Pagina 1 van 2

Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 19 nov 2013, 22:09
door Ngurumo
Een hele goedenavond,

Ik ben op zoek naar een stuurbekrachtigingspomp voor mij 505 V6 uit 1987. Weet iemand waar ik er één kan krijgen?

Groeten,

Alexander

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 19 nov 2013, 22:23
door jospop
Ik weet niet of je de gebruikelijke adressen al hebt geprobeerd (Evert Jonkhart, Ko de Fouw, Karel Verhoeven), maar Hans Peugeot (Assen) zit nog een beetje bij je in de buurt.
Ik weet ook niet of de stuurbekrachtigingspomp van een V6 heel speciaal is?
In ieder geval succes...

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 19 nov 2013, 22:43
door Ngurumo
jospop schreef:Ik weet niet of je de gebruikelijke adressen al hebt geprobeerd (Evert Jonkhart, Ko de Fouw, Karel Verhoeven), maar Hans Peugeot (Assen) zit nog een beetje bij je in de buurt.


Hij staat bij de garage, zij hebben ook gezocht en niks kunnen vinden. Dus ik neem aan dat de bekende adressen gebeld zijn. Maar dat zal ik morgen nog wel even vragen.

Ik weet ook niet of de stuurbekrachtigingspomp van een V6 heel speciaal is?


Dat weet ik ook niet, het lijkt mij niet. Maar misschien weet iemand anders het wel? :)

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013, 20:43
door Ngurumo
Inmiddels een nieuwe pomp kunnen bestellen in Duitsland :D

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013, 21:47
door Ngurumo
L'Aventure schreef:Hadden die V6 uitvoeringen niet zo'n Diravi systeem :?:


Ik heb geen idee.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013, 22:27
door CinqCentCinq
Diravi zal wel niet, dat is wel èrg Citroën voor een Peugeot! :D

Maar de stuurbekrachtiging in de 505 V6 is wel "variabel" (snelheidsafhankelijk) volgens de folder!

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013, 19:47
door edwin ss50
Is de pomp wel stuk? Vaak is het variabele gebeuren kapot.

Je zou "Peukje" ook kunnen vragen om een pomp, ik heb hem ooit een verkocht.

De pomp lijkt sterk op een pomp welke ook op een 605/405/306 zit, het zou best wel een kunnen dat deze er zo op past.

Je zou wellicht ook een pomp van een 604 v6 kunnen plaatsen, alleen dan moet je de leidingen aanpassen.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 21:58
door Ngurumo
edwin ss50 schreef:Is de pomp wel stuk? Vaak is het variabele gebeuren kapot.

Je zou "Peukje" ook kunnen vragen om een pomp, ik heb hem ooit een verkocht.

De pomp lijkt sterk op een pomp welke ook op een 605/405/306 zit, het zou best wel een kunnen dat deze er zo op past.

Je zou wellicht ook een pomp van een 604 v6 kunnen plaatsen, alleen dan moet je de leidingen aanpassen.


Of hij stuk is weet ik niet. Als ik maar een beetje naar links stuur dan begint hij te piepen/fluiten. Soms piept/fluit hij ook als hij rechtuit staat. Naar rechts sturen geeft geen piep/fluit. De auto staat nu bij Haaima Wirdum en ik heb gevraagd of ze daar even naar wouden kijken. Zij melden mij dat de pomp vervangen moet worden en dat zij geen nieuwe kunnen vinden. En of ik zelf op zoek wil gaan naar een pomp. Zodoende ben ik opzoek gegaan en heb er een gevonden in Duitsland.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 00:12
door CinqCentCinq
Is de olie netjes op peil, is het systeem goed ontlucht en is het systeem vrij van olie+luchtlekkages? Want soms kunnen kleine "defecten" erger lijken dan ze zijn!

Hoeveel tamelijk nieuwe "dealer-onderhouden" auto's ik via mijn werk al niet voorbij heb zien komen waar dit allemaal niet goed bij was met jankende geluiden tot gevolg... :roll:

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 01:01
door Ngurumo
De pomp lekte olie, dat weet ik wel.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 01:16
door CinqCentCinq
Als de pomp zelf lekt dan kan deze best herrie gaan maken, en meestal is er dan ook wel het één en ander aan het slijten. Dus een nieuwe pomp is dan wel het beste en je bent er voorlopig vanaf!

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 09 dec 2013, 09:36
door Prince-_-
Is er ergens te vinden hoe je dit goed kunt ontluchten?
Bij mij is het een 2.5 Diesel trouwens

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 09 dec 2013, 22:58
door Harrie
Prince-_- schreef:Is er ergens te vinden hoe je dit goed kunt ontluchten?
Bij mij is het een 2.5 Diesel trouwens

Stuurbekrachtiging ontlucht "zichzelf".
- Krik de auto voor een stuk op, zodat het lichter stuurt,
- Laat de motor lopen
- draai het stuur rustig naar geheel links
- daarna rustig naar geheel rechts
- herhaal dat enkele malen
- zet de motor stil en verwijder de krik
- controleer het niveau en vul eventueel bij met ATF
- klaar: ontlucht. :D

grt, Harrie

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 20:54
door LouisdeFunes
is zo'n dergelijke pomp niet te reviseren ? of stel ik nu een domme vraag :oops:

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 21:29
door joospeugeot
\

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 23:06
door LouisdeFunes
...en dan wordt zo'n pomp te duur en kun je beter een nieuwe proberen te zoeken. ik snap 'm, bedankt Joos.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 23:38
door joospeugeot
\

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 11 dec 2013, 01:05
door Harrie
joospeugeot schreef:ik denk wel dat ruilpompen goedkoper zijn dan nieuwe pompen. bij ruil- starters,dynamo, versnellingsbakken, motoren etc is dat wel zo. of vaak zijn alleen nog maar ruildelen te krijgen. ik noem als voorbeeld een dynamo van een 505. nieuw niet meer te krijgen. ruil uiteraard wel nog. en dat wat nog nieuw zou zijn is vaak NOS.
ik kon de dynamo niet gereviseerd krijgen bij dé specialist: nieuwe was zelfs goedkoper.
een N.O.S. dynamo slijt toch niet als 'ie op het schap ligt ? remdelen oxyderen wel na vele jaren liggen, altijd N.O.S. eerst uit elkaar halen !
on-topic: een goede gebruikte stuurbekrachtigingspomp moet te verkrijgen zijn.
maar: is die defect dan ?

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 11 dec 2013, 11:42
door Prince-_-
Harrie schreef:
Prince-_- schreef:Is er ergens te vinden hoe je dit goed kunt ontluchten?
Bij mij is het een 2.5 Diesel trouwens

Stuurbekrachtiging ontlucht "zichzelf".
- Krik de auto voor een stuk op, zodat het lichter stuurt,
- Laat de motor lopen
- draai het stuur rustig naar geheel links
- daarna rustig naar geheel rechts
- herhaal dat enkele malen
- zet de motor stil en verwijder de krik
- controleer het niveau en vul eventueel bij met ATF
- klaar: ontlucht. :D

grt, Harrie


En nu de volgende domme vraag, waar vul ik dat bij? :oops: Aan de pomp zelf zie ik gelijk geen reservoir?

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 11 dec 2013, 15:11
door LouisdeFunes
bij mij zit er, als je voor de auto staat, links van de cylinderkop, een kunststof reservoir.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 11 dec 2013, 19:08
door Harrie
bij 504, 604 en meeste 505's zit het reservoir geintegreerd met de pomp.
Bovenop de stuurbekrachtigingspomp zie je een zwarte ronde dop met kartels,
die losdraaien. Er zit een peilstokje aan vast.
Froid = koud ; Chaud = warm ; dus let even op de juiste peil-streepjes.
grt, Harrie

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 13 dec 2013, 10:21
door Ngurumo
Harrie schreef:on-topic: een goede gebruikte stuurbekrachtigingspomp moet te verkrijgen zijn.


Ik vond het al erg lastig om een nieuwe te vinden. Ik heb nergens de mogelijkheid gezien om een gebruikte/gereviseerde te kopen.

Maar dat kan ook aan mijn zoeken/netwerk liggen :mrgreen:

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 13 dec 2013, 10:30
door jan-03
Ngurumo schreef:
Harrie schreef:on-topic: een goede gebruikte stuurbekrachtigingspomp moet te verkrijgen zijn.


Ik vond het al erg lastig om een nieuwe te vinden. Ik heb nergens de mogelijkheid gezien om een gebruikte/gereviseerde te kopen.

Maar dat kan ook aan mijn zoeken/netwerk liggen :mrgreen:

Op onderdelenzoeker wil het ook nog wel eens lukken om een goed gebruikt onderdeel te spotten..
gr jan

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 13 dec 2013, 10:32
door Martijn
Ngurumo schreef:
Harrie schreef:on-topic: een goede gebruikte stuurbekrachtigingspomp moet te verkrijgen zijn.


Ik vond het al erg lastig om een nieuwe te vinden. Ik heb nergens de mogelijkheid gezien om een gebruikte/gereviseerde te kopen.

Maar dat kan ook aan mijn zoeken/netwerk liggen :mrgreen:


Is niet zo gek dat je die niet makkelijk vindt : de 505 V6 heeft namelijk andere stuurbekrachtiging dan de overige modellen. Dit is namelijk de snelheidsafhankelijke Bosch Servotronic in plaats van het standaard systeem. Gaat lastig worden om te vinden, denk dat revisie de beste oplosing is.

Re: Stuurbekrachtigingspomp

BerichtGeplaatst: 13 dec 2013, 10:54
door Ngurumo
Martijn schreef:Is niet zo gek dat je die niet makkelijk vindt : de 505 V6 heeft namelijk andere stuurbekrachtiging dan de overige modellen. Dit is namelijk de snelheidsafhankelijke Bosch Servotronic in plaats van het standaard systeem. Gaat lastig worden om te vinden, denk dat revisie de beste oplosing is.


Als het goed ik krijg ik een nieuwe stuurbekrachtigingspomp OE nr. 4007.58 :D Als het gaat krijg ik die de tweede week van 2014 toegestuurd :)

Alleen dan wel hopen dat het de goede pomp is ^^