tjark63 schreef:Hallo Wim,
Als ik het goed begrijp wil je de gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar vervangen door een wisselstroomdynamo met interne gelijkrichter en spanningsregelaar. Dat heb ik vroeger bij mijn 404 ook gedaan door een 305 dynamo in te bouwen. Probleem(pje) is dat een wisselstroom dynamo een laadstroomcontrolelampje in het dashboard nodig heeft, die moet worden aangesloten anders laadt ie niet. Dit is de platte 6,3mm aansluiting die je noemt, die moet dus naar je laadstroomlampje en vandaar naar een door het contactslot geschakeld +12V punt. De dikke draad (met oog-steker) gaat naar de + van de accu, dit is de geregelde uitgang van de dynamo. Massa aansluiting via motorblok en chassis, geen aparte draad voor nodig. Succes!
Tjark bedankt voor je advies, lees het net, ik heb het vanmiddag zelf al opgelost, even flink geprakizeerd en toen lukte het.
Heb een behoorlijk stel nieuwe dynamo's, echter over het hoofd gezien, dat het dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar waren.
Een diesel van mezelf, kon ik na inbouw nieuwe dynamo niet meer uitzetten(blijft continu plus geven), heb ik opgelost door de oude regelaar te laten zitten en diode er tussen te zetten.
De andere auto(klant) met nieuwe dynamo heb ik vanmiddag opgelost m.b.v. Frans ombouw schema, is inderdaad gelijk jou oplossing,
Jou suggestie over hoe aan te sluiten klopt overigens wel hoor.
weet nu hoe het kunstje werkt met ingebouwde spanningsregelaar is veel beter en praktischer overigens, oude komt te vervallen.
Gr,
Wim