kan inderdaad niet, het is een spiebaan-systeem. Het enige dat even tricky is, is het stuur weer goed in het midden te krijgen, dwz. dat als de auto rechtdoor rijdt, je stuurwiel echt in de middenstand staat. Een kwestie van even proefrijden, en als het niet goed is, weer even een tandje verdraaien.

Je kan zelfs VOORZICHTIG! stapvoets proefrijden met de moer er nog niet op, en kijken of hij goed staat, maar dat is alleen aan te bevelen op een achteraf-weggetje zonder bochten. :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BertPleizier » 17 apr 2006, 10:57

Hallo,

Het stuur staat nu ook niet recht, dus dat komt mooi uit! Bij de dealer (niet mijn eigen Peugeot dealer) vertelde men mij dat ik de banden opnieuw moest laten uitlijnen bij de beurt, a E 100,- en dat het niet een kwestie was, zoals bij een fiets, dat je het stuur recht kon zetten. Ik ga er denk ik vanmiddag mee aan de slag.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor knutsul » 17 apr 2006, 11:25

nog een tipje om het stuur los te krijgen, op de meeste universele kruissleutels zit ook 22mm dop, dit is de maat van de moer van het stuur.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor BertPleizier » 17 apr 2006, 14:10

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp met het scheef staande stuur, heeft de monteur anderhalf jaar geleden het stuur precies één glijspie teveel naar links teruggeplaatst, vandaar dat het stuur scheef staat?
Laatst bijgewerkt door BertPleizier op 17 apr 2006, 18:49, in totaal 1 keer bewerkt.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 17 apr 2006, 16:57

Als het stuur er toen afgeweest is, kan dat ja. Als het 'vanzelf' gegaan is heeft het wel iets met de uitlijning te maken.

groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BertPleizier » 17 apr 2006, 20:11

Ik heb het stuur er nog niet af gekregen. Dat zit wel vreselijk goed vast bij mij. Trouwens wel weer een voordeel dat er geen airbag inzit :lol: .
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 17 apr 2006, 23:13

beetje heen-en-weer wiebelen/wrikken en trekken tegelijk. Pas op dattie niet tegen je neus schiet.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor folkert » 18 apr 2006, 20:09

....en dat tegen je neus schieten voorkom je door de stuurnaafmoer nog een klein stukje op de schroefdraad te laten zitten......
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor BertPleizier » 18 apr 2006, 23:05

Wat betreft het tegen je neus aan schieten: dat van die moer is wel een goede tip!! Er is vroeger al eens een stuk van mijn voortand afgebroken (wie loopt er dan ook met z'n ogen dicht tijdens het aftellen bij verstoppertje spelen tegen een lantarenpaal aan :lol: ??!!) en dat moet niet nog een keer gebeuren!!

Alleen had ik gisteren nog een probleempje: de wijzerunit komt met de onderste twee bevestigingsplaatjes (waar de twee schroefjes door gaan) tegen de basis van de twee handeltjes aan van het licht en ruitewissers. Moeten deze ook verwijderd woren, of past het net en heb ik gisteren niet goenoeg gepuzzeld?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten