Remmen + deuren

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Remmen + deuren

Berichtdoor Wipneus » 04 okt 2020, 10:45

Gisteren weer verder gegaan met de 305 select.
Nadat ik vorige week de distributieriem heb vervangen (https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=51&t=33219) heb ik gisteren de remmen gedemonteerd. Ze liepen teveel aan. Het dashboard zit ook weer in elkaar en de verlichting achter werkt weer.

De remmen demonteren was vrij eenvoudig.
Afbeelding

Eerst de blokken eruit gehaald, door de twee clippjes te verwijderen die over de remblokken lopen.
Vervolgens zat er een borgpen op 1 zijde die een metalen strip tegenhield waar de remblokken op ruste.
Met de borgpen we ken je het metalen stripje opschuiven en de remblokken er zo uitpakken.
Daarna de 2 bouten los gemaakt waarmee de remklauw gemonteerd zat. Ik zat eerst bij de verkeerde.
Dat waren 2 vijkant bouten. Die moet je dus niet hebben.
Afbeelding

Ik heb geen revisie setje en ik had geen remvloeistof. Dus ik wilde de cilinder laten zetten, aangezien ik niet kon ontluchten zonder extra remvloeistof.
Het was beter geweest om deze er even af te halen natuurlijk. Maar ik heb 6-8 keer de remcilinder uitgeduwd met het rempedaal.
Vervolgens weer terug gedrukt met een waterpomp tang en een blokje hout tegen beschadigingen.
Afbeelding

Misschien niet de netste manier, maar hij loopt niet veel minder aan. Ik ben benieuwd of het goed genoeg is voor de APK, anders moet de remcilinder toch even uit elkaar denk ik.


Dan nog de deuren. De twee rechter deuren sluiten niet goed. Als ik ze dichtdoe dan klemmen ze niet maar ' stuiteren' ze gewoon weer terug. Als ik ze wat harder dichtdoe of heel zachtjes met beleid, het maakt niet veel uit. Hij pakt 1 op de 10 keer.

Als ik zelf het haakje probeer vast te klikken dan voel je dat je een veer in drukt, maar hij 'klikt' niet. Dus als ik loslaat slaat hij gewoon weer terug.
Afbeelding

Na verschillende keren proberen klikt hij ineens wel en blijft hij vast staan. Maar dit gebeurt dus vaker niet dan wel.
Afbeelding

Ik heb hem los gemaakt, maar toen kwam ik erachter dat het alleen heel erg lastig is om hem er weer goed in te krijgen. Met het palletje die naar de deurhendel gaat.
Heeft iemand nog tips hiervoor? ik heb er al wat kruipolie tegenaan gegooid, maar dat hielp niet. Ik kan me nog herinneren dat mijn 405 hetzelfde kwaaltje had.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remmen + deuren

Berichtdoor Wipneus » 04 okt 2020, 20:39

De auto staat bij mijn vader in de schuur en nou kon hij het niet laten om vanmiddag bezig te gaan.
Hij heeft het binnenwerk bekeken in de deur en trof daar een systeem aan met veertjes e.d.
Het vet wat daartussen zat was wat opgedroogd en stijver/plakkeriger geworden.
Hij heeft de zaak ingespoten met kruipolie en het systeem een paar keer bewogen.
Daarna sloten de deuren perfect keer op keer.

Dus dat betekend dinsdag naar de keuring. Spannend!
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remmen + deuren

Berichtdoor Leeuwtje » 04 okt 2020, 21:28

Dat probleem heeft 1 van de achterdeuren van mijn 205 ook die moet je soms 10 x dichtgooien voordat deur dicht zit. Van de week deurpaneel maar eens demonteren en hopen dat met wat kruipolie op het binnenwerk het probleem te tackelen is.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: Remmen + deuren

Berichtdoor tim1993 » 05 okt 2020, 10:24

Bij de remklauwen zorgen de glijpennen vaak ervoor dat de boel blijft aanlopen. Die dus even gangbaar maken met wat nieuw vet.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Remmen + deuren

Berichtdoor Wipneus » 05 okt 2020, 13:20

Bedankt Tim, het leek nu eerst goed genoeg. Glijpennen heb ik niet goed bekeken. Morgen eerst naar de APK. Zal zonodig de glijpennen nog even inspecteren.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten