Pagina 1 van 1

lek in koelsysteem - goed blok gevraagd

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 15:55
door Ronald504
Help, 305 uit 1980

Sinds 2 weken is het koelsysteem lek. In eerste instantie stopmiddel in de radiateur gegooid, maar helaas blijf koelvloeistof verliezen. Alle slangen gecheckt, intereur kachel etc. nergens zie ik iets lekken. Helaas kom ik dan tot de conclusie dat de koppakking het begeven heeft en vloeistof via de cylinders verdwijnt. Reparatie van een blok wat zo'n 280.000 km heeft gelopen lijkt mij niet zinvol, einde auto?

Wellicht is er ergens nog een gereviseerd blok te krijgen. Ik wil graag nog even in de 305 rijden. Kan iemand me verder helpen.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 16:05
door Brownie
Nee, niet einde auto. Einde blok misschien, maar de 305 wordt al zo zeldzaam.
Ik kan je niet verder helpen hiermee, maar andere PSA blokken passen er mogelijk ook in hoor. Je kan de sloper in Nagele (NOP) proberen.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 16:06
door Dick
Als de auto nog in goede staat is is revisie of het vervangen van het blok toch altijd de moeite waard?

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 18:32
door Bert
heb je al gekeken naar het kleine (vierkante) ringetje achter de plaat waar de waterpomp op gemonteerd zit ???

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 19:36
door Joliet Jake Blues
Een 305 van de eerste generatie (serrie 1) zijn Nederland zeer zeldzaam :D dus zeker de meite om te repareren :wink: .
De 305 serrie 1 maakt gebruik van de zogenaamde XR blokken die ook in de 304 gebruikt zijn, de hele auto is techniesch vrijwel gelijkaan de 304.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 19:38
door Bert
de 305 motoren zijn zowel van de serie 1 als de serie 2 afgeleid van de 204/304 oftewel de XL3 en de XL5 motor alleen in de GT en de GTX liggen de XU motoren en die zijn aanmerkelijk anders van opbouw.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 19:43
door Joliet Jake Blues
de 305 motoren zijn zowel van de serie 1 als de serie 2 afgeleid van de 204/304 oftewel de XL3 en de XL5 motor alleen in de GT en de GTX liggen de XU motoren en die zijn aanmerkelijk anders van opbouw.

Klopt ook de XL mtoren zijn gebruikt.
Maar de XU motor ligt ook in de Automatic en in de SR en GR vanaf '86

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 20:17
door folkert
Check eerst even of je koppakking inderdaad lek is : aandachtspunten zijn dan 1. witte rook en een zoetig geurtje in de uitlaatgassen (wel bij een warme motor checken, dus ff een stuk rijden) en 2. de bekende mayonaiseafzetting in de olievuldop en 3. afpersen van het hele systeem; dat kost weinig bij een garage.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 23:06
door Bert
als je vanaf de onderzijde naar de waterpomp kijkt, en het is daar vochtig, kun je er zeker van zijn dat het rubberpakkingringetje op is . De waterpomp bij een XL3 / XL5 motor zit namelijk op een losse plaat gemonteerd, deze plaat zit met 4 bouten ( dop11) op het motorblok gemonteerd. Tussen deze plaat en het motorblok zit een rubber-ring, deze ring wil na verloop van tijd dunner worden door inwerking van o.a koelmiddel / koelvloeistof.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2005, 13:01
door Marius
en ook al is het de koppakking is, is dit toch met een dagje sleutelen te maken, heb je het juiste gereedschap en kennis, zelfs wel in een halve dag.

als de motor verder goed is, geen/weinig olie verbruikt, lekker draait, dan is een dergelijke reparatie nets vergeleken met de kosten van een ruilmotor, waarbij trouwens nog maar de vraag is wat je er dan weer in hangt.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2005, 14:11
door Idranor
Dick schreef:Als de auto nog in goede staat is is revisie of het vervangen van het blok toch altijd de moeite waard?


Helemaal mee eens!

Verder heb ik er helaas niet zo veel verstand van maar het lijkt er toch op dat de huidige motor nog niet weg hoeft. Overigens denk ik dat deze auto uit 1982 komt en niet uit 1980, maar misschien verandert dat niets aan de situatie.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2005, 13:17
door Ronald504
Lek gevonden, te lullig voor woorden, de radiatordop werkte niet goed meer, nieuwe dop en ik kan weer genieten.

Dacht even dat het gedaan was. Dank voor al jullie tips!

BerichtGeplaatst: 21 dec 2005, 13:58
door Steven
Als de motoren uit een 304 gelijk zijn aan die uit een 305, is het dan mogelijk om in een 304 cabrio een motor te leggen uit een 305 zonder heel veel aanpassingen te moeten doen?? Zijn de versnellingsbak dezelfde, motorophanging,.... of moet dit alles uit de 305 mee overgebouwd worden?

BerichtGeplaatst: 21 dec 2005, 15:37
door Bert
de motorophanging van en 304 is (gedeeltelijk) anders dan van een 305 , maar door de div. delen van de 304 motor te wisselen met die van de 305 kun je de 305 motorophanging waarschijnlijk wel aanpassen aan die van de 304

BerichtGeplaatst: 21 dec 2005, 19:35
door Joliet Jake Blues
De ophangingen van de XR en XL zijnvoor de 304 en 305 serie 1 toch gelijk?
Voor 305 serie 2 is moest namelijk de voorant aangepast worden om de XU motoren te kunnen passen, toen zijn er ook andere motorsteunen op de XR/XL motoren gezet dus een motor uit een serrie 1 moet zonder veel aanpassig onder de kap van een 304 kunnen.
:wink:

BerichtGeplaatst: 22 dec 2005, 09:15
door Steven
hmmm.... serie zou dus moeten lukken, maar om zo ene te vinden en dan nog met goede motor??? 't zal iets voor volgende zomer worden denk ik.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2005, 19:43
door Bert
is heel simpel eigenlijk, zet ze naast elkaar, kijk en vergelijk :-|

BerichtGeplaatst: 31 dec 2005, 18:17
door AMPlas
als ik me niet vergis staat er op marktplaats een compleet blok te koop

of anders op speurders

succes