Pagina 1 van 2

Een 305, ook voor mij? Graag jullie tips!!!

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 16:38
door ZEN
Beste Peugisten,


Allereerst, ik ben een afvallige. :shock:

Na diverse Peuzen heeft mijn laatste me doen besluiten om de komende vier jaar een andere leaser te rijden. Ik had een 306 XT 1.8i 16v Break uit 2001. Wilde een 2 liter, maar die was er al niet meer. Waarom wilde ik een 306 terwijl de 307 hatchback net uit was?

Eén woord: Break. Die was er nog niet van de 307.

Voor de break had ik, zie mijn “even voorstellen” topic:
104, Samba, 106, 306 sedan. Daar tussendoor natuurlijk ook andere merken.

Tijdens de afgelopen vier jaarheb ik nog een jaartje een groene 504 coupé gehad.
TF-XG-55. Wonderschone auto, maar o zo slecht qua electriek, carrosserie en balken.
En dat terwijl de auto in 98-99 al volledig was gerestaureerd!!!
Maar goed, zelf heb ik ook nog een deelrestauratie laten uitvoeren: het LV scherm en het binnenscherm waren door en door rot. Tevens een deel avn de balk LV laten vervangen.
Na enkele electrische storingen, waar dealer Nefkens niet eens meer uit kwam, besloot ik de wagen maar weg te doen.
O ja, Classic Car Solutions, een eenmanszaak/hobby-ist wist binnen een half uur de storing te vinden (en op te lossen), waar Nefkens na twee dagen dus nog niet uit was gekomen!

Tja, je moet de handigheid, ruimte en tijd hebben om zelf aan een klassieker te werken. Heb je dat niet, dan moet je het laten doen. En dat ging uiteraard ook niet, was ook niet de bedoeling…


Wat er aan de 306 Break mankeerde waardoor ik nu een Focus II rij, leg ik nog wel uit in een apart topic. Teveel voor nu. :x


Waarom dit alles in het 305 subforum? Idranor en Voiture weten er al van. 8)

Ik heb dus een leaser, daarover betaal je de fiscale bijtelling. Geen probleem. De eerste 500 km zijn vrij van belastingheffing. Mooi.
Iedere km daarboven zorgt voor een kostenpost van 22% van de catalogusprijs. Totzover niets nieuws en niets verontrustends. Wie prive met de auto rijdt, betaalt, soit. :wink:

Waar het me om gaat, is dat ik de komende jaren niet veel prive kilometers zal gaan maken. De redenen zijn te prive om te vermelden. Maar we hopen over een paar jaar weer volop prive kilometers te gaan maken. Misschien zelfs wel in een 308. Als die ooit nog komt….

Ik vrees echter wel boven de 500 km uit te gaan komen. Teveel om met creatief boekhouden “ op te lossen”.
Dus, hoe voorkom je die iets teveel prive kilometers? Met een eigen auto.
Maar om een dure auto te kopen vanwege de bijtelling gaat me net te ver.


Ik heb het volgende plan bedacht: FOM. :?:

FOM staat voor Fiscale Ouwe Meuk. :-)

Ik ga een wagentje van nog geen € 1.000 kopen, die een jaar mee moet, en in dat jaar maximaal zo'n 2.000 km hoeft te lopen. Moet toch kunnen? Kan hij langer mee? Mooi!
Nu rij ik Ford, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in ouwe Fordjes.
Terwijl Peuzen motorisch bijna onverslijtbaar zijn.

Mijn idee ging uit naar een 309 vanwege hetgebruiksgemak. Maar Idranor, de 305 ambassadeur op het Autoweek forum, hamert er maar op dat een 305 een veel betere en mooiere optie is. Zeldzamer ook.
Maar minder praktisch voor wat betreft tuinzooi naar de stort brengen… :wink:


Mijn vragen aan jullie:
Is een 305 hiervoor geschikt? De auto zal wel geregeld worden gebruikt, zal niet weken stilstaan.
Is een 305 een starten en lopen auto?
Hoe is in het algemeen het electriek?
En roest? Halen ook zulke no-budget auto’s als ik zoek een 2e APK?

Hebben jullie nog andere tips?

Ik heb geen haast, wil de auto iin mei aanstaande van mijn vakantiegeld kopen. Jaja, dat is hoger maar ik wil niet alles uitgeven…

Alvast bedankt voor jullie adviezen en excuus voor het lange verhaal.

ZEN (Elmer) 8)

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 17:26
door Brownie
Ik heb zelf geen ervaring met de 305, maar ik denk dat hij dezelfde problemen kent als alle oude peugeots. Dus roestgevoeligheid en elektrische storingen. Motorisch zijn ze, zoals je zelf al zegt, degelijk.

305 voor dagelijks gebruik

BerichtGeplaatst: 09 jan 2006, 20:17
door folkert
De 305 is een prima auto voor dagelijks gebruik - bij mij rijdt een 305 SR uit 1987 al 4 jaar ca 8000 km per jaar zonder problemen als 2e auto. Advies : zoek een nette type 2 met bij voorkeur een 1600 blok. De roestgevoeligheid valt enorm mee, het motortje is bij 176.000 km nog in prima staat (starten/lopen) en levert nog hele nette prestaties en het comfort is zeer bij de tijd : prima stoelen en dito vering. Ik ben vast van plan deze auto zo lang mogelijk door te rijden !

309

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 02:23
door Edzo
op gevaar af iedere 305 liefhebber in mijn nek te krijgen :mrgreen: zou ik toch voor de 309 gaan.
NIET omdat de 305 niks is, is een hele geslaagde en technisch goeie auto.
En ziet er klassiek uit, en rijdt lekker.

maar toch.....als je je gebruik ervan omschrijft, denk ik meer aan een 309.

Kan een hele hoop zooi in, achterbank plat, enorme klep open en laden maar.
Betrouwbare auto, roest weinig, je komt er overal mee, (de beste 'gewone' sahara-auto is volgens insiders de 309 diesel)
hij is licht t.o.v. de ruimte die hij biedt, en rijd vlot tot erg vlot. (niet het allerzwakste motortje nemen natuurlijk) .
En hij kost (bijna) niks in aanschaf.........
En hij is ook al bijna een klassieker (vind ik tenminste)
:wink:
youngtimer zoals ze dat noemen tegenwoordig (zie oldtimer)
onderdelen te vinden op heeeeeeel veel slopen, ongelofelijk veel 205 delen passen ook, of nog nieuw bij de dealer :evil:
groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 02:26
door Joliet Jake Blues
Ik gebruik mijn SR 1.6 uit '86 dagelijks
hij is nog kei hard nergens rot :D alleen wat oppervlakte roest op de raamstijlen bij de voorportieren
Electriesche storingen :!:
D'r zit op het noodzakelijke nagenoeg geen electra op afgezien van het dakraam en zelfs die doet het nog bij de SR :twisted:
Ik heb er iig nog geen last van gehad.

Mijn GTX uit '85 is een ander verhaal maar die is de laatste paar jaar niet zo netjes behandeld door de vorige eigenaar :cry: Maar dat ga ik goedmaken :D

Ik moet wel zeggen dat een 309 een veel prakticere keus is als je laadruimte wildt de achterbank van de 305 sedan is namelijk niet neerklapbaar maar je kunt ook nog altijd voor de 305 break kiezen

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 12:26
door Brownie
Als je op zoek bent naar een 305 break. Fernand heeft er nog eentje staan voor een prikje. Zit misschien wel iets werk aan. Zie:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3511

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 12:34
door ZEN
Dank voor jullie prettige adviezen! :-)

Een 309 wilde ik vroeger altijd al hebben, toen ik dus nog een Sambaatje reed.
Daarna is het er nooit meer van gekomen.
Tja, de 305 is een klassieker, de 309 inderdaad een youngtimer.
Mits in goede staat, anders is het meuk... :wink:


Maar met een Peugeot klassieker (504 coupe) heb ik enorm slechte ervaringen. Dus het woord klassieker in combinatie met Peugeot doet me huiveren... :roll: :shock:

Bij ons in de buurt (autobedrijf in Huizen) staat een 309 met deuk in het RA portier. Goud-beige, een 1.4i GR met 150.000 km voor € 950, incl een nieuwe APK.
Aanrader?

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 14:10
door Idranor
Nou zal ik dan ook nog maar eens iets zeggen?

Voor 1000 Euro kun je echt een prima roestvrije 305 vinden, qua roest moet je wel de tweede serie hebben dus!

En nogmaals, die zooi moet je gewoon met de Focus wegbrengen!

Verder rijd ik aardig wat km's (ondanks de 230.000 die al op de teller staan), toch wel een paar 1000 per maand, maar zo'n auto is toch ook gemaakt om mee te rijden! Natuurlijk moet je dan ook voor het onderhoud betalen, zo werkt dat bij auto's. Tot nu toe alleen een veerschotel moeten laten vervangen.

Electrische problemen heb ik nog niet gehad, op de afstandsbediening van m'n CV na dan. Die doet het soms (niet). :mrgreen:

Als je weinig km's rijdt, zoals je van plan bent, lijkt APK me geen enkel probleem. Als je tenminste geen afgeragde bak koopt, maar dat lijkt me sterk met jouw budget tenzij je je echt heel ernstig laat naaien... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 17:20
door ZEN
Idranor schreef:Nou zal ik dan ook nog maar eens iets zeggen?

Voor 1000 Euro kun je echt een prima roestvrije 305 vinden, qua roest moet je wel de tweede serie hebben dus!

En nogmaals, die zooi moet je gewoon met de Focus wegbrengen!

Verder rijd ik aardig wat km's (ondanks de 230.000 die al op de teller staan), toch wel een paar 1000 per maand, maar zo'n auto is toch ook gemaakt om mee te rijden! Natuurlijk moet je dan ook voor het onderhoud betalen, zo werkt dat bij auto's. Tot nu toe alleen een veerschotel moeten laten vervangen.

Electrische problemen heb ik nog niet gehad, op de afstandsbediening van m'n CV na dan. Die doet het soms (niet). :mrgreen:

Als je weinig km's rijdt, zoals je van plan bent, lijkt APK me geen enkel probleem. Als je tenminste geen afgeragde bak koopt, maar dat lijkt me sterk met jouw budget tenzij je je echt heel ernstig laat naaien... :mrgreen:



Jammer dat ze alleen wel nogal schaars zijn.
Vergeet niet dat ik de auto juist neem om zo weinig mogelijk prive kilometers met de focus te gaan rijden, zo min mogelijk bovend e 500 dus... :wink:

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 19:44
door Joliet Jake Blues
ZEN schreef
Bij ons in de buurt (autobedrijf in Huizen) staat een 309 met deuk in het RA portier. Goud-beige, een 1.4i GR met 150.000 km voor € 950, incl een nieuwe APK.
Aanrader?


Ik zou ff verder zoeken vaak heb je ze partikulier veel goedkoper.
:mrgreen:
Ik kocht mijn 309 ook een 1.4 5 deurs voor €500,-
Schade en roest vrij met slechts 120.00KM op de teller :wink:

Re: Een 305, ook voor mij? Graag jullie tips!!!

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 20:17
door Voiture
ZEN schreef:Beste Peugisten,


Allereerst, ik ben een afvallige. :shock:


ZEN (Elmer) 8)



Toch bijzonder dat je van het Peuzenforum gebruik mag maken. Wat kost dat je nu eigenlijk? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Om op je FOM terug te komen: ik raad je een 309 aan. Niet omdat ik een 305 niet mooi vind; integendeel! Maar de 305 is toch (bijna) een klassieker, met alle risico's van dien. Daarnaast, onderdelen van een 309 zijn makkelijker te krijgen én zijn goedkoper.

Re: 309

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 22:12
door Idranor
Nu heb je mij op je nek! :mrgreen:

Dturbo schreef:op gevaar af iedere 305 liefhebber in mijn nek te krijgen :mrgreen: zou ik toch voor de 309 gaan.
NIET omdat de 305 niks is, is een hele geslaagde en technisch goeie auto.
En ziet er klassiek uit, en rijdt lekker.

maar toch.....als je je gebruik ervan omschrijft, denk ik meer aan een 309.

Kan een hele hoop zooi in, achterbank plat, enorme klep open en laden maar.
Betrouwbare auto, roest weinig, je komt er overal mee, (de beste 'gewone' sahara-auto is volgens insiders de 309 diesel)
hij is licht t.o.v. de ruimte die hij biedt, en rijd vlot tot erg vlot. (niet het allerzwakste motortje nemen natuurlijk) .
En hij kost (bijna) niks in aanschaf.........
En hij is ook al bijna een klassieker (vind ik tenminste)
:wink:
youngtimer zoals ze dat noemen tegenwoordig (zie oldtimer)
onderdelen te vinden op heeeeeeel veel slopen, ongelofelijk veel 205 delen passen ook, of nog nieuw bij de dealer :evil:
groeten, Edzo


Als ik bericht lees, zie ik dat zelfs een 309 adept de voordelen van een 305 ziet. De enige echte nadelen van de 305 t.o.v. de 309 zijn, zoals genoemd, de kofferbak (is alleen nadeel als je regelmatig tuinzooi veroert en dit niet in je Focus wilt stoppen) en de iets mindere onderdelenvoorziening (305jes liggen niet veel meer op de sloop). De overige "voordelen" (roestgevoeligheid, betrouwbaarheid, gewicht, vlotheid etc.) verschillen nauwelijks van de 305 (2e serie :wink: ).

309

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 22:50
door Edzo
@ idranor:

Hahaaa....!!! 309-adept! :mrgreen: :mrgreen: had ik je toch mooi te pakken! (zei de 205-adept ...)

Ik denk dat iedereen het met me eens is hier, dat de 305 (veel)mooier is, en veel klassieker enzo.
De 309 is nou niet je dat qua styling ......
Maar ik blijf erbij dat voor wat ZEN zoekt, een 309 denk ik praktischer is......

groeten, Edzo

Re: 309

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 23:05
door JT
Dturbo schreef:De 309 is nou niet je dat qua styling ......

Smaken verschillen !
Btw, ik vind beide mooi, het verhaal van de Talbot Arizona gaat mij aan het hart...
We dwalen wel af hier, niet?
Afbeelding

jahaa!

BerichtGeplaatst: 10 jan 2006, 23:51
door Edzo
:mrgreen: :mrgreen: Jahaa! maar ik zei ook niet dat er iets mis was met een 309 GTI 16 miami bleu !! die is juist weer errrug fijn! Maar net als met een 305 ook zonde om daarmee naar het tuincentrum te gaan..... :shock:

Re: 309

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 01:43
door Idranor
Dturbo schreef:@ idranor:

Hahaaa....!!! 309-adept! :mrgreen: :mrgreen: had ik je toch mooi te pakken! (zei de 205-adept ...)

Ik denk dat iedereen het met me eens is hier, dat de 305 (veel)mooier is, en veel klassieker enzo.
De 309 is nou niet je dat qua styling ......
Maar ik blijf erbij dat voor wat ZEN zoekt, een 309 denk ik praktischer is......

groeten, Edzo


Jeetje, ben ik inderdaad mooi bij de neus genomen! :mrgreen:

Ik ben het zeker met je eens dat de 305 veel mooier is, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak. En we mogen het best zeggen, uiteindelijk is de 309 toch geen volbloed Peugeot... :roll:

Toch denk ik dat de 305 meer is wat ZEN zoekt, aangezien hij stiekem toch ook wel iets bijzonders wil! :wink:

305

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 02:56
door Edzo
OK. als-ie stiekum wat bijzonders wil, is een 305 heel best, als-ie stiekum twee bijzondere dingen hebben wil zijn een 305 EN een 309 het best. :mrgreen:

.....en de discussie of een 309 nou wel of niet een echte peugeot is, is lastig, en schreeuwt om een ander topicje. (of is dat er toevallig al???)
:wink:

groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 09:55
door ZEN
Laten we een cross over topic starten in zowel het 305 als het 309 forum. Dus wat we in het 309/305 topic posten, doen we ook in het 305/309 topic.
Verwarrend? Jazeker!

Ikzelf zal de laatste zijn om de 309 geen echte Peug te noemen. Nogmaals, toen ik een Samba reed (technisch dus een 104) was mijn wens een 309, die was toen net uit.
Dat de basismotor, de 1100, een Simca/Talbot motor was deed voor mij niet terzake. Ik heb nooit begrepen waarom Peugeot met die motor niet doorging, die leverde zelfs iets meer vermogen!

Los hiervan, de 305 is natuurlijk nog mooier, want klassieker.
Echter, Peugeot en klassieker zijn voor mij pijnlijk samengaande begrippen sinds mijn 504 coupe avontuur!
Dan tellen zaken als verkrijgbaarheid en prijs van onderdelen voor mij net even zwaarder.
De klassiekertijd heb ik gehad. Ik hoef dat woord thuis ook niet te gebruiken, dan krijg ik subiet de vraag of ik er niet van heb geleerd. En terecht ook wel, want die coupe heeft me echt boedelbakken met geld gekost!!!

Dus, beste Peuzisten, het lijkt er inderdaad op dat de 309 de 305 is gepasseerd op de “ranglijst”.
Dank voor al jullie argumenten!

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 12:31
door Idranor
Zo lastig zijn onderdelen voor de 305 niet hoor; tot nu toe heb ik alle onderdelen in het reguliere circuit kunnen vinden (veerschotel, hoofdremcilinder). Alleen plaatwerk zal wel wat lastiger zijn, al kreeg ik gisteren nog spontaan een mailtje van geen idee wie die me allerlei plaatwerk en onderdelen te koop aanbood... :roll:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2006, 14:34
door ZEN
Idranor schreef:Zo lastig zijn onderdelen voor de 305 niet hoor; tot nu toe heb ik alle onderdelen in het reguliere circuit kunnen vinden (veerschotel, hoofdremcilinder). Alleen plaatwerk zal wel wat lastiger zijn, al kreeg ik gisteren nog spontaan een mailtje van geen idee wie die me allerlei plaatwerk en onderdelen te koop aanbood... :roll:



Kijk, komt het dus zover dat de auto plaattechnisch uit elkaar gaat vallen dan gooi ik hem weg (niet letterlijk natuurlijk…) en haal een andere 309 of zo.
De Opelisti twijfelen aan mijn verstandelijke vermogens dat ik een Peugeot serieus overweeg, gezien mijn ervaringen met de 504 coupe EN de 306 break niet te vergeten… :roll:

BerichtGeplaatst: 18 jan 2006, 01:31
door Idranor
Tja, Opelisti neem ik sowieso niet serieus! :roll: Ik heb zelf drie Opels gehad en neem mezelf zelden serieus. Overigens waren het prima wagentjes voor hun leeftijd (hoewel de Corsa's leverden wel problemen)maar ik werd er niet warm of koud van. En dát is dus het verschil met een Peug!

Als jij gelukkig wordt van een Peugeot dan moet je er gewoon eentje aanschaffen.

En als je een Samba en 504 gewend bent zal het met de roestgevoeligheid van een late 305 reuze meevallen denk ik! Er zijn best goede 305jes te vinden, evenals (iets makkelijker misschien) 309s.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2006, 09:55
door ZEN
Ik zag deze week een witte 305 de snelweg oprijden, bij de RAI richting Amersfoort, en dat ging behoorlijk vlot!!!
Ik had wat meer voorzichtigheid verwacht.

Compliment voor de 305 dus! :wink:



Ik zoek rustig voort, die blauwe uti Friesland is me een beetje te ver weg. Ik moet er met OV heen om hem te halen, dan wil ik een beetje in de regio blijven... :-)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2006, 10:37
door Idranor
Leuk, de RAI is nog aardig in de buurt dus die zou ik ook eens tegen kunnen komen! Bij het WTC zag ik van de zomer nog een GTX! Heb je het kenteken genoteerd ZEN?

Als jij strax een 305 aanschaft en het komt zo uit, dan wil ik je er best heenrijden hoor ZEN! Wij 305rijders moeten elkaar een beetje helpen!Roep maar eens tegen die tijd! :wink:

BerichtGeplaatst: 18 jan 2006, 13:33
door ZEN
Idranor schreef:Leuk, de RAI is nog aardig in de buurt dus die zou ik ook eens tegen kunnen komen! Bij het WTC zag ik van de zomer nog een GTX! Heb je het kenteken genoteerd ZEN?

Als jij strax een 305 aanschaft en het komt zo uit, dan wil ik je er best heenrijden hoor ZEN! Wij 305rijders moeten elkaar een beetje helpen!Roep maar eens tegen die tijd! :wink:



Kenteken kon ik niet zien, ik stond (niet vooraan) nog voor het stoplicht te wachten vanaf de v Nijenrodeweg en hij kwam vanaf de Boelelaan.


Je aanbod is grandioos! Maakt best wel het zoekgebied groter! :-)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2006, 20:05
door Joliet Jake Blues
Ik wil ook wel helpen maar nijmegen is wel wat erg ver uit de buurt he :wink:
Ik weet nog wel een 305 en een 309 te staan bijde rond de 800 eurie