Pagina 2 van 3

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 21:55
door Riko
Als m'n gas op is en ik nog naar de pomp moet :oops:

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 11:21
door PeuTriton
ook ik reed regelmatig vrij veel op benzine. Lpg-installatie was een tijdje ontregeld door falende benzine-afsluiters en ontsteking. Nieuwe punten, bougie(kabels), verdelerkap en aansluitingen voor de afsluiters en hij reed weer. Bij mij is de afstelling geoptimaliseerd voor LPG nu (waaronder een strak afgestelde gaskabel om stationair toerental op te krikken; op benzine 1500 tpm). Bovendien zal ik tijdens vakantieritten met onze oude Eriba in het mooie Frankrijk helaas wel terug moeten kunnen vallen op benzine.
Als ik zo de reacties hoor, dan ga ik voorlopig nog geen 123ignition aanschaffen, maar wel een blauwe bosch. Bovendien zorgen dat mijn accu beter wordt bijgeladen. :-)

mijn verbruik van lpg is 1 liter op 7,3 km.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 11:47
door pp
heb er een gele bobine inzitten!!
universeel, kleine 40.- euro, maar wel gemonteerd op schutbord op aanraden van Stijn

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 13:12
door PeuTriton
weet iemand of de bekende "blauwe bosch" bobine ook een voorschakelweerstand heeft??? :?:

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 13:51
door Dick
Ik wil zelf erg graag een 123 ign. op mn Peu hebben, maar die prijs... Ik ben zelf opzich wel handig, maar van het motorblok blijf ik af... Kan iemand me duidelijk uitleggen hoe het zit, wat ie doet, en hoe dat zit met zon blauwe bobine? Heeft dit iets met elkaar te maken?

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 16:04
door JT
Ideaal die 123, zie ook het blad Peugeot Expo.
En zelf ik kan 'm inbouwen.... Tis niet moeilijk.
Ik heb er een gewone universele bobbine aan hangen....
En alles wat in Peugeot Expo staat, ervaar ik ook.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 16:07
door Dick
Ok bedankt, heeft iemand dat artikel ook voor mij? Zo ja, zou diegene met het dan willen mailen? Het lijkt me namelijk een ideaal apperaat!

BerichtGeplaatst: 30 nov 2005, 23:27
door Gilletti
Dick schreef:Ok bedankt, heeft iemand dat artikel ook voor mij? Zo ja, zou diegene met het dan willen mailen? Het lijkt me namelijk een ideaal apperaat!


We gaan natuurlijk niet aan onze forumvriend Le Lion z'n klandizie zitten. :wink:
Uitgave van PEM met de 123 ignition ligt nu in de kiosk.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2005, 09:22
door Dick
Gilletti schreef:
Dick schreef:Ok bedankt, heeft iemand dat artikel ook voor mij? Zo ja, zou diegene met het dan willen mailen? Het lijkt me namelijk een ideaal apperaat!


We gaan natuurlijk niet aan onze forumvriend Le Lion z'n klandizie zitten. :wink:
Uitgave van PEM met de 123 ignition ligt nu in de kiosk.


Ja, dat is dus een klein probleempje: Niet in Hongarije vrees ik, maar ik zal mn vader of mn broer opdracht geven om er achteraan te gaan. Hoop dat het lukt, toch bedankt.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2005, 11:02
door JT
De strekking is:
rustiger loop
minder onderhoud
lager verbruik 1:8,5 --> 1:9,7
sterker onderin toerenbereik.

Reden genoeg....

Gewoon een abo nemen op Peugeot Expo, heel leuk blad, en 123Ignition kopen!
Beide verdienen zich op verschillende manieren terug!

BerichtGeplaatst: 01 dec 2005, 11:26
door Dick
Abbo op het blad ga ik zeker nemen :lol: En ik denk dat de 123ign. er ook wel komt, rij op gas, beetje extra vermogen is natuurlijk nooit weg, en t verbruik kan me niet laag genoeg zijn! Bedankt voor de uitleg!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2006, 10:17
door pp
kunt er toch ook een 305 elec.ontsteking opzetten??
beetje heel veel goedkoper :D

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 13:50
door PeuTriton
of een 505 ontsteking in een 504?

Wie heeft praktijkervaring hiermee??

Ben overtuigd dat mijn ontsteking beter moet, twijfel nog over 123ignition... :?:

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 19:10
door Dick
PeuTriton schreef:of een 505 ontsteking in een 504?

Wie heeft praktijkervaring hiermee??

Ben overtuigd dat mijn ontsteking beter moet, twijfel nog over 123ignition... :?:


Waarom zou een 505 ontsteking het niet goed doen in een 504? Is hetzelfde principe toch? Nu is de vrag nog wat een goede 505 ontsteking kost :lol:

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 20:48
door pp
een electronische ontsteking van een 305 paste toch ook in een 404/504??
schijnt dat evert Jonkart uit H'sum div. heeft liggen, 75,- euro /stuk

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 22:27
door Dick
505 past ook

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 22:47
door JT
Maar ik hoor nog niemand die dit echt gedaan heeft.
Want de 123-ignition kost een lieve duit, 4 x duurder dan de bovengenoemde 75 euro.
En de 123 moet je instellen op het motorentype, elke motor z'n eigen instelling/karakteristiek...

Dus: graag bewijs!

Ik wil ook gerust een test doen...

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 13:03
door PeuTriton
Hee JT,

ben je nog steeds onverdeeld enthiousiast over je 123?? Ben benieuwd :!:

Ben ook benieuwd naar je oude onsteking, was dat aan vervanging toe? Met andere woorden, kan verbetring die je merkte toegeschreven worden aan slechte staat van oude ontsteking :?:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 19:31
door JT
Even een kort berichtje, moet zo weer weg...
(weer een nieuwjaarsreceptie)

De 123 zit er nog steeds in. Werkt als een tierelier. De oude heb ik ook nog gewoon, op reserve. Was ook gewoon ok, regelmatig afgesteld.
123 is gewoon beter en sterker.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2006, 13:40
door PeuTriton
het grootste voordeel van 123ignition ten opzichte van reguliere ontsteking schuilt hem misschien vooral in het volgende:

De gelijkloop van de motor ( bij 1 omwenteling van de motor moet de tijd tussen de 4 bougies exact gelijk zijn) wordt softwarematig gecompenseerd zodat bij ieder toerental de motor gelijkmatig loopt. Bij stationair is dit goed te merken en bij hogere toerentallen zal er sprake zijn van meer vermogen. Een en ander zal zorgen voor een beter brandstofverbruik. (website van Ko de Fouw)

Plus geen vacuumvervroeging en roterende gewichtjes meer...

BerichtGeplaatst: 17 jan 2006, 14:28
door JT
Die vacuumvervroeging, dat systeem blijft in gebruik (volgens mij).
Ik weet, ik heb 'm zelf geplaatst, dus ik zou dat moeten weten, maar ben niet 100% zeker.
Je moet de vacuumvervroeging nl. wel aansluiten, en er staat ook iets over inde handleiding.

Als ik tijd heb, zoek ik dat wel op.


Weet je wat de beste methode is om er achter te komen?
Gewoon plaatsen, ik stel voor om dat bij de forum-bijeenkomst te doen. Het is een klus die snel geklaard kan worden, afstellen en het rijgedrag voor en na vergelijken!

Tegen die tijd wil ik misschien ook de 123 in m'n coupé...
En anders denk ik dat KdF wel een setje beschikbaar wil stellen voor een dergelijke test? Als ie een beetje commercieel is, wel....

BerichtGeplaatst: 20 jan 2006, 20:35
door Jan Bert
Je moet je vacuum slang gewoon op het 123 verdelerhuis plaatsen, omdat in het systeem de vervroeger op een printplaatje is gemaakt die electronisch voor de vervroeging zorgt. Ik heb het onderdeel in m'n vingers gehad toen ik vorig jaar de firma Albatronic (de bedenkers van 123) bezocht in Waddinxveen.
Als je een gelijkend waren onderzoek wilt houden, moet je natuurlijk wel een nieuw conventionele verdeler nemen.
Het grootste voordeel is m.i. het niet meer hoeven afstellen/vervangen van de kontakt punten.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2006, 21:39
door pp
heb er een '88 er ontsteking van een 305 1500 opgezet, en voila, als een zonnetje :D :D :D ,
vandaag 115 km mee gereden in pokkeweer, en als een jonge godin :mrgreen:
nu is dus wel ALLES nieuw, onsteking/rotor/verdeelkap/ALLE kabels/bougies/accu/startmotor/dynamo/ALLE bedrading/bobine/LPG relais/carb/ruitewissermotor/en dat vierkante ding, omvormer of spanningsregelaar oid???

BerichtGeplaatst: 20 jan 2006, 22:17
door JT
Spanningsregelaar dan...
;-)

Maar waarom niet gewoon doen, een vergelijkend warenonderzoek?
Men neme:

een auto
een nieuwe verdeler,
een 123
en men test ze direct na elkaar en voelt de verschillen.

Ik ben voor..
Ik wed, de verkoper van 123 ook.
Wie heeft een nieuwe conventionele verdeler?

BerichtGeplaatst: 20 jan 2006, 22:26
door Dick
Ik meld me alvast aan met een testauto:P Alleen het onderdeeltje mist ff hahaha