205GRIFFE schreef:Peugeot 505 Wagon Automatic V6
Is dat ooit standaard zo geleverd?
Niet in Nederland. Tot en met 1986 heeft Peugeot de 604 met V6 motor geleverd en vanaf eind 1989 de 605 met V6. Beide types zijn (in ieder geval bij ons) nooit leverbaar geweest als break. Om het ontstane gat op te vullen is van 1986 tot en met 1989 de V6 tijdelijk geparkeerd in de 505, maar alleen in de sedan.
Bij Peugeot heeft men het overigens nog nooit nodig gevonden om hun topmodel (met V6) als break op de markt te brengen, ook nu niet. De 607 is ook alleen leverbaar als sedan. Omdat Peugeot al sinds 1974 eigenaar is van Citroën wordt dat merk gebruikt voor breaks met ballen. (XM, C5)
Overigens is het verschil in acceleratie tussen een 505 gti (wel geleverd als break) en een 505 V6 (beiden van bouwjaar 1987) minder groot dan je wellicht zou denken. De gti doet 0 tot 100 in 10,0 sec (top van 185 kmh) en de V6 doet dat in 9,2 sec (top van 205 kmh). De snelste 505 is overigens de turbo injection, die doet het in 8,4 sec (top van 210 kmh).