Hallo Allen,
Eind vorig jaar heb ik mijn 305 een verse APK gegeven.
Daarnaast de deuren weer gangbaar gemaakt, distributie vevangen, olie en filters, waterpomp etc.
Sinds afgelopen weekend is hij weer uit de winter/overgangsregeling stalling.
Het volgende punt is het zonnedak. Deze lekt. Hij was al afgetapet, maar in de laatste dagen kwam het water toch weer naar binnen als het echt los ging.
Gelukkig zat er een tweede zonnedak bij de auto en in plaats van nieuwe tape ben ik daar mee aan de slag gegaan.
Deze moet er in:
Op het eerste gezicht zag hij er erg goed uit, maar bij nadere inspectie had hij toch wel wat roest her en der, maarja wat verwacht je ook.
Ik heb dus de dikste roest verwijderd en kritische plekken helemaal kaal gemaakt.
Het is de eerste keer dat ik zoiets doe. Dus ik probeer wat info te vinden op internet wat betreft tips. Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik heb noverox besteld en plamuur.
Op foto 3 is namelijk te zien dat de rand niet helemaal meer intakt is en er zit een gaatje boven in de goot (niet op de foto). Dus mijn plan is om de meeste plekken met noverox te behandelen en het gaatje te vullen.
Het oude zonnedakje is er ook uit! Dat was een klus want het hemeltje moest daarvoor los. En deze was erg krokant geworden op de hoeken waar het gelekt heeft. Deze moet dus ook vervangen worden.
Aangezien ik niet verwacht dat ik nog een nieuwe kan vinden ben ik van plan zelf iets te gaan maken. Vandaar dat ik het oude hemeltje zo heel mogelijk eruit wil krijgen om een goed patroon van te maken.
Zoals je op de foto's kan zien zijn deze al aardig aangetast. Hij ligt inmiddels al in 2 stukken. Hopelijk worden het er niet meer.
Bij het oude zonnedakje waren 3 van de 4 afwatergaten totaal verroest, niks meer van over. Dus die was ook niet meer te redden. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken de volgende keer.
Heeft iemand tips voor mij wat betreft het hemeltje? Waar zou ik bijvoorbeeld materiaal/stof (nouja het is niet echt stof) kunnen vinden waarui ik een nieuwe kan snijden? Ik woon in Groningen.
Alvast bedankt.
Volgend weekend het nieuwe zonnedakje behadelen, herstellen en in de primer en verf zetten. Daarnaast het laatste deel van het oude hemeltje uit de auto halen. Hopelijk in 1 stuk!
*edit* Wat me opviel bij het verwijderen van het oude zonnedak is dat het dakje goed open ging, maar daarna niet meer dicht ging. De motor draaide wel beide kanten op, maar bij het dicht gaan leek het alsof hij de kabelwegdrukte en niet het dak sloot. Ik heb er verder nog geen aandacht aan besteed. Is dit misschien een bekend probleem?
Cheers,
Harmen