505 turbodiesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

505 turbodiesel

Berichtdoor Brownie » 10 maart 2006, 17:45

Mijn 505 GTi bevalt me erg goed, daarom den kik er al een tijdje over om mijn dagelijkse 306 te vervangen door een 505 GTDT of SRDT, voor het contrast heb ik dan het liefste een van het eerste type.

Maar dat betreft dus wel een auto met een van de eerste turbodiesel motoren. Ik heb begrepen dat de 604 als eerste auto ter wereld geleverd is met een turbodiesel motor en dat deze motor ook in de eerste 505's is gezet.

Heeft iemand ervaring met deze motor? Zitten er nog kinderziektes in of is het net als andere peugeot diesels een degelijk blok? Het blok is vast wel goed, maar is de turbo kwalitatief ook goed? Stel dat ik een exemplaar met een kapotte turbo vind, kan dat kwaad voor je motor of andere onderdelen om daarmee te gaan rijden?

Alvast bedankt,

Bram
Laatst bijgewerkt door Brownie op 13 maart 2006, 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Paull en Paulla » 11 maart 2006, 23:29

Beste Bram,

Wat ik weet van de turbodiesel 604, was overdruk in het oliekarter en daarom: pijlstok eruit, slang erop gedrukt, zodat de olie in een extra vaatje terecht kwam, afgescheurde uitlaatspruitstukken en regelmatig defecte vacuumpompjes. Verder onverwoestbaar als ze regulier onderhoud kregen. Zelf heb ik geen ervaring met diesels.

Een exemplaar met een kapotte turbo, kan geen kwaad voor je motor of andere onderdelen als je ermee rijdt, je hebt alleen heel veel minder vermogen en koppel.

Fijne avond,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Brownie » 13 maart 2006, 13:12

Paull schreef:Beste Bram,

Wat ik weet van de turbodiesel 604, was overdruk in het oliekarter en daarom: pijlstok eruit, slang erop gedrukt, zodat de olie in een extra vaatje terecht kwam, afgescheurde uitlaatspruitstukken en regelmatig defecte vacuumpompjes. Verder onverwoestbaar als ze regulier onderhoud kregen. Zelf heb ik geen ervaring met diesels.

Een exemplaar met een kapotte turbo, kan geen kwaad voor je motor of andere onderdelen als je ermee rijdt, je hebt alleen heel veel minder vermogen en koppel.

Fijne avond,
Paull


Bedankt voor de info. Overdruk in het oliekarter? Duidt dat niet op versleten zuigerveren?

Afgelopen weekend heb ik een hele nette GTDT bekeken, vooral het interieur was werkelijk als nieuw. Helaas een verotte draagarm, dus ik heb hem maar laten staan.
De eigenaar was zelfs een beetje handelaar geloof ik. Hij was meer bezig met het inspecteren en waarderen van de kwaliteit van mijn 505 dan zijn eigen aan te prijzen. Hij stelde direct een ruil voor of wou hem ook wel kopen, maar dat ging niet door natuurlijk. :wink:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Martijn » 14 maart 2006, 00:55

Brownie schreef:
Paull schreef:. Helaas een verotte draagarm, dus ik heb hem maar laten staan.
:


Rotte draagarm is geen groot probleem. In Frankrijk vind ik nog regelmatig goede draagarmen op de sloop voor 505 en 604! Een beetje garage zet die er zo onder....
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2181
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Brownie » 14 maart 2006, 12:53

Martijn schreef:Rotte draagarm is geen groot probleem. In Frankrijk vind ik nog regelmatig goede draagarmen op de sloop voor 505 en 604! Een beetje garage zet die er zo onder....

Ik hem gezegd dat als hij de CT regelt dat ik akkoord ga met de vraagprijs, maar ik heb nog niks van hem vernomen. Overigens is er misschien wel meer mis. Het ene achterwiel stond er een beetje scheef onder en het plaatwerk in de wielkas was ook al aardig aan het rotten.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Mathieu » 16 maart 2006, 22:05

Brownie schreef: Overigens is er misschien wel meer mis. Het ene achterwiel stond er een beetje scheef onder en het plaatwerk in de wielkas was ook al aardig aan het rotten.

Als het scheefstaande wiel is bevestigd aan de rotte draagarm dan is dat op zich te verklaren.

Het roestende plaatwerk in de achterste wielkasten is een "default" probleem van de 505.
De stukken onder de brandstoftank kun je er soms met je schoen eraf tikken en net voor de achterwielen roest van binnenuit doordat er een reuzenspons achter zit (schuim).

Ik heb gehoord dat de 505 GTDT (met XD3TE motor) in staat is de klinkers in de straat erg efficiënt te verplaatsen.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Dieselmotor met turbo 505-604

Berichtdoor Brownie » 12 apr 2006, 16:59

Mathieu schreef:Ik heb gehoord dat de 505 GTDT (met XD3TE motor) in staat is de klinkers in de straat erg efficiënt te verplaatsen.


Dat is natuurlijk wel erg leuk, maar in verband met mijn aanstaande verhuizing terug naar Nederland heb ik toch maar gekozen voor een paar Breaks, zie onderschrift. Maar zo'n turbo diesel blijft toch erg interessant. Foto's volgen nog.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Nikilauda504 » 21 apr 2006, 10:50

Helemaal interessant wanneer je een belastingvrije turbodiesel kunt vinden.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Brownie » 03 okt 2006, 10:45

Turbo diesel blijft interessant inderdaad. Heb er weer eentje op het oog. Daarbij wel een vraag. Kan ik bij een stilstaande auto met draaiende motor merken of zien aan het metertje dat de turbo kapot is of niet? Tenminste, er zit toch een klein metertje onder de kilometerteller voor de turbo? Een nieuwe turbo of een revisie is vrij prijzig heb ik begrepen?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Nikilauda504 » 03 okt 2006, 11:04

Altijd mee gaan rijden! Zonder belasting kun je het niet echt beoordelen, de turbo zal niet veel vuldruk opbouwen. Je kunt natuurlijk wel een paar keer een flinke stoot gas geven, kijken naar rook uit de uitlaat en luisteren naar vreemde bijgeluiden. Ruilturbo kost ongeveer 600 euro.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Brownie » 03 okt 2006, 13:21

Bedankt. De auto staat al een poos in stalling en er moeten veel auto's aan de kant. Maar het is dus te zeerste aan te raden hem wel even 'uit te pakken'.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Koffiemolen » 03 okt 2006, 19:21

Wat Frank zegt Brownie, absoluut mee gaan rijden. Zeker met turbo, die gaat pas rond de 2000-2500 rpm wat doen.

Ben benieuwd! Als 't wat wordt moet je op weg naar of van Groningen maar eens langsrijden! Koffie staat klaar.

Ben nog steeds erg blij met de GLD Break en het is ook leuk te merken hoeveel bekijks en goedkeuring ik er mee oogst, had ik eigenlijk niet verwacht. Er zijn veel mensen (ook niet autoliefhebbers) die altijd ontzag voor die bak blijken te hebben gehad. En terecht.
Ik heb er al heel wat vrachtjes mee verscheept, heerlijk!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor peugeot505 » 03 okt 2006, 20:06

als je de kans hebt om een 505 turbodiesel te kopen,dan moet je dat zeker en vast doen.Ik rij nu een tweetal weken legaal met m'n '84GTD rond,en raak met de dag meer onder de indruk van de motor.Zondag even over en weer naar Nijmegen geweest,met drie volwassenen aan boord + baggage.Op de snelweg hoef je niet meer te schakelen als je boven de 70km/u blijft.Altijd power voorhanden.vanaf 90 is het zelfs snijdend leuk.Op de terugweg nog een bmw 5 rijder op z'n neus laten kijken die "even snel" die ouwe Peugeot ging voor zijn.mooi niet.(de bestuurder heeft nog enkele km's met open mond zitten kijken).
misschien nog een leuk detail,ik heb de 95pk sterke xd3t uitvoering,dus zonder intercooler,met 317000km op de teller. :lol:
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor wowo » 04 okt 2006, 10:15

Brownie schreef:Bedankt. De auto staat al een poos in stalling en er moeten veel auto's aan de kant. Maar het is dus te zeerste aan te raden hem wel even 'uit te pakken'.


Is het die in Nijmegen die op marktplaats staat?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Nikilauda504 » 04 okt 2006, 10:18

Die aanbieder heeft/had nog meer 505's.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: 505 turbodiesel

Berichtdoor Martijn » 04 okt 2006, 11:39

Bij Jonkhart in Hilversum staan nu 7 505's te koop, waaronder ook een paar diesels!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2181
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Brownie » 04 okt 2006, 11:40

wowo schreef:Is het die in Nijmegen die op marktplaats staat?



Nee, in Geldrop zit een man die mijn 305's nu in stalling heeft. Hij heeft zelf ook nog 3 404's, een 204, 2 305's, 2 J7's, 3 605's, een 504 coupe V6 en een 505 GTDT staan. Verder nog wat andere merken (semi)oldtimers. Veel hebben problemen, maar de 505 is goed volgens hem. Hij rijdt zelf een 305 op gas, met reeds 400.000km met de eerste motor!

Ik had die van marktplaats ook gezien. Een 87'er die volgens de RDW sinds 1990 niet meer naar de APK geweest is. Waarschijnlijk heeft hij dus nog nooit een APK gedaan. Dat lijkt me een beetje te riskant, zeker voor die vraagprijs. Heeft iemand die auto al eens gezien?

Ik heb de 505's bij Jonkhart ook gezien. 3 turbo diesels waaronder 1 automaat heb ik goed bekeken. Echter was roest bij allen prominent aanwezig, zeker bij de automaat. 1 deur was een heel eind weg, het schuifdak had rondom roest om van de spatborden nog maar niet te spreken Die laat ik daar maar staan dus.
Laatst bijgewerkt door Brownie op 06 okt 2006, 16:56, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Nikilauda504 » 06 okt 2006, 16:34

Heb nog een gloednieuw voorgloeirelais liggen voor zo'n 505, evenals een nieuwe v-snaar voor de vacuumpomp.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast