Allereerst, ik ben een afvallige.

Na diverse Peuzen heeft mijn laatste me doen besluiten om de komende vier jaar een andere leaser te rijden. Ik had een 306 XT 1.8i 16v Break uit 2001. Wilde een 2 liter, maar die was er al niet meer. Waarom wilde ik een 306 terwijl de 307 hatchback net uit was?
Eén woord: Break. Die was er nog niet van de 307.
Voor de break had ik, zie mijn “even voorstellen” topic:
104, Samba, 106, 306 sedan. Daar tussendoor natuurlijk ook andere merken.
Tijdens de afgelopen vier jaarheb ik nog een jaartje een groene 504 coupé gehad.
TF-XG-55. Wonderschone auto, maar o zo slecht qua electriek, carrosserie en balken.
En dat terwijl de auto in 98-99 al volledig was gerestaureerd!!!
Maar goed, zelf heb ik ook nog een deelrestauratie laten uitvoeren: het LV scherm en het binnenscherm waren door en door rot. Tevens een deel avn de balk LV laten vervangen.
Na enkele electrische storingen, waar dealer Nefkens niet eens meer uit kwam, besloot ik de wagen maar weg te doen.
O ja, Classic Car Solutions, een eenmanszaak/hobby-ist wist binnen een half uur de storing te vinden (en op te lossen), waar Nefkens na twee dagen dus nog niet uit was gekomen!
Tja, je moet de handigheid, ruimte en tijd hebben om zelf aan een klassieker te werken. Heb je dat niet, dan moet je het laten doen. En dat ging uiteraard ook niet, was ook niet de bedoeling…
Wat er aan de 306 Break mankeerde waardoor ik nu een Focus II rij, leg ik nog wel uit in een apart topic. Teveel voor nu.

Waarom dit alles in het 305 subforum? Idranor en Voiture weten er al van.

Ik heb dus een leaser, daarover betaal je de fiscale bijtelling. Geen probleem. De eerste 500 km zijn vrij van belastingheffing. Mooi.
Iedere km daarboven zorgt voor een kostenpost van 22% van de catalogusprijs. Totzover niets nieuws en niets verontrustends. Wie prive met de auto rijdt, betaalt, soit.

Waar het me om gaat, is dat ik de komende jaren niet veel prive kilometers zal gaan maken. De redenen zijn te prive om te vermelden. Maar we hopen over een paar jaar weer volop prive kilometers te gaan maken. Misschien zelfs wel in een 308. Als die ooit nog komt….
Ik vrees echter wel boven de 500 km uit te gaan komen. Teveel om met creatief boekhouden “ op te lossen”.
Dus, hoe voorkom je die iets teveel prive kilometers? Met een eigen auto.
Maar om een dure auto te kopen vanwege de bijtelling gaat me net te ver.
Ik heb het volgende plan bedacht: FOM.

FOM staat voor Fiscale Ouwe Meuk.

Ik ga een wagentje van nog geen € 1.000 kopen, die een jaar mee moet, en in dat jaar maximaal zo'n 2.000 km hoeft te lopen. Moet toch kunnen? Kan hij langer mee? Mooi!
Nu rij ik Ford, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in ouwe Fordjes.
Terwijl Peuzen motorisch bijna onverslijtbaar zijn.
Mijn idee ging uit naar een 309 vanwege hetgebruiksgemak. Maar Idranor, de 305 ambassadeur op het Autoweek forum, hamert er maar op dat een 305 een veel betere en mooiere optie is. Zeldzamer ook.
Maar minder praktisch voor wat betreft tuinzooi naar de stort brengen…

Mijn vragen aan jullie:
Is een 305 hiervoor geschikt? De auto zal wel geregeld worden gebruikt, zal niet weken stilstaan.
Is een 305 een starten en lopen auto?
Hoe is in het algemeen het electriek?
En roest? Halen ook zulke no-budget auto’s als ik zoek een 2e APK?
Hebben jullie nog andere tips?
Ik heb geen haast, wil de auto iin mei aanstaande van mijn vakantiegeld kopen. Jaja, dat is hoger maar ik wil niet alles uitgeven…
Alvast bedankt voor jullie adviezen en excuus voor het lange verhaal.
ZEN (Elmer)