Pagina 1 van 1

Kopzorgen 505 Turbo

BerichtGeplaatst: 10 sep 2005, 23:11
door Mathieu
Yep,


Het moest ervan komen: de kop van mijn 505 Turbo heeft het voor gezien gehouden.
En wanneer kan dat nou beter gebeuren dan onderweg op vakantie?

Gelukkig heb ik nog voor een kop-staart botsing kunnen zorgen op de A50 omdat enkele automobilisten zich zaten te vergapen over de schoonheid van een 505.
Tja: als je Opel rijdt ben je weinig gewend :-P

Dus: maar weer aan het sleutelen.
Inlaatspruitstuk ligt per vandaag al los; nou de rest nog.


Mathieu

Re: Kopzorgen

BerichtGeplaatst: 13 sep 2005, 10:54
door Martijn
Hallo Mathieu,

Heb je net een PB gestuurd met een adres voor een nieuwe kop, en een koppakkingset!

Groeten
Martijn

BerichtGeplaatst: 13 sep 2005, 22:56
door Mathieu
Gisteren de cilinderkop eraf gehaald.

Bij cilinder 1 was de pakking doorgeslagen.
De zuiger was nu ook mooi blinkend schoon. Da's dus weer mooi meegenomen.

Toch maar de cilinderkop weggebracht voor kontrole op scheuren en op te "lappen".
Cilinders zagen er verder netjes uit: geen beschadigingen.
Overigens: de N9TE heeft geen verwisselbare zuigerbussen.

Vandaag ook de waterpomp vervangen, maar da's echt een lastige klus.
De poelie voor de snaar en de spoel van de zelfdenkende ventilator waren totaal niet van plan om van de as af te komen.
Dus de oude pomp is nu een legpuzzel voor de leeftijdskategorie 25+ geworden.

Ik hoop dat de kop morgen klaar is.

Martijn: dank voor de tip om eens bij politecnic te kijken.
Ik kende ze al wel. Volgens ingewijden krijgt de motor een wat meer hoogtoerig karakter van de zgn. Danielson nokkenas en de kop is ook wat anders tov de standaard kop.
Ik had de pakkingset langs een andere weg besteld: ik hoop dat ze er morgen bij zitten.

Peugeot 505 Turbo: je leukste vakantiebesteding (giechel)

BerichtGeplaatst: 27 sep 2005, 21:49
door Mathieu
Tijd voor een update.

De kop was gelukkig niet gescheurd, bleek na afpersen.
Hij is weer netjes gevlakt; kleppen geslepen (schuren mag niet bij deze) en de seals zijn ook vernieuwd.

Een nieuwe waterpomp heb ik inmiddels ook gemonteerd.

Tegenvaller: de turbo is na 150k km ook op, althans: zo bleek.
Bleek niet tijdens het rijden, maar volgens het revisiebedrijf waren de vanen aan de uitlaat flink verbrand en de lagers waren ook redelijk op.
...Dus rijden met een hoop eieren onder het gaspedaal verlengt de levensduur niet.

Vandaag nieuwe pakkingset binnen gekregen.
Nou wachten op de versterkte koppakking en het sleutelen kan weer beginnen.

Voorlopig nog ff fietsen...

Alive and kicking again

BerichtGeplaatst: 11 okt 2005, 22:18
door Mathieu
Yes: het ziet ernaar uit dat het leed voorlopig geleden is: hij 'doet' het weer :-D

Kop weer in orde, turbo ook weer als nieuw en diverse andere valide zaken vervangen dus hij kan er weer een tijd tegenaan.
Over een tijdje de kopbouten natrekken.
Trouwens wel goed merkbaar dat de turbo weer fris is. Niet dat de andere al helemaal gaar was, maar hij pakt nou lekker soepel op.


Mathieu[/b]

BerichtGeplaatst: 14 nov 2005, 20:28
door Mathieu
Van de laatste reparatie heb ik een paar foto's gemaakt.
Afbeelding

Dit is de gereviseerde trubo weer terug op het spruitstuk en met de koelaansluitingen weer op het lagerhuis.
Vooral als je de twee bovenste gaten (bij olie retour) moet voorzien van een boutje en vastzetten mag je eerst een paar valiumtabletjes slikken.
Een tamelijke zenuwenklus...

Afbeelding
Dit is de cilinderkop weer terug met de turbo.
Kleppen zijn nog niet gesteld.
Distributieketting ligt er al op en spanner zit erin.

Mathieu