Pagina 3 van 4

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 19 aug 2013, 02:30
door joospeugeot
\

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 19 aug 2013, 10:20
door MarcoPeus
jospop schreef:Ik heb inmiddels een lijstje met bosch car service punten

Staar je niet blind op dat bosch car servicepunt gebeuren. Ik ben al bij meerdere van die zogenaamde experts op de koffie gekomen. Niet willen helpen of geen zin om die oude meuk uit te zoeken is meer regel dan uitzondering.
Uitzonderingen qua echte liefhebbers/experts/SERVICEpunten daargelaten natuurlijk.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 02 sep 2013, 23:51
door jospop
Inmiddels zit er al weer een hele tijd een andere drukregelaar in. Ben er wel achter gekomen dat de vervanger op 3 bar afregelt en de originele op 2,5 bar, maar de auto rijdt voorlopig als de brandweer en ik ga er toch nog een helemaal nieuwe inzetten.

Injectoren reinigen en testen heb ik naar geïnformeerd; en in Utrecht en omstreken verwijzen zelfs de boschservicepunten je naar EDSK Utrecht. Zij kunnen benzine-injectoren reinigen voor 25 euro per stuk excl btw, excl nieuwe rubbers. Je bent ze alleen wel minimaal 1 a 2 dag kwijt. Dat duurde me toen net even te lang en ik heb de boel voor nu weer gewoon teruggeplaatst en nog maar een busje injectiecleaner gekocht.

Ik heb de afstellingen voor vacuüm, co2 en stationair e.d. nu op 'gevoel' gedaan, dus de auto loopt nu stationair iets te veel toeren, maar wel vlak. Verder zoals gezegd: De auto rijdt als de brandweer. WAT EEN HEERLIJKE AUTO ZEG! :P
De auto heeft nu zonder problemen onze vakantie overleeft. Ik ga er vanuit dat alles alleen nog maar beter wordt als de laatste puntjes op i worden gezet qua afstellingen. Ook heerlijk strak door bochten trouwens...

Ga je toch twijfelen of je überhaupt nog op gas wilt rijden... Diezelfde twijfel is wel weer snel verdwenen bij het afrekenen aan de pomp :oops: . Snelweg rijden wil ik sowieso op gas.
Ik zal binnenkort een goeie gasinstallateur eens naar de auto laten kijken. Opnieuw goed op gas afstellen is zeker nodig en iig automatisch op benzine starten of misschien nog wel een beter systeem als dat mogelijk is...

Nog even door met prutsen en regelen dus. Maar ik kan nu ondertussen gewoon rijden, dus dat voelt al een stuk beter.
Josse

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 03 sep 2013, 00:22
door Harrie
goed zo, Josse 8)
met gevoel bereik je veel met een Peugeot, een Peugeot werkt op jouw gevoel :wink:

laat die injector-reiniger z'n werk maar eens doen, liefst een keer herhalen ( indien nodig ).
Als 'ie eenmaal goed loopt ( zo te lezen trekt 'ie als een lier / locomotief ) ,
dan pas met de LPG-afstelling aan de gang.
Vooraf al dit: afstellingen verlopen niet, dus zoek het in basis defecten voordat men er aan begint te draaien !
Bij LPG-verdampers willen de membranen wel eens lek zijn, en andere dergelijke defecten, eerst kijken, dan doen.
Het kan ook zo zijn, dat juist de afstellingen verdraaid zijn omdat er een defect is. Kwestie van logisch denken.
grt, Harrie

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 03 sep 2013, 00:34
door jospop
@ Harrie: Dank voor de tips. Was inderdaad al van plan om eerst alles goed te krijgen op benzine voor ik verder ga met gas afstellen e.d.
Eén van de problemen met deze auto was; dat er door te veel verschillende mensen al aan de afstellingen geprutst is. Vandaar dat ik alles weer opnieuw wil/moet nalopen, en dat heeft wat (van mijn schaarse) tijd nodig, maar het zal goed komen...

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 03 sep 2013, 00:57
door LouisdeFunes
inderdaad een aantal keer de behandeling met injectorcleaner herhalen, ik heb er met (andere benzine) auto's altijd goede resultaten mee weten te behalen.

ben blij voor je dat je in elk geval weer kunt genieten van de 505, want daar zijn ze in de eerste plaats toch voor!

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 03 sep 2013, 21:22
door Harrie
jospop schreef:Eén van de problemen met deze auto was; dat er door te veel verschillende mensen al aan de afstellingen geprutst is.

dat is een slechte uitgangspositie voor jou... :roll: maar met gezond verstand moet dat lukken.
jospop schreef:Vandaar dat ik alles weer opnieuw wil/moet nalopen, en dat heeft wat (van mijn schaarse) tijd nodig, maar het zal goed komen...

zo mag ik het graag horen. En je kunt ondertussen wel lekker rijden en genieten, dus valt het enigszins mee.
succes :wink: grt, Harrie
@ LdF: ja, daar zijn ook 505's voor ontworpen en gebouwd: g e n i e t e n. :wink:

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 12 nov 2013, 23:50
door jospop
Ik heb de auto inmiddels af laten stellen op benzine en daarna ook op gas. Omdat ik toch nog niet helemaal zorgeloos op gas durfde te rijden heb ik ook een anti- backfire klep voor de luchtweger geplaatst. O ja natuurlijk ook verdelerkap en bougiekabels vervangen...
Ik ben dus nog steeds aan het prutsen om de auto beter te krijgen, ondanks akkefietjes tussendoor zoals nu beschreven in het techniek forum onder elektrisch... Het gaat allemaal niet heel erg snel door chronisch tijdgebrek, maar rustig aan zijn er toch al heel wat dingen vervangen of gecheckt; er zit vooruitgang in. Inmiddels dus ook al weer heel wat kilometers gemaakt. Het is en blijft een heerlijke auto om in te rijden!

Voor de 505 kenners: Weet iemand hoe ik lampjes in het dashboard moet vervangen? Het laadcontrole lampje brandt niet als contact aan staat en motor uit. Het is een tweede type dash.
Alvast bedankt,
Josse

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 17 nov 2013, 20:33
door colin
als je je tellerunit wil demonteren.
doe je eerst het stuur demonteren (zorg dat je het stuur recht hebt staan, want dan heb je het minste kans dat je hem op de verkeerde stand monteerd, bij de unit heb je aan de zijkanten de uitsparingen waar je 2 dunne platte plaatjes of schroevendraaier in kan zetten.
de unit zit geklemt in het dashbord) dan kun je de unit een stukje naar voren halen en de stekkers ontkoppelen
en dan de lampjes vervangen.
als je eenmaal bezig bent kun je ze het beste allemaal meteen doen. en goed opletten waar het lampje in zat, er zijn meer uitsparingen dan lampjes :D

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 19 nov 2013, 22:03
door jospop
@ Colin: dank, ik heb gisteravond de moed eens bij elkaar geraapt om dat krakende plastic nog eens extra op de proef te stellen. Maarrr alles goed gegaan, niks gesloopt.
Voor wat betreft laadstroom lampje; zie mijn draadje bij techniekforum onder elektrisch.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 03 nov 2014, 23:37
door jospop
Het vorige bericht is van alweer bijna een jaar geleden! Op zich een goed teken, want weinig echte problemen met de auto gehad, behalve remmen en de (CO2) afstelling voor de APK, maar dat ligt ook alweer een half jaar achter ons...

Wel zijn er een aantal dingetjes waar ik door tijdgebrek maar niet aan toekom, maar waar ik nu wel tijd voor moet gaan maken:

- Er lijkt speling te zitten op de aandrijving. Als je pittig optrekt kun je bijna een soort klonk horen en voelen van de 1 naar de 2. Bij het uitrijden richting een stoplicht opeens weer flink gas erop geeft hetzelfde effect. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De koppeling is redelijk versleten en daar zitten ook veren in die de overbrenging soepeler moeten maken; kan het daar aan liggen of zitten er ook ergens in de cardan rubbers oid. Is het differentieel ook nog een optie?

- Voor wat betreft de centrale deurvergrendeling: omdat ie begon te haperen heb ik de unit in de bestuurders deur weggehaald. Ik heb geprobeerd de unit in de deur door te meten en ook de draden er naar toe, maar ik snap niet hoe het werkt/wat ik moet meten. Ik heb geprobeerd volt te meten en de boel door te piepen, maar zonder resultaat. Uit pure armoede heb ik geprobeerd om de unit aan de praat te krijgen door er 12 volt op te zetten; ook geen resultaat, maar ik denk dat ie nu wel echt kaduuk is... Iemand nog tips? Zit er in een 505 ook een overall regelunit? waar? Weet iemand hoe ik kan checken waar het probleem vandaan komt?

- Zijn er meer mensen met een afgebrokkelde pookknop. Zijn er ergens nieuwe te vinden? (geen 2dehands of NOS)

-Iemand nog tips voor nieuwe gasveren voor de kofferklep (92 523 44980). Ik heb al in Duitsland besteld, maar geld terug gestort gekregen. Ook nog een site gevonden waar ik ze kan "samenstellen" maar dat is nog een behoorlijke prijs en geen garantie voor succes, dan liever gewoon goede 2e hands.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 04 nov 2014, 01:36
door LouisdeFunes
als ik het zo vluchtig lees dan denk ik het eerste aan de silence blocks ?

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 04 nov 2014, 21:21
door peugeot505
Die gasveren zijn toch bij elke autoonderdelenboer te bestellen, heb vorig jaar probleemloos 2 nieuwe gehaald.
En voor de centrale vergrendeling moet je eens kijken onder de stuurkollom, daar zit de stuurdoos die wss de boosdor is. Zwart kastje vermoedelijk van kiekert.
Grt Dave

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 04 nov 2014, 21:34
door eri©on
Dag Jos


Ik heb de automaat knop afgepeld en het is nu een stuk netter.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 00:43
door jospop
@ Louisdefunes: Silent blocks is een goeie optie waar ik nog niet aan gedacht had. Ik zal proberen komend weekend even onder de auto te kijken...

@ Peugeot505: Welke onderdelenboer heb jij ze vandaan? Ik heb al heel wat internetshops geprobeerd en niemand heeft ze blijkbaar voorradig...

@ Ericon: Mijn pookknop valt weinig meer aan te pellen; die ligt in delen in het dashboard kastje. Heb nu zelf een epoxy knop erop gekleid...

Groeten Josse

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 01:56
door LouisdeFunes
het enige waar ik op kan bogen met kleien zijn letters :mrgreen:

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 10 nov 2014, 22:57
door jospop
Louis, dat klinkt alsof je de kleuterschool hebt overgeslagen! Al dat ge-oefen op asbakken is bij mij toch nog ergens goed voor geweest; lekker schakelen.
Ben er niet aan toe gekomen om de boel eens te inspecteren, laat staan onderdelen halen bij Jonkhart. Heeft er verder nog iemand een idee wat die speling in de aandrijving zou kunnen zijn, of kan iemand vermoedens bevestigen?

Verder leek mijn startmotor laatst op te zijn: Wel klikken en stroom trekken, maar niet draaien de helft van de tijd. Ik heb em vervangen door een nieuwe (goedkope; 60 eurie), en het leek even goed te gaan maar zo nu en dan (veel minder vaak) doet ie het weer hetzelfde. Een aantal keer achter elkaar het contactslot draaien en dan doet ie het. Ligt dit nou aan het contactslot? Want ik heb het idee dat ie wel stroom trekt. Of is goedkoop in dit geval duurkoop? iemand ook nog andere suggesties?

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 10 nov 2014, 23:51
door Harrie
jospop schreef:Verder leek mijn startmotor laatst op te zijn: Wel klikken en stroom trekken, maar niet draaien de helft van de tijd. Ik heb em vervangen door een nieuwe (goedkope; 60 eurie), en het leek even goed te gaan maar zo nu en dan (veel minder vaak) doet ie het weer hetzelfde. Een aantal keer achter elkaar het contactslot draaien en dan doet ie het. Ligt dit nou aan het contactslot? Want ik heb het idee dat ie wel stroom trekt. Of is goedkoop in dit geval duurkoop? iemand ook nog andere suggesties?

contactslot :wink:
ik neem tenminste aan, dat de accuklemmen goed zijn en de motor een goede massakabel heeft.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 11 nov 2014, 01:31
door LouisdeFunes
mijn eerste 505 heeft die verschijnselen ook vertoond, bleek inderdaad contactslot te zijn.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 13 nov 2014, 23:40
door jospop
Zoals hier al eerder te lezen heb ik al verschillende sleutels voor deuren en contact, dus er is waarschijnlijk al eerder een nieuw slot ingekomen. Zwak 505 puntje :oops: ?
Komend weekend echt even tijd maken om de auto wat aandacht te geven. Zal voor de zekerheid iig ook de massakabel naar het blok checken. Bedankt voor de input!

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 14 nov 2014, 01:52
door LouisdeFunes
nou nee dus, twee jaar geleden hebben ze geprobeerd om de deur van mijn 505 te forceren. dat is ze niet gelukt, er was een soort stangetje ingeschoven en daarmee hebben ze, ik denk, zitten wrikken. dit stangetje is uiteindelijk afgebroken, maar stak nog voor een gedeelte uit het slot. wellicht zijn ze gestoord, want daarbij is het gebleven.

ik kreeg het er niet meer uit, van alles geprobeerd.

uiteindelijk naar iemand hier in het dorp gegaan van wie ik weet dat hij een slotenfetish heeft ( iedereen zijn hobby toch?), deze man heeft het hele slot er uit gehaald en in zijn werkkamer is het hem gelukt het er uit te krijgen.

hij was zeer lovend over de zware kwaliteit van het slot. het slot zit er weer in en werkt nog uitstekend.

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 17 nov 2014, 23:51
door jospop
Inmiddels even onder de auto gelegen. Voor mij (als leek) zien de silentblocks van de achtertraverse er nog prima uit. Krijg er in ieder geval met geen mogelijkheid beweging in. Net als draagarm rubbers.

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel opviel was dat ik met de hand het differentieel een beetje kan bewegen en dat het lekt. Ik vermoed dat daar het probleem zit. Weet iemand of die keerring vervangen veel werk is? Kan dat misschien meteen als ik de ophanging nakijk.

Afbeelding

Verder viel het mij op dat ik de remkrachtverdeler niet in kan duwen, ook niet dmv hefboom, is dat normaal, of hoort dat soepel te gaan... Hij ziet er aan de buitenkant niet meteen verrot uit...

Afbeelding

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 17 nov 2014, 23:53
door jospop
Oh ja de accuklem van de plus zat niet heel erg vast (ook niet los), dus nu eerst kijken of het beter gaat...

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 18 nov 2014, 20:50
door peugeot505
jospop schreef:
@ Peugeot505: Welke onderdelenboer heb jij ze vandaan? Ik heb al heel wat internetshops geprobeerd en niemand heeft ze blijkbaar voorradig...

Groeten Josse


Ik heb ze niet via webwinkel, maar gewoon mijn vaste handelaar. Echte winkel, met parking en zelfs een deur :mrgreen:

Re: 505 erbij

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014, 20:56
door 604Symphony
5 versnelling knop schakelpook is nog bij de dealer te bestellen 240367 ongeveer €20,00