Pagina 1 van 2

Gegevens 305 GT en hoeveel zijn er nog in NL

BerichtGeplaatst: 14 nov 2005, 20:05
door Joliet Jake Blues
ik zou graag willen weten of er iemand een 305 GT heeft of er een weet of zijn deze nooit in nederland geleverd ik kan mij namelijk niet herinneren ooit een GT te hebben gezien.

eigenlijk wil ik wel weten welk type 305 de forum leden in bezit hebben of hebben gehad.

Ik zal zelf het spits afbijten:

305 SR 1.6
+
305 GTX

BerichtGeplaatst: 14 nov 2005, 21:09
door Hans
Is wel in nederland geleverd,heb er ooit eens 1 ingeruild die bijna niet te verkopen was door zijn vreselijk lelijke kleur (bleu calypso) was als ik me niet vergis eentje uit 1985.
Ben er mee op vakantie geweest toen en vond het een vreselijk fijne auto.en zeer snel(voor toendertijd)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2005, 23:41
door Idranor
Iemand die ik ken van het Ritmoregister werkt bij een Peugeotgarage (als ik me niet vergis) en heeft het afgelopen jaar nog een GT naar de sloop gebracht. Volgens mij was de motor aan z'n eind. in ieder geval zijn ze wel geleverd in NL, maar ik heb er lang geen meer gezien. De GTX is algemener, gok ik.

Overigens heb ik ook een 305GTX.

Re: 305 GT

BerichtGeplaatst: 15 nov 2005, 23:48
door wowo
Er staat er een te koop in .fr voor een leuke prijs;
http://www.webcarcenter.com/occasion/pe ... 30356.html

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 nov 2005, 00:41
door Joliet Jake Blues
Er staat er een te koop in .fr voor een leuke prijs


Das dus niet in NL.
Is de GT ook na '85 geleverd/ gebouwd of is ie vervangen door de SR 1.6?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2005, 01:08
door Idranor
Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?! :shock:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 nov 2005, 23:47
door Joliet Jake Blues
Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?!


Das echt te Fout.
Doe er dan een paar mooie velgies onder.
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 nov 2005, 23:57
door wowo
Das echt te Fout.



Hoho! Misschien spinnen ze wel! 8)

BerichtGeplaatst: 17 nov 2005, 00:03
door Joliet Jake Blues
Hoho! Misschien spinnen ze wel!


Dat zou wel het toppunt van slechte smaak zijn. :oops:
Spinner wieldoppen kunnen maar op 1 auto: :shock:
De BMW 1serie dan heb je de ultieme "ik wil wel maar ik kan niet" wagen :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 17 nov 2005, 00:26
door JD
Idranor schreef:Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?! :shock:


Ben benieuwd hoe de velgen er aan de andere kant uit zien, zouden die allebei nog weer anders zijn? :lol:

BerichtGeplaatst: 17 nov 2005, 14:03
door Idranor
Ik vind de originele GTX-velgen erg mooi! Die zaten blijkbaar niet onder de GT?

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 13:31
door Bert
Hieronder enige wetenswaardigheden over de vershillen tussen de 305 GT en de 305 GTX

Verschillen van de XU5S (305GT) motor modeljaar '85 en de XU9S(305GTX) motor vanaf modeljaar '85

- Cylinderblok gelijk aan de XU5J ( met aansluiting voor oliepeilsonde).
- 3 motorblokken zijn gelijk ( 205GTI - 305GT - 305GTX )
- Draaiend gedeelte :
Krukas met een slaglengte van 88mm, diameter van de drijfstanglagerkappen 50mm i.p.v. 45mm.
- Kortere drijfstang ( 143mm i.p.v 150,5 mm )
- Drijfstanglageschalen met grotere diameter: 50 mm i.p.v. 45 mm.
- Zuigers met platte kop.
- Vliegwiel met nieuwe groef voor B.D.P. (radiaal).

CYLINDERKOP:
- Grotere inhoud van de verbrandingskamer: 50,3 cub.cm i.p.v 33,3 cub.cm.
- Grotere inlaatkanalen (31 mm i.p.v. 28 mm)
- Breedte van de inlaatklepzetels verminderd ( 2,05mm i.p.v. 2,8mm )
- Uitsluitend CURTY - cylinderkoppakking

- DISTRIBUTIE:
- Nieuwe nokkenas ( lichthoogte 10,3mm)
- Kortere kleppen (*),inlaat 103,5mm i.p.v. 109,3mm, uitlaat 103,1mm i.p.v. 108,7mm
- Kleinere diameter van de inlaatklepkoppen (39,5 mm i.p.v. 40mm)

SMERING:
- Motorcarter, type XU5J (met temperatuurzender) , ook bij 305GTX

- Inlaatspruitstuk met grotere kanalen ( 31mm i.p.v. 28MM)
- Solex 34-34 Z1 carburateur met beluchting van vlotterkamer

- INFORMATIE DIAGNOSESYSTEEM:
- Sensor en diagnosestekker, type XU5J
- Olietemperatuurzender, type XU5J
- Oliedrukcontact, type XU5J

- Uitlaatspruitstuk met tussenwand , type XU5J
- Electrische motorventilator 200W
- Motorsteun , type XU9D (305D - vloeistofgevuld)

VERSCHILLEN VAN DE XU5S (305GT) motor modeljaar '84 en de XU5S motor modeljaar'85. (305GT + automaat)

Cylinderblok: voeringen met grotere dikte (6mm i.p.v. 4,5mm).
Onderlinge verwisselbaarheid: het vliegwiel van de oude uitvoering kan worden vervangen door dat van de nieuwe uitvoering op voorwaarde dat tevens de sensor en de diagnosestekker van de nieuwe uitvoering worden gemonteerd

- Cylinderkop: de breedte van de inlaatklepzetel is verminderd (2,05mm i.p.v 2,8mm)
ONDERLINGE VERWISSELBAARHEID: de klepzittingen van de nieuwe uitvoering kunnen worden gemonteerd ter vervanging van de zitting van de oude uitvoering.

- DISTRIBUTIE: Nokkenas en nokkenastandwiel zijn gepaard en mogen niet afzonderlijk worden vervangen.

- INFORMATIE EN DIAGNOSESYSTEEM:

- Oliepeilsonde , type XU5J
- Sensor en diagnosestekker, type XU5J. (beiden gelijk aan 205GTI)

- Uitlaatspruitstuk met tussenwand, type XU5J
- Koppel 14mkg DIN of 135Nm ECE bij 3250/min i.p.v 13,7mkg DIN of 132 Nm ECE bij 3750/min.

tot zover mijn wetenschap over de 305 GT en 305 GTX.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 14:02
door Idranor
Oef das wel een beetje technisch voor iemand als ik Bert! Maar begrijp ik goed dat de motorinhoud van de GT gelijk is aan die van de GTX? Ik dacht dat in de GT een 1600cc motor zat?

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 14:49
door Bert
is inderdaad een beetje technisch:
moest ff zoeken maar toch de GTX erbij gevonden.
de XU5S = 1580 cc (305GT)
de XU9S = 1905 cc (305GTX)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 15:13
door Bert
Gevonden !!!

305GTX
algemene gegevens van de motor:

- type: 159A (XU9S)
- plaatsing: dwars, 30gr. naar achteren gekanteld
- aantal cylinders: 4
- Boring x Slag (mm): 83 x 88
- Cylinderinhoud (cc): 1905
- Compressieverhouding: 9,3 : 1
- Min. Octaan getal: 96
- Max. vermogen bij toerental: 76kW bij 5600/min
- Max. koppel bij toerental: 159Nm bij3000/min
- Max. Toerental: 6000/min
- Cylinderkop van aluminiumlegering: Met kappen voor de nokkenaslagers
- Kleppen: kopkleppen bediend d.m.v stoters
- Cylinderblok van aluminiumlegering: onder druk gespoten
- Cylindervoeringen : nat, verwisselbaar
- Zuigers van aluminiumlegering: met zuigerpen vast in drijfstang
- Zuigerveren: 3, waarvan 1 olieschraapveer
- Gesmeed stalen drijfstangen: zonder pistonpenbussen
- Krukas: met geintegreerde contragewichten
- Distibutie: met getande riem
- Nokkenas: bovenliggend, vijfmaal gelagerd in de cylinderkop
- inlaatklep opent voor B.D.P. : -3gr.
- Inlaatklep sluit na O.D.P. : 46gr.
- uitlaatklep opent voor O.D.P. : 40gr 48min.
- uitlaatklepsluit na B.D.P. : 2gr. 12min.
- Luchtfilter : droog
- Type : AP-AC-AT 2151
- Smering: Druksmering m.b.v. tandwielpomp
- Oliefilter(metrische schroefdraad) : Purflux LS468
- Max. inhoud van het motorcarter : 5Ltr
- Benzinepomp : mechanisch, met membraan
- Carburateur (solex)34/34 Z1, gemerkt 381
- Koeling : Centrifugaalpomp + electrische koelventilator
- Totale inhoud van het koelsysteem : 6,7 Ltr
- Radiateur : Aluminium koelblok
- Ventilateur : electrisch
- Stroomverdelerkromme : C001 , D001
- Vaste vooronsteking : 10gr.
- Bougies met conisch afdichtvlak : Bosch H6DC, Champion S279YC, Peugeot CC8

Zo dit is weer heel wat info voor vandaag :wink: ik hoop dat jullie er iets aan hebben, en misschien werkt het wat onduidelijkheden weg over de verschillende motoren. Deze info heb ik gekregen in ik denk 1985 ( het laatste jaar dat ik in de garage werkte.) tijdens een technische cursus in utrecht (uraniumweg)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 18:22
door Joliet Jake Blues
Leuk die technische weetjes.
Ik heb de Vraagbaak ook :mrgreen:

Maar toch ff back to the point,
Wie hier heeft er een 305 GT (gehad)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 21:49
door Joliet Jake Blues
Weer wat gevonden.
Volgens de vraagbaak P.H.Olving op pagina 28:
De 1580cc en de 1905 c motoren zijn constructief aan elkaar verwant. De 1580cc-motor (type 171 (XU5s) of B1A (XU51C)) werd het erst in de 305 GT ingebouwd. Later kwam de 305 Automatic met de zelfde motor, evenals de 305 SR in 1986, die de 305 GT opvolgde.

Dus de GT is tot en met Model jaar 85 geleverd daarna vervangen door de SR 1.6 die ik heb.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2005, 22:30
door Idranor
Is uberhaupt bekend of er nog GT's zijn in Nederland? Blijkbaar zijn ze dun gezaaid, misschien een beetje op de achtergrond gedrongen door de GTX?

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 11:08
door Bert
dit is niet uit de vraagbaak hoor, heb ik echt op tijdens een cursus bij de importeur uitgereikt gekregen

BerichtGeplaatst: 19 nov 2005, 15:29
door Idranor
Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!

Bovendien worden we afgeleid van waar het in dit topic om gaat: hoe staat het met de 305's GT in Nederland?

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 02:21
door Joliet Jake Blues
Idranor schreef
Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!

Bovendien worden we afgeleid van waar het in dit topic om gaat: hoe staat het met de 305's GT in Nederland?


Ik heb ook al een keer getracht he Topic terug te brengen en IDD heeft iemand de topic naan veranderd het gaat mij eigenlijk niet om techniesch gegevens al is het wel interessant,maar daar heb ik een Vraagbak voor.

Bert schreef
dit is niet uit de vraagbaak hoor, heb ik echt op tijdens een cursus bij de importeur uitgereikt gekregen

Ik wilde je niet beledigen hoor ik wilde alleen maar ff zeggen dat het vrij Off-Topic was.

Het gaat er dus om of er nog 305 GT's in NL zijn

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 03:12
door Gilletti
Idranor schreef:Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!


Hoezo "weer"?
Wat een drama zeg. :roll:

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 11:35
door JT
Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

:D

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 13:01
door Joliet Jake Blues
JT schreef
Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

Ik persoonlijk niet hoor :D maar het is wel verwarrend zeker als je gefixeert bent op een titel en die staat er ineens niet meer bij.

En de titel Klopt niet :x

Het gaat er dus om of er nog 305 GT's in NL zijn

Leuk die technische weetjes.
Ik heb de Vraagbaak ook

Maar toch ff back to the point,
Wie hier heeft er een 305 GT (gehad)

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 13:24
door Gilletti
JT schreef:Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

:D


Nee.

Ik ben het er mee eens dat door de wijziging van topic titel het nu niet meer de lading dekt waarvoor het topic eigenlijk om begonnen is.

Echter als je "Berichten sinds laatste bezoek" aanklikt heb je direct alles wat nieuw is, dus ik zie echt niet in waarom het niet meer terug vinden een probleem zou zijn. En ook als je de sectie 305 opent dan staan de recentste topics bovenaan.

Ben overigens ook niet degene die in het eerste geval aan het topic heeft lopen sleutelen.
Om iedereen gerust te stellen heb ik het dit keer wel gedaan.
Hopelijk kan men het nog terug vinden... :wink: