nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Berichtdoor MvG » 17 jan 2026, 18:25

Ik heb vandaag een origineel Nederlandse 305 bekeken uit 1978. Dat is op zich al vrij uniek! De kritieke punten zoals subframe, bevestiging van de schokdempers achter, voorste veerpoten en motor zien er prima uit. De auto is ooit flink volgegoten met ML-tectyl en dat is te zien.

Dat wil niet zeggen dat er niets aan gedaan dient te worden; integendeel...
Zo is het rechter voorspatbord aan vervanging toe (ter hoogte van de keienvanger zit een roestgat), sluit de rechter deur niet lekker (ik heb het idee dat de slotvanger afgesteld moet worden) en zit er wat roest onderaan de rechter achterdeur.
Uiteraard is ook het interieur gaar, maar dat is logisch bij Franse stof uit deze periode (is mijn ervaring met Citroëns uit die tijd!)
Ook zag ik dat de voorbanden op zijn minst 30 jaar oud zijn (Michelin MX). Zijn er of jullie weten nog tube-type banden? Of passen er ook tubeless op deze velgen?

Nu vroeg ik mij af of de voorschermen van de phase 1 en phase 2 gelijk zijn? Het scherm is nog wel te lassen maar vervangen is denk ik een betere oplossing.
Daarnaast, heeft iemand anders ervaring met de slotvangers?

Ik ben benieuwd. Misschien kent iemand de auto wel! (de foto's zijn aan te klikken voor een groter formaat)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MvG op 28 jan 2026, 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.
MvG

Re: '78 Peugeot 305

Berichtdoor jacqabe » 18 jan 2026, 16:35

Welkom, leuke auto!
Of de voorschermen gelijk zijn weet ik niet.
Heb je al bij de PCN geïnformeerd? https://pcn.nl

Groet en succes,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
jacqabe

Re: '78 Peugeot 305

Berichtdoor MvG » 28 jan 2026, 11:03

Nou, besluit genomen en aangeschaft! Nu op zoek naar onderdelen :)
Plaatjes volgen later.

Ik heb wel al wat leuke dingen gevonden: De auto komt bij Nefkens vandaan, uit Zeist. Ik woon... in Zeist.
De auto is oorspronkelijk nog afgeleverd op (licht) blauwe kentekenplaten. Die zijn er ook nog bij. Gelukkig met plastic letters. Die zal ik eraf halen en de platen opnieuw spuiten, dan is de auto weer helemaal in z'n originele toestand.

Puntjes van aandacht:
rechter voorscherm, deur rechtsachter, banden, interieur. Daarmee wil ik eigenlijk beginnen.
MvG

Re: nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Berichtdoor Mockenrue » 02 feb 2026, 03:34

Mogelijk heb je de oudste 305 van NL.
Zie dit topic
Mockenrue

Keer terug naar 305