Kerosine, diesel of petroleum

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor Pininfarina504 » 04 nov 2022, 16:46

Toen ik nog jong was, ik experimenteerde met brommers, om deze op petroleum te laten rijden.
Verder ook om brommers achteruit aan te duwen en achteruit te laten rijden, met een iets ander ontstekingstijdstip, het werkt.
Ik ben nu 1.5 maand in Madagascar en experimenteer hier een beetje met petroleum in oude 205, 504, 505 diesels.
Dat is toeval, ik werk hier op speciaal verzoek van de franse eigenaar, ook één dag per week in een garage, er staan veelal klassieke auto's van Fransen, welke hier semi-permanent gehuisvest zijn.
De meeste van die Fransen zijn beduidend ouder dan de klassiekers, die ze er op nahouden, maar scharrelen wel de hele dag met jonge inlandse dames van tussen de 20 en 30 jaar oud. Zo gaat dat hier.
Diesel is evenzo relatief duur hier, petroleum nagenoeg onbelast echter. Sowieso wordt en hier nauwelijks belasting afgedragen, dat is ook aan alles af te zien.
Verloopt redelijk goed de experimenten met het op zuivere petroleum rijden, soms een beetje bijmengen met diesel.
Het bracht me weer op een idée, Belgische gezuiverde(klasse C) petroleum uit Minderhout, voor de petroleumkachels(1.56€/L), in combinatie met een mooie 504GLD, welke momenteel heel goedkoop zijn in Frankrijk.
Ik roei weer tegen de stroom in.
Echter je rijdt daarentegen wel zeer schoon, nagenoeg alle aromaten en zwavel zijn chemisch en via destilatie verwijderd.
Misschien weer eens een alternatief voor de "friture diesels", op plantaardige oliën.
Wordt waarschijnlijk onmiddellijk wettelijk gereguleerd echter.

Daar ben ik echter ook niet echt voor hier overigens, ik verricht ontwikkelingswerk: gebruikte europese medische apparatuur uitpakken, in elkaar schroeven, testen, soms assembleren.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor Peter Hanot » 11 dec 2022, 09:11

Ik heb hiermee ook eens geëxperimenteerd met een Saab 900 met carburator (benzine), gewoon omdat op de pomp staat 'verboden voor auto's' dus kan het niet slecht zijn dacht ik bij mezelf.
50% Petrol en 50% superplus reed inderdaad niet slecht, alleen kwam er iedere keer na het loslaten van het gaspedaal en daarna terug intrappen van het gaspedaal een grote, naar petroleum ruikende, witte wolk door de uitlaat, zo val je wel zeer snel door de mand bij ome politie.
Er komt ook een zwarte aanslag in de motor, dus of je er financieel veel mee opschiet denk ik niet, maar het was het proberen waard. (toen had je 2 liter petrol voor 1 liter super)
Petroleum is veel vettiger dan benzine, dus vandaar misschien die aanslag.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor Frank.04 » 10 feb 2023, 09:11

Ooit heb ik als experiment een Mercedes 240D op LPG gezet.

Starten op Diesel, daarna overschakelen op gas, het werkte nog ook, let wel, dus zonder ontstekingsinstallatie op basis van zelfontbranding!

We noemden haar de Mercedes Giesel.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor beeperhorrie » 10 feb 2023, 11:04

Ik heb ook wel met andere brandstof geëxperimenteerd. In het kader van niënte cente, geen geld dus.
In een ver verleden heb ik als 16 jarige eens bovenstaande Belarus tractor op een regenachtige avond mee willen nemen om naar de disco te gaan. Geen zin om zeiknat te regenen met de brommer dus kies je een alternatief toch? Voordeel van de Belarus boven modernere Europese tractoren is dat er geen stoel in zit maar een bankje. Dus als er een dame graag droog naar huis wil worden gebracht had dat veel voordelen boven moderner materieel. Ook de elektrische kachel die Siberische omstandigheden het hoofd kon bieden sprak veel vrouwelijk schoon wel aan in het boeren landschap. Nadeel was dan weer dat het ding aan alle kanten glom van de olie, maar ja je kan niet alles hebben.

Nadeel van dat moment: geen centen voor de benodigde diesel. En ook al was rode diesel niet duur, het kostte toch geld en daarvan had ik net genoeg om binnen te komen en een paar drankjes te nemen (alcohol vrij, ja ook toen al droeg ik mijn blauwe knoop).
Gelukkig was de Belarus niet heel kieskeurig in het sap wat je er in gooide. Diesel ging goed maar ook op petroleum liep het ding wel. Helaas ook geen petroleum in voorraad. Plots een geweldige brainwave. In de schuur wist ik een 25 liter grote plastic jerrycan te staan met lampenolie met dennengeur. Eigenlijk was dit bedoeld voor de olielampjes op de camping maar de eigenaar had een immense hekel aan de kunstmatige dennengeur. "Het stinkt naar wc fris dus gebruiken we het nooit, neem maar mee als je het hebben wil", dat was ooit gezegd en niet aan dovemans oren. Dus de 25 liter kan omkieperen in de tank achter de cabine en starten. Dat ging lekker vlot alleen nam de rookproductie nogal stevig toe. Rook die een geur had tussen ouderwetse dieselrook en artistiek verantwoorde dennengeur lampolie verstokende olielampjes. Volgt u het nog?

Aangezien het toch donker was besloot ik de rit toch maar te starten. Als een aftandse stoomloc ploegde de oude rus zich door de muur van rook welke met iedere krukasomwenteling dikker en dikker werd. Met enige gang in de machine kwam de meeste rook pas neer achter de tractor en wie heeft daar nu last van op een regenachtige avond.
De rest van de avond was een succes alleen wist ik toen nog niet dat ik nog ongeveer een week naar dennenolie zou ruiken. Ook zou ieder gebruik van de tractor nog de hele zomer een heerlijk odeur verspreiden door de bosrijke omgeving waar ook nog eens heel veel echte dennen stonden.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor jacqabe » 10 feb 2023, 19:48

Haha ik heb vroeger ook veel afgeprutst met brandstof maar lampolie met dennengeur zat daar niet bij :-) Wel een oude fles parfum bijgemengd (alcohol wil ook branden toch) maar zonder het gewenste geureffect.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten