Distributieriem vervangen (verslag)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Wipneus » 23 sep 2020, 11:29

Ik heb een nieuw onderwerp geopend voor het vervangen van de distributieriem. Hier al wat info gekregen:
https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=51&t=26604
Nu ben ik zelf begonnen en ben ik van plan wat foto's toe te voegen van het proces. Mijn werkplaatshandboek is nog niet binnen, dus gister eerst eens gaan kijken.
Mijn set is inmiddels binnen. Naarst de riem, spanrol en waterpomp ook maar olie+filter mee besteld en koelvloeistof (G12+).
Ik heb wat kappen verwijderd en dit is wat ik aantrof:

Ik ben boven begonnen, daar de beschermkap afgehaald en toen kwam ik erachter dat je daar niet veel zicht hebt op de hele riem.
Afbeelding

Zoals ook te zien op deze foto:
Afbeelding

Dus onderaan verder gegaan. Daar kwam ik erachter dat de multieriem volgens mij een groef scheef zit. Een kant is ingesleten want die liep aan.
Daarnaast is 1 groef niet gevuld zoals te zien op de volgende foto. Hij ziet er nog wel goed uit, dus ik twijfel of ik deze nieuw moet bestellen.
Afbeelding

Onder heb ik de kappen verwijderd (zitten er op de foto nog op), maar ik kwam daar niet echt verder:
Afbeelding

Weinig ruimte en de poelie van de krukas (?) zat me in de weg. Aangezien ik weinig ervaring heb denk ik dat het toch verstandig is om het werkplaatshandboek even af te wachten, voordat ik de krukaspoelie verwijder.
Dus eerst tot zover. Hopelijk dit weekend een vervolg.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor tim1993 » 23 sep 2020, 11:35

Yes, die poelie moet je er vanaf halen zodat je de kappen eraf kan halen. Als je geen slagmoersleutel hebt kan het wel een uitdaging zijn omdat je feitelijk de motor dan meedraait.

Zou even checken of G12 wel geschikt is voor PSA motoren. Normaal gebruik je blauwe koelvloeistof bij alles anders dan VAG autos.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Wipneus » 23 sep 2020, 11:54

Bedankt voor de tip.
Koelvloeistof heb ik lang gezocht wat er in moest. Maar ik kon geen eenduidig antwoord vinden. Er waren meerdere mensen op het internet die zeiden als het maar roze is.
Ik zal nog een oproepje doen.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Wipneus » 24 sep 2020, 13:21

Heb het even in een ander onderwerp geplaatst:
https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=33220
Dus toch andere koelvloeistof gekocht, namelijk:
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/183/coolant-26/98/
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Wipneus » 28 sep 2020, 11:33

Gisteren weer verder gegaan met de distributieriem. Van de week ook een slagmoersleutel gehaald voor de poelie op de krukas. Nou het viel nog niet mee. We hebben hem alsnog vast moeten zetten met een schroevendraaier en met een sleutel en hamer los moeten tikken. Samen met de slagmoersleutel is het toen gelukt. Met mazzel zat de markering ook nog precies op zijn plek. Boven bij de nokkenas ook twee markeringen gezet.
Afbeelding

Volgende stap was de spanrol.
Afbeelding

Spanrol los gemaakt en het blokje met het veertje weggehaald, staat natuurlijk onder spanning.
Afbeelding

Daarmee was de spanrol en riem makkelijk te verwijderen.
Afbeelding

Waterpomp schroef je er ook zo af, stuk of 5 boutjes. Komt natuurlijk wel wat koelvloeistof uit.
Afbeelding

Oppervlakte schoongemaakt voor de nieuwe pakking.
Afbeelding

En alles weer gemonteerd. Om de veer van de spanrol er weer op te krijgen moet je wel een keertje flink boos worden zeg. Is vast een foefje voor, maar met vaak proberen hem er weer op te drukken is het ook gelukt.
Dat gaat om de blauwe pijl. Bij de rode pijl zit de spanrol vast aan de andere kant. Een bout die in een gleuf zit, waardoor de spanrol in zijn geheel kan bewegen. Deze heb ik nu vast gezet, maar volgens mij spant hij dan nu niet autoamtisch meer. Want het mechanisme zit volgens mij nu vast geklemt door de bouten die ik heb aangedraait. Dus zodra ik het Haynes boek binnen heb zal ik nog even opzoeken hoe die spanrol vastgezet moet worden.
Afbeelding

De riem zag er nog heel goed uit die er van af kwam. Logisch, want Martijn wist me te vertellen dat die nog maar 1000km gelopen had. Wel al 10 jaar oud, dus vandaar vervangen.
De schoepen van de waterpomp waren niet mooi meer. Eerste keer dat ik een gebruikte zie, dus ik weet niet wat normaal is. Maar het voelt in ieder geval goed om die ook vervangen te hebben.
Afbeelding

Olie en filter ook gedaan en gestart. Hij loopt hartstikke mooi. We constant behoorlijk wat witte rook uit de uitlaat. Ik ga nu eerst de remmen en verlichting nalopen en daarna maar eens kijken of de rook verdwijnt als de motor een keer goed warm is geweest. Dan op naar de APK.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Brownie » 28 sep 2020, 21:17

Goed bezig en mooi verslag!

Kan je ruiken of de witte rook eerder water of benzine is? In geval van benzine komt het mogelijk gewoon door oude benzine.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Distributieriem vervangen (verslag)

Berichtdoor Wipneus » 04 okt 2020, 10:12

Bedankt Brownie!

Het viel niet enorm op dat de rook ergens naar rook. Ik denk toch een keertje warm laten worden, kijken of het blijft of niet. Spannend!

Het Haynes boek is binnen, dus ik heb even opgezocht hoe het zat met de spanrol. Even uit mijn hoofd:

- De spanrol (met veer) op de riem zetten. De motor met de hand een slag laten maken.
- Vervolgens de spanrol vast zetten en de motor laten draaien tot hij warm is.
- Motor uit en de spanrol weer lichtjes los draaien.
- De motor twee slagen laten maken met de hand
- Vervolgens de spanrol weer vastzetten.

Hij zit er nu eerst om, dus ik rij hem naar het APK station en als ik terug ben zal ik de spanrol weer lichtjes los en draai ik de motor twee slagen.
Dan lijkt het me dat hij goed op spanning zit.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten