Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor BTF305 » 14 jul 2015, 09:28

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van een katalysator op de 305?
Per 01-01-2016 wordt de milieuzone in Rotterdam uitgebreid. Ben nogal gehecht aan mijn auto en wil er graag in blijven rijden.

Het is een 305 GTX break, bouwjaar 1986, motor XU9 S met Weber carburateur, 1905 cm3.

Of is LPG inbouwen een betere optie?
Laatst bijgewerkt door BTF305 op 08 maart 2016, 18:29, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jul 2015, 09:44

Er bestaan katalysatoren voor aftermarket inbouw maar ik vraag me af of dat wel nut heeft. Ze kijken namelijk naar de leeftijd van de auto en niet naar de aanwezigheid van LPG of een kat, of moet je bij binnenkomst in de stad een uitlaatgassen test doen? Geen idee hoe men het doet maar Utrecht gaat op kenteken af. Heb je een oude auto, dan geen toegang of een bekeuring.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 14 jul 2015, 12:20

Ik stel me voor dat ik na inbouw en herkeuring door de RDW een ontheffing kan aanvragen.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jul 2015, 12:34

Denk dat je pech hebt, de slimmeriken bij de gemeente laten auto's toe op kenteken (Lees: leeftijd) en niet op technische uitvoering.
Wat op zich vreemd is want b.v. een peugeot 205 van 92 wordt wel nog toegelaten maar een van 91 niet terwijl die van 92 misschien veel vervuilender is dan die van 91 (op LPG b.v.)

edit:
Even nagekeken, ze discrimineren op datum eerste toelating 1992 (euro 1)
Op zich heel vreemd want we mogen in nederland niet discrimineren op leeftijd (en ras, sekse, seksuele geaardheid, huidskleur, geloof, lichamelijke versieringen, etc)........................

Anyway, ik denk dat je pech hebt. Tenzij je het blok (gedocumenteerd) van een nieuwe(re) auto inbouwt en laat keuren bij de RDW. Wellicht heb je dan wel ontheffing. Inbouw van een kat alleen en keuring is niet voldoende vrees ik/
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Katalysator ?

Berichtdoor EH Autoservice » 14 jul 2015, 14:09

Dus ik zou daar met mijn rijklopende , katloze , vervuilende 106 Rallye gewoon in mogen , net als dat ik dat in Duitsland mag met mijn groene "4" sticker ...
Belachelijke ambtenarij :-P
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 14 jul 2015, 18:17

Sommige ambtenaren in Rotterdam kunnen best goed nadenken, met een beetje goede wil... vermoed ik.

Maar technisch gezien is het dus wel mogelijk om een katalysator te monteren?
Enig idee van de kosten?
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor CinqCentCinq » 14 jul 2015, 20:33

Ik snap als 305 Automatic bezitter goed dat je je 305 niet kwijt wilt, en een katalysator monteren is op zich een goed idee en technisch zeker mogelijk.

Maar het gaat helaas zoals eerder geschreven om de eerste toelating van de auto, en dan heb je momenteel een probleem. Zelfs het inbouwen van een modernere motor met geregelde katalysator doet daar waarschijnlijk niets aan af, het blijft een te oude auto.

Een (geregelde) katalysator was trouwens op vrijwel alle Peugeots leverbaar of zelfs al standaard (ruim) vóór 1992 maar dat telt helaas ook niet.

Bijvoorbeeld: een 205 van '90 en zeker '91 heeft dezelfde "schone" injectie-motor met geregelde kat. als een '92er of '93er, en ze hebben dezelfde U9-code op het kenteken. Als ze nu eens naar die U9-code keken zou het in enkele gevallen al een verplichte verkoop of sloop schelen! :idea:

En die eventuele LPG-installatie zal ze helemaal een worst wezen, daar wordt elke oldtimer die er één heeft juist door om zeep geholpen door de overheid die het beste met het milieu voor heeft... :-|
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 16 jul 2015, 22:52

Dank voor alle reacties. Als ik het zo hoor, kan ik maar beter niet te hoopvol zijn :? .

Mijn vraag betrof eigenlijk de techniek: welke aanpassingen zijn nodig om bij mijn auto een katalysator te plaatsen, en wat zou dat ongeveer kosten?
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor MarcoPeus » 16 jul 2015, 22:58

http://www.autokat-webshop.nl/c-2059272/universele-katalysatoren/
Kijk zelf maar. Het zijn de kosten niet, loodvrij reed je toch al, alleen even oppassen met oliestoken, daar houden kats niet zo van.
Dan heb je dus een ongeregelde kat.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 21 jul 2015, 11:32

MarcoPeus schreef:http://www.autokat-webshop.nl/c-2059272/universele-katalysatoren/
Kijk zelf maar. Het zijn de kosten niet, loodvrij reed je toch al, alleen even oppassen met oliestoken, daar houden kats niet zo van.
Dan heb je dus een ongeregelde kat.


Dank. Heb de link gevolgd, maar daar komt geen suggestie voor een 305 katalysator uit, helaas.

Zojuist wel een goed telefoongesprek gehad met Robert van http://www.topcats.nl/ uit Lelystad. Hij adviseerde mij om een viergasmeting te laten doen (net als bij de APK), foto's te maken van alle meetwaarden en die samen met de buisdiameter van de uitlaat naar hem op te sturen. Hij kan dan adviseren welke ongeregelde 3-weg katalysator (met keramische danwel metalen monoliet) het beste past. Ik begreep dat het alles bij elkaar niet meer dan € 350,- hoeft te kosten, en dat de Euro3 emissienorm gehaald zou kunnen worden. :-)
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jul 2015, 11:52

Maar heb je daar verder voordeel van? Officieel moet je de auto dan laten herkeuren bij de rdw om die euro3 op kenteken te krijgen. En dan nog heb je geen voordeel erbij want in utrecht zowel als rotterdam gaan ze van leeftijd uit ipv emissie klasse.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 21 jul 2015, 12:07

Tja, wat heb ik eraan... dat is afwachten. In Rotterdam moet de discussie over de precieze invulling van de regeling voor de milieuzone nog gevoerd worden. Mensen met gezond verstand in mijn stad (bij de VVD en de PvdA) gaan hun best doen. Ik kan nog even wachten, of de katalysator gewoon laten plaatsen, want milieuwinst is er in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door BTF305 op 07 maart 2018, 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jul 2015, 12:44

OK, als je het doet omdat je 't milieu hoog in t vaandel hebt, snap ik 't. Ga er echter maar niet vanuit dat er opeens geen milieuzone meer is. De worst die je wordt voorgehouden door de zogenaamde "mensen met verstand" hebben we ook al voorgehouden gekregen door die 2 mannen die gingen procederen tegen de staat aangaande de oldtimer MRB vrijstelling.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Katalysator ? - UPDATE

Berichtdoor BTF305 » 08 maart 2016, 18:00

In oktober 2015 heb ik een ongeregelde katalysator op de uitlaat laten zetten door Jeroen Waardenburg http://www.jwa-autoservice.nl/. Hij heeft ook een verklaring van de viergasmeting meegegeven, met zeer gunstige emissiewaarden.

Afbeelding

Eind november 2015 werden de uitgewerkte beleidsregels voor de milieuzone Rotterdam bekend gemaakt. Daarin wordt gesproken over een 'right to challenge' wanneer je auto niet aan de voorwaarden voldoet.

In januari 2016 heb ik een langdurige ontheffing aangevraagd en de nodige bewijsstukken aangeleverd, maar mijn aanvraag is afgewezen. Blijkbaar willen ze dat tenminste een (Euro/BOVAG/TüV gecertificeerde) geregelde katalysator met lambdasonde wordt geplaatst. Mijn auto heeft een carburateur en geen elektronische benzine-inspuiting, dus dat gaat niet zomaar. Dat mijn auto nu schoner is dan sommige diesels die volgens de regels gewoon nog de milieuzone in mogen, doet kennelijk niet ter zake. :(

Navraag gedaan bij Jeroen Bosma http://www.bs-autotune.nl/content/view/27/40/: een omzetting van carburateur naar injectie is technisch wel mogelijk, maar gaat alles bij elkaar, inclusief geregelde katalysator, ongeveer € 2500,- kosten. Dat kan ik niet betalen.

Aanstaande zaterdag 12 maart protesteer ik mee met de autorit van de Stichting Rotterdamse Klassiekers http://milieuzonerotterdam.nl/.

Het bezwaarschrift tegen de afwijzing ga ik binnenkort indienen.
Wordt vervolgd....
Laatst bijgewerkt door BTF305 op 07 maart 2018, 21:41, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ?

Berichtdoor BTF305 » 08 maart 2016, 18:27

BTF305 schreef:Ik stel me voor dat ik na inbouw en herkeuring door de RDW een ontheffing kan aanvragen.


Overigens: inbouw van een LPG installatie is ook behoorlijk kostbaar en voor de Rotterdamse milieuzone geen oplossing, want auto's op LPG tussen de 25 en 40 jaar oud worden evenmin toegelaten.

De RDW blijkt helemaal geen keuringen te doen voor emissiewaarden, ook al zijn ze vanuit de EU wel hiertoe gemachtigd, net zoals de Duitse TüV die een 'Abgasuntersuchung' kan verrichten. Hier in Nederland kan een duurtest voor een individueel voertuig, die zou leiden tot een eventuele Euro certificering wat betreft emissiewaarden, worden uitgevoerd door TNO in Delft. Deze test kost meer dan € 2000,- .

Als je de keus hebt, dan kun je dus beter een carburateur-injectie conversie laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf, want dan is een aparte keuring niet nodig en kom je in aanmerking voor ontheffing.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor jerilo » 08 maart 2016, 20:17

Hoi,

Vervelend om te horen. Ik weet dat je er heel veel tijd in gestopt hebt en dan dit te lezen is niet leuk.

Vind het trouwens nog steeds een belachelijke regelgeving, Nederland op zijn best en altijd maar voorop willen lopen.
Ik krijg steeds meer vragen van klanten of ze nog met hun voertuig Rotterdam ik mogen.

Succes verder en tot de volgende APK.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor BTF305 » 10 maart 2016, 19:53

Nou ik geef de moed nog niet op hoor :-)
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor jacqabe » 11 maart 2016, 18:56

Mijn zoon rijdt in een Audi Coupe GT5S van 1982 met een naderhand opgebouwde geregelde kat. We hebben hem gekocht van een Duitser die hem nieuw heeft gekocht en bijna 30 jaar in bezit heeft gehad. Hij heeft dit alles in Duitsland op laten bouwen om te voldoen aan de eisen. Ik zou als ik jou was in die richting zoeken want het is dus wel mogelijk.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor BTF305 » 13 maart 2016, 00:11

Dank voor de info. Ik weet dat het mogelijk is om een en ander om te bouwen, zoals gezegd, maar dat is begrotelijk.

Hier trouwens een foto van de protestrit op 12 maart:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BTF305 op 05 aug 2016, 17:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor Leonard » 26 mei 2016, 10:05

ik woon in de milieuzone van Rotterdam, maar mag met mijn 504 CC mijn privéparkeerstalling niet verlaten om de stad uit te gaan.
momenteel laat ik een katalysator inbouwen, hopelijk volgende week klaar.
de aanvraag langdurige ontheffing is al verstuurd, nu de bewijsstukken (factuur en foto's) daar nog achteraan.
de garage waar ik het werk laat uitvoeren is het eerder deze maand gelukt op deze wijze een ontheffing te verkrijgen.
ik houd jullie op de hoogte.
Leonard
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 mei 2016, 09:57

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor BTF305 » 29 mei 2016, 11:56

Interessant. Heb je meer details over de auto waarvoor ontheffing is verkregen? Welke motor, welk type katalysator?
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor Leonard » 01 jun 2016, 22:29

De katalysator (een lambda gestuurd regelsysteem) is ingebouwd door: http://www.garagevanbemmelen.nl/
Ik heb daar een mooi verslag van gekregen, inclusief detail foto's.
De aanvraag voor een langdurige ontheffing is nu compleet ingediend, de uitslag kan echter 2 maanden duren :-(
Maar... mijn CO uitstoot is van 2.21 VOL% gegaan naar... 0,42 VOL%
daarmee zit ik ruim binnen de marge zoals heden ten dage vereist is.
Oftewel: IK RIJD SCHOON!
Leonard
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 mei 2016, 09:57

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor BTF305 » 07 jun 2016, 14:00

De CO waarde van mijn 305 met ongeregelde katalysator is 0,11 % .... (viergasmeting mei 2016). Ik wacht mijn bezwaarschrift nog maar even af, voordat ik de prijzige injectie-conversie laat doen.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor Leonard » 28 jun 2016, 17:02

Heden heb ik een vergunning verkregen op basis van right to challenge na recente inbouw van de katalysator in mijn Peugeot 504, deze is definitief goedgekeurd door de gemeente Rotterdam.
Ik rijd dus schoon en mag nu de milieuzone in, hetgeen ik helemaal niet wil, ik wil er juist uit, maar ik woon er toevallig(...) in.
Leonard
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 mei 2016, 09:57

Re: Katalysator ? / milieuzone Rotterdam

Berichtdoor Frank.04 » 28 jun 2016, 22:50

Bijzonder, en wellicht een opening voor velen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Volgende

Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten