305 wordt warm bij file rijden

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

305 wordt warm bij file rijden

Berichtdoor ZEN » 08 apr 2006, 17:17

Vorige week zaterdag ben ik bij Jonkhart geweest, zie mijn 305 topic.

Heb daar gekocht:
4 gele duplo lampjes waarvan 2 er al in zitten
305 brochure
305 instructieboekjes
305 Olyslager vraagbaak

Maar dat terzijde. Ik besloot op de terugweg even door Laren naar Blaricum te rijden. Even wat moois tussen al die lelijke SUV's daar! 8)

Slecht plan: de temp-wijzer ging akelig rap naar het rood toe.
Mijn noodoplossing werkte: de kachel op heet zetten (en het raam + dak open, de zon scheen toch) en de wijzer ging weer naar een veilige plek terug.
Ik heb later geen water onder de auto zien liggen.
In de radiator moet ik nog kijken naar het niveau. Ik kamp sinds zaterdagavond met griep, daarom is dat nog niet gebeurd...

Toch ben ik niet gerust. Iemand zei me dat er misschien een knik of een verstopping in een slang zit. Lijkt me vergezocht.

Hebben jullie een ander idee wat er aan de hand kan zijn?
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor knutsul » 08 apr 2006, 18:05

thermostaat kan kapot zijn, waardoor er een slecht doorstroming is, zelfde geld voor een verstopte radiateur, werkt je koelventilator wel?
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor ZEN » 08 apr 2006, 19:34

knutsul schreef:thermostaat kan kapot zijn, waardoor er een slecht doorstroming is, zelfde geld voor een verstopte radiateur, werkt je koelventilator wel?



Weet ik niet.
Als ik weer op de been ben zal ik eerst (met de lease-auto) wat radiator antivries halen om er zeker van te zijn dat ik wat heb om bij te vullen. Mocht dat nodig zijn.

Maar hoe kan ik eigenlijk zien of de ventilator het doet? Het is een zelfdenkende, dus die slaat toch niet meteen aan? :?:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Idranor » 08 apr 2006, 22:59

Ik heb geen nieuwe suggesties voor jouw koelprobleem maar ik heb zelf ook wel wat vreemde ervaringen. Bij mij komt het temperatuurmetertje nooit boven de 70 graden. Mijn monteur zegt dat dat niet erg is. Maar ik heb ook een periode gehad dat de ventilator standaard aansloeg als ik de motor afzette en dan 30 seconden ofzo bleef draaien. Midden in de winter, zonder file oid en met de temperatuur op normale stand.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor ZEN » 10 apr 2006, 21:10

Om op alles voorbereid te zijn heb ik vandaag antivries, gedist. water en olie gehaald.
Als er iets moet worden bijgevuld, kan ik dat direct doen.
Als dat niet hoeft, dan heb ik het tenminste alvast in de krat staan...
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Bert » 10 apr 2006, 21:42

je kan de zelfdenkende ventilator controleren door de 2 draadjes op het thermocontact aan de onderzijde van de radiateur door te verbinden, dan moet de ventilator inschakelen ( kan met stilstaande motor , als je het contact in en uit schakeld moet je hem horen tikken) en kan je hem niet meer ronddraaien. Gebeurt dit niet dan zit waarschijnlijk het koolstiftje aan de onderzijde van de radiateur vast en maakt dan geen contact meer met de sleepring op de poulie van de waterpomp. de koolstift er uit halen gaat wel eens moeilijk door corrosie. de koolstift houder kan bij oudere modellen van bakeliet zijn (zwart) en die breken nogal gemakkelijk af, dus voorzichtigheid is geboden. Je kan voordat je gaat demonteren eerst even kijken of er spanning op het thermocontact onderin de radiateur staat :-|
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ZEN » 10 apr 2006, 22:08

Dat ga ik eerst maar even uitprinten en op mijn gemak nalezen.
Dan de print meenemen naar de auto en kijken of ik kan vinden wat je bedoelt.
Ik kom er zeker op terug!

Thnx!!!


O ja, ik zal maar eerst een 12V spanningszoeker/meter kopen he? :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Bert » 10 apr 2006, 22:12

het thermocontact zit waarschijnlijk aan de voorzijde van de radiateur ( achter de grille )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Edzo » 10 apr 2006, 23:11

Dat ga ik eerst maar even uitprinten en op mijn gemak nalezen.
Dan de print meenemen naar de auto en kijken of ik kan vinden wat je bedoelt.


In het forumtijdperk van tegenwoordig, heb je toch gewoon een ouwe vieze laptop met draadloos internet? Die sleep je mee onder de auto........ :mrgreen:
scheelt weer printerinkt.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor ZEN » 14 apr 2006, 21:11

Dturbo schreef:
Dat ga ik eerst maar even uitprinten en op mijn gemak nalezen.
Dan de print meenemen naar de auto en kijken of ik kan vinden wat je bedoelt.


In het forumtijdperk van tegenwoordig, heb je toch gewoon een ouwe vieze laptop met draadloos internet? Die sleep je mee onder de auto........ :mrgreen:
scheelt weer printerinkt.

groeten, Edzo



Laptop? Ik? Ben je mal, daar heb ik geen geld voor hoor! Ik doe het met een vijf jaar oude pentium 700 en een gewone ADSL aansluiting. :roll:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor ZEN » 14 apr 2006, 21:16

Tekst door mijzelf verplaatst naar een apart topic, beteft namelijk niet het warm worden zelf.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor alexxie_m » 05 jan 2007, 19:22

beter laat dan nooit op deze topic... :D

Ik rij ook een 305 type 1 en heb het zelfde "probleem". Echter is het zo dat de koelvin op het laaste moment inschakeld, dit hoort zo. Hij gaat pas aan tegen het rode aan. In je dashboard kan je ook 2 kleine rode puntjes zien (bij Temp weergave) hij mag NOOIT boven de bovenste puntje komen, dan loopt hij pas heet.

Ook kan je controleren of het systeem werkt als de motor lopen.
Koude start, start de motor draai de koeldop open. (niet als je al een stuk gereden hebt, dan spuiter er allemaal koelvloeistof uit!!!)
Hiermoet nu een 'pies straaltje' zichtbaar zijn. zo niet? dan is de waterpomp stuk.

succes en peugeot groet.
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor ZEN » 05 jan 2007, 19:51

Dank voor je bijdrage, maar bij mij is -denk ik- de vin doorgeschakld. Hij draait altijd. Ik vermoed dat een vorige eigenaar dat om deze reden heeft gedaan.

Dus laat aanslaan van de vin is niet aan de orde.
Als het rode STOP lampje brandt kan je dat beter maar doen.
Mijn noodoplossing was de kachel op max temp zetten, dat hielp.



Overigens is het ook bij kouder weer, zoals nu, altijd beangstigend dat wijzer zo snel naar het rood toegaat als je voor een stoplicht staat te wachten. :shock:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor alexxie_m » 05 jan 2007, 21:19

graag gedaan...

bij draait de vin ook mee hoor..echter draait hij mee met de motor hij is dan nog niet geactiveerd...mijn vin kan je dan dus met de hand tegen houden, en als hij warm loopt kan dat ZEKER niet! (dan ligt je hand aal vlokken)
Als de vin het doet moet hij harder gaan draaien als je gas geeft...dit moet wel gebeuren anders liggen binnen de kortste keren een pakking er tussen uit!

succes en groet.
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten