herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor KEES404 » 10 jun 2013, 11:26

Ik heb mijn project klaar en uitgetest
Het gaat om een 404 familiale uitgevoerd met een xd3t in combinatie met een 4HP-22.
Een zeer goede combi mag ik wel zeggen.
Ik heb er inmiddels 4000 km probleemloos mee gereden alles werkt en reageerd naar behoren(Bak mag wat rustiger schakelen).
Echter bij een proefrit met mijn 700kg wegende caravannetje komt er een geraas van jewelste onder de motorkap vandaan als ik echt vermogen ga vragen.
Ongeacht versnelling en of lock up.
Gas geven en dan hoor je de turbo op toeren komen en dan komt na verloop van tijd dat krijsende piepende geluid tevoorschijn

Het geluid is vergelijkbaar met het slippen van V snaren of zoals wij als kind wel deden met een blaadje tussen de twee duimen en dan hard blazen tusen de duimen door met het blaadje als geluidsbron.
Nu is het probleem dat ik niet onder de motorkap kan gaan liggen als de motor vol vermogen draaid om eea uit te zoeken waar het vandaan komt.
Heeft iemand suggesties??

Ik wil aanstaande vrijdag met de caravan op vakantie naar frankrijk dus er is wat tijdsdruk om eea op te lossen.

Kees 404
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 10 jun 2013, 12:17

Open deur wellicht, heb je voldoende olie in de bak?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor joospeugeot » 10 jun 2013, 12:26

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor KEES404 » 10 jun 2013, 13:43

MarcoWetzels schreef:Open deur wellicht, heb je voldoende olie in de bak?


Hallo Marco,

Heb ik gecontroleerd en het niveau bij ingeschakelde bak is exact tussen de streepjes van de peilstok
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor KEES404 » 10 jun 2013, 13:47

joospeugeot schreef:is t niet je turbo die gewoon geluid maakt. dat kan normaal zijn. er zijn turbo's die behoorlijk kunnen fluiten. ook andere bijna niet.


Het geluid wat ik waarneem is zodanig dat voetgangers er van opkijken.

Als ik minder vermogenn vraag hoor je inderdaad dat specifieke geluid van de oudere generatie turbo's.
Dat is aangenaam te horen
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 10 jun 2013, 13:50

Zou dus goed moeten zijn, mist gepeild met lopende motor en koude bak.
Onderste streepje is volgens mij minimum bij koude bak, bovenste streepje bij warme bak, zoiets was dat maar ik weet niet meer precies hoe t zat. Motor moet lopen, dat weet ik wel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Harrie » 10 jun 2013, 18:00

het zou inderdaad de koppelomvormer kunnen zijn die wat fluit..?
olie (ATF) peilen van Automaatbak (ZF) moet met stationair draaiende motor,
in stand P, op een horizontale vlakke ondergrond, en dan is op de peilstok het
onderste streepje ( F = Froid = koud ) het peil ; en de bovenste ( C = Chaud = warm )
het peil bij warme automaat, dit om in noodgeval onderweg te kunnen peilen.
.
Zijn alle pakkingen zoals spruitstukpakkingen goed dicht ? Die Turbo blaast wel wat
overdruk, een lekkende aansluiting zou ook zo'n geluid kunnen geven..
succes en prettige vakantie, Kees :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor janpeugeot505 » 12 jun 2013, 23:28

wellicht al gecontroleerd maar ik zeg het toch, staan de snaren goed( niet te strak niet te los) geen spelling op lagers van de diverse aangedreven onderdelen?

mvg jan
janpeugeot505
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 27 feb 2012, 10:09

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Frank.04 » 12 jun 2013, 23:55

Uit de beschrijving van Kees is het meer dan een piepje.

Waar ik aan denk is het aanlopen van de ventilateur doordat de motor op vol vermogen meer kantelt dan normaal.

Ik had hetzelfde bij mijn (enigzins vergelijkbare) project, het ombouwen van een 504 Familial diesel naar TI automaat op LPG.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 jun 2013, 01:27

inderdaad, als het 4000km geluidloos heeft gelopen, en nu zodanig dat je wordt nagestaard, dan is er wat aan de hand. ik kan ook niets anders bedenken dan eerder genoemde opties.

kun je niet ergens even een brug oprijden, in de auto blijven zitten, gas geven en op toeren laten komen en de garagist of eender wie, even laten luisteren ? lijkt mij de snelste manier om het geluid te lokaliseren en dan is de oplossing ook hopelijk nabij.

ben benieuwd naar de oorzaak.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Frank.04 » 13 jun 2013, 09:01

Op zich kun je best een brug oprijden en de achterkant opkrikken.

Wat je echter moet simuleren is het met vol vermogen trekken van een caravan, dat wordt op een brug lastig....
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor KEES404 » 13 jun 2013, 09:28

Alles is inmiddels opgelost

Ik ben naar Amersfoort gegaan naar Unlimited Tuning en de 404 op de vermogensbank gezet.

Aardige lui die er ook kaas van hebben gegeten.

De vraag van de tuner of hij na afloop even een rondje mocht rijden heb ik natuurlijk gewardeerd
Motor op vol vermogen en het geraas was duidelijk hoorbaar
Ik heb toen met een lasdraad waarop aan het einde dunne strookjes papier aan hangen alle druklucht voerende onderdelen afgatast.
De slang tussen turbo en inlaatspruitstuk bleek de oorzaak
Daar bleek achteraf een afgeknipte radiatorslang tussen gebakken te zijn.
Deze vervangen door een 51mm siliconenslang en daarmee het euvel opgelost.

Het asvermogen bleek wat minder als verwacht 67 PK(Motor vermogen 95 PK volgens fabriek)

Koppel was stukken beter

152NM

15% verlies meerekenend valt het nog wel mee.

De lekke turbo neemt ook wat vermogen dus resultaat is niet slecht.
De caravan vliegt er achteraan nu ik weer eea getest heb

Allen bedankt voor de reacties

Ik ga gerust op weg vrijdag
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jun 2013, 13:00

Mooi dat het opgelost is, kun je met een gerust hart op weg.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 jun 2013, 13:43

mijn 505 GLD heeft ongeveer 70pk, dus die turbo zou ik eens repareren/vervangen. Jonkhart heeft er nog verschillende goede liggen. fijne vakantie gewenst!
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor joospeugeot » 13 jun 2013, 14:19

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:38, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 jun 2013, 15:20

dat klopt, dat realiseerde ik mij niet.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jun 2013, 17:05

Deed Peugeot vroeger niet meten met SAE Pk's? En was dat niet metend aan de krukas zonder dynamo/airco/waterpomp/vacuümpomp?
Daarna zijn ze gaan meten in DIN Pk's als ik me niet vergis.
Overigens zijn Pk's hoofdzakelijk belangrijk voor een behoorlijke topsnelheid en heb je voor accelereren meer aan een berg koppel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Harrie » 13 jun 2013, 17:56

mooi dat je het gevonden hebt en opgelost :wink:
dus toch lekkage zoals ik al vermoedde...

fijne vakantie, Kees ! :wink:

motoren werden ( worden ?) gemeten aan een waterrem, en het motorvermogen is een totaal
ander gegeven dan de PK's die je op een rollenbank aan de wielen zou meten.
Er treedt dus idd verlies op in de aandrijflijn en door dynamo, koeling, etc.,.
En, idd, Marco, Koppel zegt meer dan PK ! zeker voor de souplesse en wegrijden vanaf stilstand, en accellereren.
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 jun 2013, 19:58

...en koppel heeft een xd3te meer dan voldoende, kan ik u melden.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jun 2013, 20:22

Kun je nagaan hoe hij trekt als je die luchtaanvoer vanuit de grill geregeld hebt LdF.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Remco504coupe » 13 jun 2013, 21:36

Vermogen is toch koppel maal toerental?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jun 2013, 23:10

Remco504coupe schreef:Vermogen is toch koppel maal toerental?

:? ???????????????
Vermogen wordt aangegeven in kW of Pk (1 kW = 1,36 Pk) koppel is in Nm. Ik snap t verband niet tussen de 2 zoals jij t aangeeft.
Men heeft het toch altijd over zoveel Pk bij 6000-5500-xxxx toeren en zoveel koppel bij (veelal lager )toerental (soms: bereik). Hoe kan vermogen dan koppel maal toerental zijn als t koppel ook al bij een toerental is? Dan zou vermogen, koppel x toerental^2 zijn niet? Wordt wel een heel klein beetje abstract en Sheldon Cooper achtig en heel erg off-topic.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor joospeugeot » 13 jun 2013, 23:28

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:38, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor Maarten Deen » 14 jun 2013, 07:31

MarcoWetzels schreef:
Remco504coupe schreef:Vermogen is toch koppel maal toerental?

:? ???????????????
Vermogen wordt aangegeven in kW of Pk (1 kW = 1,36 Pk) koppel is in Nm. Ik snap t verband niet tussen de 2 zoals jij t aangeeft.
Men heeft het toch altijd over zoveel Pk bij 6000-5500-xxxx toeren en zoveel koppel bij (veelal lager )toerental (soms: bereik). Hoe kan vermogen dan koppel maal toerental zijn als t koppel ook al bij een toerental is? Dan zou vermogen, koppel x toerental^2 zijn niet? Wordt wel een heel klein beetje abstract en Sheldon Cooper achtig en heel erg off-topic.

En toch is het zo. Is ook te zien aan een koppel- of vermogensgrafiek. Vermogen stijgt normaliter vrij evenredig met het toerental terwijl het koppel over een breed toerenbereik stabiel blijft.

De relatie is : koppel (in Nm) = 9551 * vermogen (in kW) /toeren (in omw/min)
Andersom: vermogen (in kW) = koppel (in Nm) * toeren (in omw/min) / 9551
Dus als je leest dat een motor 250 Nm bij 1500 toeren levert weet je dat die bij dat toerental 39 kW levert.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: herrie bij vermogensvraag xd3t + automaat 4HP

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jun 2013, 11:34

Ow, dat wist ik dus ook niet. Weer wat geleerd. :D
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten