Even een berichtje over wel en wee van m'n auto en staat
Mede omdat ik me ook graag hier wil thuisvoelen en dingen met elkaar delen zoals ik eigenlijk al doe op het AW-Forum..
Ik ben vandaag (zaterdag 21 jan) naar Peugeot geweest voor wintercheck, daar kwam het volgende uit naar voren:
-Handremkabels zitten waarschijnlijk vast (zijn beplakt met zwart tape, vroeger mocht dat, maar tegenwoordig is 't n afkeuringspuntje voor APK)
-Leiding van stuurbekrachtiging, lekt iets, waarschijnlijk een lek keerringetje..
-Roest (Peugeotmonteur dacht olie!!) in koelvloeistof, maar dat komt uit de motor volgens de garagehouder die m'n auto voorziet van z'n hoognodige beurten. (Maandagmiddag laat ik 't ff checken)
-Rechtsvoor is binnenkort een nieuw wiellager nodig, 't begint nu wat herrie te maken.
-Matige staat van olieleidingen, dwz hij zweet een beetje... (logisch , als jij 20 jaar hebt gewerkt zweet je toch ook ?)
Verder positief!!! Alles werkt verder nog, en ik heb weer verlichting op m'n dashboardklokje!!!
Oh ja!! Uitstoot van Co2 mag maximaal 1,5% zijn, maar is .... 3 % (Waarvan m'n garagehouder zegt: hmm, ik heb liever een auto met 3% uitstoot dan met 1,5 %, dat is beter voor stationair draaien v/d motor.)
Hij zei: bij de APK stellen we m ff anders af, nieuw brandstoffilter, luchtfilter, misschien nieuwe bougies, en je trekt 'm zó door de APK heen hoor (Gerustgesteld daardoor ben ik toch wel eerlijkgezegd) Bij de Peugeot zeiden ze: Als je voor je 505 hier je APK laat doen, wordtie bij ons niet goedgekeurd, vanwege CO2 uitstoot. (Mijn garagehouder meldt hem (de 505) altijd af aan 't eind van de dag, zo ongeveer 16:50 uur (tot 17:00 kun je n auto APK afmelden) , dan is 't risico op 'n steekproef minimaal. ('t blijft toch ouwe franse meuk tenslotte)