Het rode waarschuwingslampje: OPGELOST!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Het rode waarschuwingslampje: OPGELOST!

Berichtdoor ZEN » 15 apr 2006, 20:50

Gistermiddag maakte ik een ontspannend ritje in de 305.
Kwam langs Nefkens Huizen (mijn oude dealer) en zag de mij zeer bekende sympathieke verkoper (Albert Sonderman) buiten lopen.
Even toeteren en naar elkaar zwaaien. Zal wel verbaasd zijn geweest na mijn duidelijke stellingname daar dat ik geen Peugeot meer zou rijden na de 306. Hij zal wel iets hebben van "zie je nou wel.."




Tijdens dit ritje ging er een rood lampje op het dashboard langzaam knipperen. In het instructieboekje (1983) staat dit lampje niet.

Het staat boven de benzinemeter. Ziet er uit als een soort mini-radiator, dus horizontale lijnen, die aan het einde naar elkaar toebuigen en een dop erop.
Ik heb daarna alle vloeistoffen gecontroleerd. Niveau koelvloeistof is keurig, olie ook.

Het is NIET de temperatuur waarschuwingslamp die naast STOP staat.
Bovendien stond de temperatuurmeter pas in het tweede zwarte vlakje, ook niets mis mee dus.

Wie weet wat dit lampje betekent???



O ja, vanmiddag heb ik bij Eurami in Huizen een busje Wynns cooling system stop leak gekocht.
Goed idee om dat te gebruiken?
Laatst bijgewerkt door ZEN op 22 apr 2006, 16:10, in totaal 2 keer bewerkt.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor knutsul » 15 apr 2006, 21:24

waarschijnlijk is dat het lampje voor een te laag koelvloeistofnivo, kan ook aangaan doordat er lucht in je koelsysteem zit, of soms ook is de sensor zelf defekt
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Re: Onbekend rood waarschuwingslampje op dashboard!!!

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 apr 2006, 21:51

ZEN schreef: ... daarna alle vloeistoffen gecontroleerd. Niveau koelvloeistof is keurig, olie ook...


Ik ben helemaal niet ingevoerd in 305, en daarom het volgende:

Is het zeker dat de koelventilator op tijd aanslaat? Is het mogelijk dat de thermostaat in het motorcirquit goed functioneert en op tijd koelvloeistof ter afkoeling doorlaat naar de radiateur? Mocht hier een mankement in zitten kun je erop rekenen dat je pakkingen een keer gaan lekken met alle gevolgen van dien. Een oververhitte motor ligt niet altijd aan te weinig vloeistof, de regulering ervan moet ook in orde zijn.

Wellicht is het afdoende hier en daar eens wat stekkerverbindingen te controleren en te reinigen, of indien nodig een nieuwe thermostaat te monteren of temperatuurschakelaar op de radiateur te zetten.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ZEN » 15 apr 2006, 21:54

knutsul schreef:waarschijnlijk is dat het lampje voor een te laag koelvloeistofnivo, kan ook aangaan doordat er lucht in je koelsysteem zit, of soms ook is de sensor zelf defekt



Het niveau is goed. Kan het vloeistofniveau zien en met mijn vinger raken.


Die sensor klinkt logisch. Zou kunnen verband houden met mijn andere topic, over het te warm worden bij file rijden.
Dat zou kunnen betekenen (zegt de leek) dat daarom de ventilator niet aanspringt. Klinkt dat aannemelijk?
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor folkert » 18 apr 2006, 19:56

Komt me bekend voor van mijn laatste 305 1e serie met 1500 motor : reed perfect maar in files op zomerdag etc was de motorkoeling duidelijk overvraagd, ondanks de montage van een 2e koelfan. Ik heb het probleem niet kunnen verhelpen (niet anders dan door de aanschaf van een 305 SRD - een probleemloze voiture.....)
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor ZEN » 18 apr 2006, 21:12

Vraag van de leek:
Waar zit die thermostaat?

Een nieuwe thermostaat, Evert Jonkhart neem k aan? Is voor mij dichtbij.


Wat is een temperatuurschakelaar???



Of de ventilator aanslaat moet ik nog met de tips in mijn andere topic (warm worden in file) nagaan.



@folkert: een diesel zal ik niet gauw kopen. Daarvoor rij ik te weinig kilometers om die hogere motorr belasting rendabel te maken... :cry:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor ZEN » 21 apr 2006, 17:20

Hier is het lampje!

Afbeelding

Afbeelding



Foto's van de radiator, de vin draait overigens na een ritje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is een interessante. Door het gat van het carrosseriedeel VOOR de radiator zag ik iets zitten waarvan ik vermoed dat het wel eens die bewuste sensor zou kunnen zijn. Met flits was het nog zichtbaar te maken ook!

Afbeelding


Geopende vuldop, geen sludge:

Afbeelding



Omdat ik na dat ritje (pakweg 10 stadskilometers) wat nattigheid onderaan de radiator xag liggen heb ik dat Wynn's cooling system stop leak erin gedaan en de motor 5 minuten laten draaien, volgens voorschrift.
Tijdens dat draaien van de motor deed de vin vrolijk mee. Alleen gingen op een gegeven moment twee "serieuze" rode lampjes branden.

Afbeelding


Dus direct de motor uitgezet. Foto's op de PC geladen, op i-net gezet en dit topic bijgewerkt... :O
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 22 apr 2006, 00:12

Het is toch echt het koelvloeistof niveau-controlelampje.
Heb je een expantievat voor je koelvloeistof (hoort op de rechter wielkast te zitten schuingeplaatste plastic fles)
zoja Heb je weldegelijk teweinig vloeistof. het niveau in de radiateur hootd dan tot tegen de ontluchtings dop te staan (onder lichte druk)

Zonder expantie vat moet het koelwater tot 5 CM onder de dop staan bij afgekoelde toestand.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Maarten Deen » 22 apr 2006, 10:17

Dat lijkt mij ook het koelvloeistofniveau. Is die stekker die prominent op de 4e foto te zien is misschien van de niveausensor? Haal die eens los en kijk wat er gebeurd. Als hij los is, verbind de twee terminals dan eens met elkaar en kijk of het lampje uit gaat.

In de vuldop van het koelsysteem is nooit sludge te vinden, dat heb je bij de olievuldop.

Wat is het niveau van de koelvloeistof? Als je je vingers in de opening steekt, voel je dan nattigheid, eh... water?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 apr 2006, 10:38

Klinkt plausibel. Die onderaan is wellicht de temperatuursensor die bij te warme vloeistof in de radiator de koelvin moet aansturen. Is een electrisch contact welke gezien de positie onderaan onderhevig kan zijn aan vuil/roestvorming bij de stekkerverbindingen. Of dat de sensor binnenin wordt beinvloed door vervuiling / aanslag onder in de radiator zelf.

Niet moeilijk klusje, maar je komt er alleen achter door het systeem (deels) leeg te laten lopen en de sensoren er uit te draaien, daarbij tegelijk de radiator te spoelen zodat je zeker weet dat mogelijke oorzaken stuk voor stuk worden uitgeschakeld.

Eventueel het hele systeem draineren door het laagste aftappunt uit de draaien, leeg laten lopen en vanaf het hoogste vulpunt (meestal expansievat) te spoelen met schoon water net zo lang dat bij aftappunt alleen schoonwater uitloopt. Moet sowieso om de zoveel kilometer.

Vervolgens alles weer bevestigen en afvullen met voldoende koelvloeistof. Vergeet niet te ontluchten en zonodig bij te vullen na een eerste opwarming van de motor. Hou de voorschriften in instructieboek / Vraagbaak in de gaten!

Succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ZEN » 22 apr 2006, 16:09

@allen: zie de topipctitel!

Gisteren dat Wynn's erin gedaan, vaochtend bijgevuld met koelvloeistof.
Ritje van ca 25 km gemaakt door Huizen, daarna via de A1 en de A27 weer op huus an.

Geen enkel lampje is aangegaan, behalve die van de richtingaanwijzer, maar dat moest ook.

Heren, ik dank u zeer, jullie hebben me enorm geholpen!


Overigens heeft mijn radiateur geen expansievat, maar een overloop slangetje aan de bovenkant wat naar de rechterkant loopt. Rechts als je zelf voor de auto staat.

Het vloeistofniveau kon ik voor bijvullen voelen. Die 5 cm, is dat onder de dop zelf of onder de hals waar de dop op zit?
Als het het eerste is, dan zat er inderdaad te weinig in.

@MvdM: om de hoeveel km moet dat doorspoelen gebeuren?
Die sensor daar beneden kan je overigens alleen bijkomen als je de grille verwijdert.

Volgens het instructieboekje moet die er trouwens ook af als je een lampje van het stadslicht of de richtingaanwijzer moet vervangen. Lijkt wel op z'n Golfs, moet je ook van dat soort toeren uithalen! :shock:



Toch wel apart hoor, zo rijden met je oude Fransoosje met geel licht!
Geen stuurbekrachtiging en toch stuurt ie bij parkeren niet eens zo zwaar! 8)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 apr 2006, 16:39

Volgens mijn 104 Vraagbaak om de twee jaar. Het betreft hier een gesloten systeem met expansievat, tevens vulpunt, met minimum en maximum indicatie. Mijn 104 heeft een radiateur met condens afvoerslangetje naar het expansievat (geen dop op de radiateur), en geen open afvoer naar de onderkant van de wagen. De 104 ZS radiateur die ik bij aankoop meekreeg heeft wél een dop, maar niet voor het bijvullen geloof ik, eerder als overdrukventiel o.i.d.
Blij dat je van het probleem af bent, hou het wél in de gaten, want op lekkageschade in de motor zit je vast niet te wachten!

Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 23 apr 2006, 07:55, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 22 apr 2006, 16:43

De grille verwijderen lijkt moeilijker dan het is, slechts twee schroeven aan de bovenkant van de grille, onder de motorkaprand...

Mijn vader deed in de winter altijd een plaat achter de grille zodat de motor sneller warm werd (het tegenovergesteld van jouw probleem ;-) )
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 apr 2006, 16:56

Peugeot heeft voor diverse modellen ook speciale winterhoezen geleverd. Voor de 104 staat er op E-bay.fr een exemplaar te koop.

http://cgi.ebay.fr/cache-froid-peugeot-104_W0QQitemZ8039583686QQcategoryZ119771QQrdZ1QQcmdZViewItem

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ZEN » 22 apr 2006, 18:53

"Mijn" radiator heeft dat expansievat niet. Dus geen gesloten systeem. Toch om de zoveel tijd doorspoelen? Zal het eens in de vraagbaak nakijken. Ook al betreft die ook de bouwjaren 78-83.

Ik zal het zeker in de gaten houden, als hij een paar dagen heeft stilgestaan controleer ik zowel het olie- als het "water"peil.
Op lekkage zit ik zeker niet te wachten... :shock:



Zo'n winterjas zie je toch meestal als een soort rubberflap aan de buitenkant van de grille?
OK, losmaken van de grille is dus geen probleem wanneer dat nodig is, dankjewel! :-)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor JT » 22 apr 2006, 21:55

ZEN schreef:Zo'n winterjas zie je toch meestal als een soort rubberflap aan de buitenkant van de grille?
Idd, meestal wel. Mijn vader had echter gezien dat je een metalen plaat makkelijk gewoon achter de gril kon plaatsen, had 'm mooi zwart gespoten, zodat ie ook door de gril niet zichtbaar was...
Huisvlijt... ;-)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 23 apr 2006, 00:11

ZEN schreef:"Mijn" radiator heeft dat expansievat niet. Dus geen gesloten systeem. Toch om de zoveel tijd doorspoelen? Zal het eens in de vraagbaak nakijken. Ook al betreft die ook de bouwjaren 78-83.

Ik zal het zeker in de gaten houden, als hij een paar dagen heeft stilgestaan controleer ik zowel het olie- als het "water"peil.
Op lekkage zit ik zeker niet te wachten... :shock:



Zo'n winterjas zie je toch meestal als een soort rubberflap aan de buitenkant van de grille?
OK, losmaken van de grille is dus geen probleem wanneer dat nodig is, dankjewel! :-)


Daarin staat de motor die in jouw 305 zit ook al de code is XL5 (118)
1290cc met 4-bak

overigens staat in het instruktie boekje achterin de uitleg voor het vollen van het koelsysteem (kijken bij de GL uitvoering als je een boekje van na 1985 hebt.) er word niet duidelijk gezegt avnaf welk punt je moet meten alleen tot 5cm van de rand van de vuldop :?
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor ZEN » 23 apr 2006, 15:44

@JT: da's geen huisvlijt, da's oog voor detail! Idee om te onthouden!!! :-)




@Ravon: kan ik ergens op de motor zelf zien wat het er voor een is, of op het kentekenbewijs?

Ik heb het niveau nu trouwens tot pakweg 5 cm onder de bovenste rand gevuld. :-)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor BerryS » 23 apr 2006, 20:33

Ik heb het niveau nu trouwens tot pakweg 5 cm onder de bovenste rand gevuld.

Perfect volgens het instructieboekje! Ik heb het boekje voor jou Elmer (van Harm) nu hier thuis liggen. We moeten ff afspreken hoe ie bij jou komt :P
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor ZEN » 24 apr 2006, 12:28

Kan mooi deze week. Spreken we ergens halverwege af, is het meteen een mini meeting, dus met digicam! :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten