Reparatie 505 Turbo

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Brownie » 11 sep 2012, 14:21

LouisdeFunes schreef:
Mathieu schreef:Bewonderenswaardige akties!
Het resultaat ziet er erg netjes uit. Dat is de wagen zondermeer waard.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Die Matra 'papiertjes' heb ik ook gebruikt voor het inlaatspruitstuk. Gaat prima.
Overigens: ik heb ook een 505ti van de eerste serie, zij het met sinds afgelopen week-end met 335000 km.


hey, is het originele nederlander of een ingevoerde? stel 'm eens voor op het 505 plekje en graag met foto's :P

Dat heeft hij al wel eens gedaan, lang geleden. Ondanks zijn kilometerstand echt een schitterend exemplaar, origineel nederlands. Maar daar zitten dan ook al heel veel uren in door de jaren heen.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 21 jul 2013, 00:51

Laat ik mijn reparatie 505 topic maar weer eens oppakken.
De gebruikte motor loopt al weer een tijdje mee en blijft goed.
Wel lekt hij een beetje olie bij de distributiedeksels thv. de koppakking maar dat lossen we tzt. wel weer op.
Het oude blok bleek uiteindelijk 2 uitgelopen (lees verbrande) hoofdlagers te hebben, de achterste en de middelste.
Oorzaak lijkt me dat er toch iets niet helemaal goed lijkt gegaan met het slijpen van de krukas.
Goed, dit blok kan dus de bak in.

Een tijdje terug heb ik maar eens gekeken naar de lekkage van het dak.
Ook werkte dit niet meer en heb ik de kabel aangepast naar de modificatie van Peugeot.
De lekkage begint natuurlijk bij het schuifdakrubber, maar met name de roosters in de C stijlen blijken ook een belangrijke oorzaak van de problemen.
Afbeelding
Afbeelding
De gaatjes hierin gaan dicht zitten. Volgens mij zit hier ook voor een deel de oorzaak van de roestvorming tussen het achterportier en het achterwiel.
Het water loopt nu namelijk recht naar binnen, gecombineerd met de aanwezige purschuim kan het niet anders als fout gaan.
Zoals bekend is de kabelbediening van het dak waardeloos, de kabel blijft door de vele knikken en te krappe bocht die hij moet maken te zwaar lopen.
Misschien dat we hier een keer iets anders op moeten verzinnen, maar wat?

Verder heb ik besloten dat niet alleen het dak en de achterklep gespoten gaan worden, maar de hele auto.
Vandaag heb ik een begin gemaakt met het herstel van de roestschade onder aan de achterschermen.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de bodemzijde kun je ook nu weer zien wat de coatinglaag voor schade heeft aangericht doordat het water er tussenkruipt en niet meer weg kan.
Afbeelding
Goed eerst maar goed kaalmaken, alle coating eruit. en dan maar weer een nieuw stuk inzetten.

Vooruitlopend op het verwachte eindresultaat heb ik mezelf getrakteerd op 16 stuks nieuwe wielmoeren.
Afbeelding
Niet dat ik het idee heb deze volgende week al nodig te hebben, maar nu zijn ze nog leverbaar en wie weet voor hoelang nog?
Kostte me wel weer een rib uit mijn lijf maar goed dat zijn we over een paar jaar ook wel weer vergeten. (alhoewel, ik weet eigenlijk nog vrij precies hoeveel ik 11 jaar terug voor 2 nieuwe draagarmen heb betaald :D )
Het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor joospeugeot » 21 jul 2013, 00:57

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 21 jul 2013, 05:08

je doer er goed aan kerel, zolang je het spul nog kunt krijgen, (en in mijn overtuiging houd dat snel een keer op) kopen en vervangen, je hebt een dijk van een auto!
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor eri©on » 21 jul 2013, 09:14

Mooi en interessant project zeg!, succes ermee :!:

Even een vraag, hoe krijg je die kappen van de C stijl?, ik wil deze bij mij schoonmaken en behandelen maar durf niet te hard te trekken.

Heb je toevallig een foto van het dak hoe dat er van onder uit ziet?
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Jineuf » 21 jul 2013, 10:03

geschroefd vanaf de binenkant.
c stijlbekl. loshalen.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor eri©on » 21 jul 2013, 10:58

Thanx :!:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jul 2013, 12:34

Ow ja, dit topic was er ook nog ja.
Laat ik nu net vandaag de zolder bij mijn ouders voor 60% leeggeroofd hebben van alle Peugeot onderdelen die daar nog lagen. Kom ik daar net ook nog 2 van die roosters incl. rubbers tegen zoals op jouw foto's staan.
Wel een enorme roestplek onder aan het achter spatbord maar jou kennende komt dat wel goed.
Prachtig dat je deze mooie dame in ere hersteld. Een Turbo is dat ZEKER waard.
Zet m op.
Ow ja, Tip: als je een teflon gecoate wielmoer dop gebruikt beschadig je het chroom van de moeren niet zo.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 25 jul 2013, 23:44

goed bezig, Marco :wink:
Er zit nog wel wat werk in, maar dat zal vast goed komen.
De purschuim in het smalle gedeelte v.h. achterscherm ( tussen wielkuip en a-portier ) is idd funest bij 505.
grt, Harrie
@ Marco: klopt, ik heb vorig jaar ook zo'n dop gekocht, om mijn wielmoeren en wielbouten netjes te houden.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 25 jul 2013, 23:45

goed bezig, Marco :wink:
Er zit nog wel wat werk in, maar dat zal vast goed komen.
De purschuim in het smalle gedeelte v.h. achterscherm ( tussen wielkuip en a-portier ) is idd funest bij 505.
grt, Harrie
@ MarcoWetzels: klopt, ik heb vorig jaar ook zo'n dop gekocht, om mijn wielmoeren en wielbouten netjes te houden.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Vorige

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten